معروف ترین غذاهای قونیه ٬ که در سفر به قونیه نباید از دست دهید

شهر قونیه یکی از شهر های کشور ترکیه است که در قسمت آنتالولی مرکزی قرار گرفته است. از آنجاییکه مولانا شاعر عارف پارسی زیان مقبره اش در این شهر واقع شده است این شهر را کم و بیش میشناسیم. مردم ترکیه رژیم غذایی متنوعی دارند و گندم و گوشت گوسفند از تولیدات اصلی این مردم است. قونیه مرکز حبوبات و غلات ترکیه به شمار می رود و  تغییرات آب و هوایی هم در رژیم غذایی مردم ترکیه تاثیرگذار بوده است. از اجزای اصلی غذای مردم قونیه می توان گوشت بوداده، حبوبات، میوه‌های خشک، آرد و بلغور را نام برد. اگر جز کسانی هستید که قصد سفر به قونیه را دارید بهتر است تا با غذاهای قونیه آشنا شوید پس در این مقاله همراه تورلند باشید. برای اطلاع از تور های قونیه بر روی لینک تور قونیه کلیک نمایید.

1اتلی اکمک

(نان گوشت‌دار)

اتلی اکمک یکی از غذاهای قونیه و سیوا است که میشود آن را نماد این شهر ها گذاشت که با تنوع زیادی سرو می شود و یک غذای اصیل است که در اکثر منوهای غذایی در کشور ترکیه دیده می شود . گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی، فلفل و پیاز را در نان نازکی ریخته و آن را می پزند و همراه این غذا سوپ هم می توانید میل کنید در نظر کلی چیز ساده است اما نان نازک آن مخصوص نانوایی های ترکیه می باشد و خمیرش در حرارت بسیار پایین اجاق پخته میشود.

این غذا از نظران گردشگران رتبه ی عالی را گرفته است.

غذاهای قونیه ، اتلی اکمک

۲فرن کباب

(گوشت پخته شده در فر)

اگر به تقویم پیدایش این کباب نگاهی کنیم در سال 1891 در یک رستوران کوچک و زیرزمینی برای اولین بار درست شد. این غذای بسیار لذیذ، نظر عثمانی ها را به خود جذب کرد و روز به روز بر ارزش آن اضافه کرد. از حق که نگذریم بوی عطر سبزیجاتی که روی گوشت ریخته می شود بسیار از هوش برنده است و به گفته ی اهالی قدیمی قونیه این غذا بر ذهن تمام گردشگران و توریستان در آینده ثبت خاطرهی بسیار لذت بخشی میکند.
در فرن کبابجزو غذاهای قونیه است که از گوشت بره استفاده می شود و آن را در فر طبخ می کنند. این غذا بسیار لذیذ و ترد است و گوشت آن در دهان آب می شود. این غذای لذیذ را با نان پیده سرو می کنند.

این غذا از نظران گردشگران رتبه ی بسیارعالی را گرفته است.

غذاهای قونیه ، فرن کباب

۳تیریت

(Tirit)

یکی دیگر از غذاهای قونیه که بسیار لذیذ و مقوی است تیریت نام دارد . این غذای مغذی به نام ظرف غذای آسیای مرکزی هم یاد میشود ، که ترکیبات این غذا ، نان مخصوص قونیه، عصاره‌ی گوشت ( گوشت آبدار)، ماست، پیاز، کره و سماق می باشد. جالب است بدانید که طبق رسومات مردم قونیه این غذا در عروسی ها و مراسمات سرو می شود.پیشنهاد ما به شما این است که اگر به قونیه سفر کردید این غذای اصیل و سنتی را در رستوران علی بابا میل کنید، لازم به ذکر است که بدانید این رستوران تا ساعت 5 عصر بیشتر باز نمی باشد و باید این غذای لذیذ را در وعده ناهاری خود جای دهید . این غذا را با دوغ محلی قونیه نوش جان کنید.

این غذا از نظران گردشگران رتبه ی بسیارعالی را گرفته است.

غذاهای قونیه ، تیریت

۴تویوک سویو

(آب مرغ)

آیا شما هم مثل مردم قونیه قبل از غذای اصلی عادت به خوردن یک پیش غذای عالی دارید؟ تویوک سویو در جایگاه مهمی در میان طعم های غذاهای قونیه است البته بعد نیست که بدانید از این سوپ به نام های مختلفی نام برده می شود و یک سلاح خوشمزه در قونیه است . این سوپ از گوجه‌فرنگی، عصاره‌ی مرغ، مرغ خرد شده و رشته‌فرنگی تهیه می شود که در آخر روی آن مقداری جعفری خرد می کنند. سوپ تویوک مناسب هوای سرد است و بیشتر مردم در فصل زمستان آن را میل می کنند. این سوپ بسیار لذیذ هر کسی را شیفته خود می کند.

این غذا از نظران گردشگران رتبه ی عالی را گرفته است.

غذاهای قونیه ، تویوک سویو

۵شیرینی ها و شکلات ها

شیرینی ها و شکلات ها نوع دیگری از خوراکی های قونیه است که بسیار معروف است. از معروف ترن خوراکی های قونیه می توان «جزریه» (cezerye) را نام برد که اولین بار آن را در محیطی کوچک شروع به پختن کردن ولی کم کم کارشان گسترش یافت و حالا این شرینی خوشمزه زبان زد مسافران و حتی نوعی سوغاتی قونیه هم به حساب می آید.شیرینی جزریه از آب هویج، شکر و فندق درست می شود و در شعله ی بسیار کم آن را می پزندو نیاز به غلتیدن زیادی دارد و بعد با پودر نارگیل آن را تزیین می کنند ، چون در این شیرینی خوشمزه هیچگونه مواد افزودنی نمی زنند اکثر اوقات آن را بعد غذاهای قونیه سرو می کنند و تبدیل به یک دسر سالم شده است.

این دسر از نظران گردشگران رتبه ی عالی را گرفته است.

غذاهای قونیه ، شیرینی ها و شکلات ها

6خرما

خرما که یک اکسیر بازیافت انرژی و جوانی است در قونیه بسیار مورد توجه قرار دارد و علاوه بر خوردن تکی این مواد مغذی، آن را به شرینی ها و غذاهای قونیه هم اضافه می کنند.علت استفاده ی خرما هم به فرهنگشان بر میگردد که تکیه بر دین اسلام دارد زیرا که در قرآن از این میوه به عنوان داروی شفابخش یاد شده است و مرد همیشه روزهایشان را با خرما باز می کردند.

این میوه از نظران گردشگران رتبه ی عالی را گرفته است.

undefined

7پشمک 

این خوراکی خوشمزه ی نیمه جامد در دسته ی خوراکی های محبوب اهالی قونیه جای گرفته است و آن را به عنوان شیرینی در سفرهایشان پذیرفته اند که با شکل گلوله بزرگ با طعم های هلی ، زعفرانی و ... وجود دارد. 

این خوراکی از نظران گردشگران رتبه ی عالی را گرفته است.

undefined

امیدواریم از مقاله غذاهای قونیه لذت برده باشید. حالا اگر قصد سفر به قونیه دارید بر روی لینک تور قونیه کلیک نمایید. برای اطلاع از تاریخ های برگزاری تورهای قونیه سراسر سال در خبرنامه تورلند ثبت نام کنید. همچنین اگر سوالی در مورد تور قونیه و جاذبه های گردشگری قونیه دارید حتما در کامنت های پایین صفحه نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید تا همکاران ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.