۵ نمونه از معروف ترین دیدنی های قونیه را بشناسید

قونیه مرکز استان قونیه در کشور ترکیه است. نام این شهر برای ما ایرانیان یادآور مولانا شاعر مشهور ایرانی است که آرامگاهش در این شهر واقع است. نام قونیه در منابع قدیمی به صورت ایکونیوم آمده است که از کلمه ایکون (icon) به معنای شمایل آمده است. در تاریخ اساطیر یونان آمده است که اژدهایی بر این شهر چیره بوده است که گاهی به شهر حمله می کرده و زنان و دختران را می بلعیده. این اژدها به دست پرسیوس پسر ژوپیتر کشته می شود و مردم شهر از بلایای این اژدها رها می شوند و پس از آن بنا به رشادت های پرسیوس تصویر او را به یکی از دروازه های شهر می آویزند. در زمان رومیان این شهر ایکونیوم نام داشت و سپس در زمان سلجوقیان به اختصار قونیه نامیده شد. در این مقاله با تورلند همراه باشید تا تعدادی از دیدنی های قونیه را برای شما معرفی کنیم. 

1آرامگاه و موزه مولانا

یکی از دیدنی های قونیه آرامگاه مولانا شاعر و صوفی ایرانی است که به نماد شهر قونیه مبدل شده است و هرساله بازدیدکنندگان بسیاری دارد. از آثار درون موزه می توان دست‌نوشته‌های قدیمی، قرآن‌های خطی، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقی را نام برد.

دیدنی های قونیه ، آرامگاه و موزه مولانا

۲تپه علاالدین قونیه

از دیگر دیدنی های قونیه تپه‌ی مصنوعی علاالدین که به همت سلطان سلجوقی، علاءالدین کیقباد بنا شد و از آن به عنوان بزرگ ترین پارک شهر با مناظر پانوراما و فوق العاده زیبا یاد می شود را می توان نام برد که درست در مرکز شهر قرار دارد. در قسمت بالایی تپه مسجد علاالدین که در قرن سیزدهم بر اساس معماری عربی ساخته شده وجود دارد و در پایین تپه باقی مانده های دیواره های شهر قدیمی و قصر علاالدین کیقباد وجود دارد.

دیدنی های قونیه ، تپه علاالدین قونیه

۳موزه باستان شناسی قونیه

موزه باستان شناسی قونیه در مرز شهر قونیه و در جنوب مدرسه سیرچلی فرار دارد. این موزه در سال ۱۹۶۲ آغاز به کار کرد. آثار موجود در این موزه مربوط به دوران نوسنگی، عصر مفرغ قدیم، عصر مفرغ میانه (مستعمرات تجاری آسور)، عصر آهن(فریقیان، اورارتو) کلاسیک، یونان، روم و بیزانس می باشد و از دیگر آثار دیدنی این موزه می توان تابوت های رومی را نام برد. محراب‌ها، سنگ‌های گور، ستون‌های سنگی یادبود و استخوان‌های متعلق به دوره روم و بیزانس در فضای داخلی موره می باشند. در فضای داخلی موزه و باغچه، محراب‌ها، سنگ‌های گور، ستون‌های سنگی یادبود و استخوان‌های متعلق به دوره روم و بیزانس در معرض دید عموم قرار دارد. حفاری کمکی صورت گرفته توسط سیلله تات کوی و چومرا علی بی هویوک سبب شد تا موزاییک‌های پایه متعلق به کلیسا برداشته شده و به موزه انتقال یابد.

دیدنی های قونیه ، موزه باستان شناسی قونیه

۴مسجد دارالفنون سلطان سلیم قونیه

یکی دیگر از دیدنی های قونیه مسجد دارالفنون سلطان سلیم قونیه می باشد که در جوار موزه مولانا واقع شده است. این بنا در زمان شاهزاده دوم سلطان سلیم و فرماندار قونیه در سال ۱۵۸۸ شروع به ساخت شد و ۲۹ سال به طول کشید. می توان از این بنا به عنوان زیباترین آثار کلاسیک عثمانی در قونیه یاد کرد.

دیدنی های قونیه

۵برج سلجوقی قونیه

برج سلجوقی به عنوان ششمین بنای بلند قونیه در آناتولی مرکزی است که دارای ۱۶۳ متر ارتفاع و ۴۲ طبقه است. این برج تجاری در ۳ سال طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ ساخته شد که دو طبقه بالای آن رستوران های گردان هستند که در هر ساعت یک دور و در طول شبانه روز ۲۴ بار می چرخد.

قونیه شهر عشق و عرفان٬ شهر قونیه به بدلیل اینکه آرامگاه حضرت مولانا در آن واقع است از محبوبیت خواستی بین عموم مردم جهان برخوردار می باشد. این شهر توریستی سالانه پذیرای گردشگران بسیاری در سراسر جهان هست. از این رو، سالانه گردشگران و علاقه‌مندان عرفان برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا از سراسر ایران و گوشه و کنار جهان از جمله ایران راهی قونیه می‌شوند.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. حالا اگر قصد سفر به قونیه دارید بر روی لینک تور قونیه کلیک نمایید. برای اطلاع از تاریخ های برگزاری تورهای قونیه سراسر سال در خبرنامه تورلند ثبت نام کنید. همچنین اگر سوالی در مورد تور قونیه و جاذبه های گردشگری قونیه دارید حتما در کامنت های پایین صفحه نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید تا همکاران ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.