معروف ترین غذاهای باکو ٬ که باید امتحان کنید

از آنجایی که کشور آذربایجان در شمال غرب کشور ما قرار دارد و روزگاری هم بخشی از خاک کشور خودمان بوده است گمان نمی‌رود که برای سفر به باکو از نظر رژیم غذایی مشکلی داشته باشید چرا که غذاهایشان بسیار شبیه ایران است. در سفر به کشور آذربایجان با غذاهای خوشمزه‌ای روبه‌رو خواهید شد که البته بیشتر آنها را در کشور خودمان هم میبینید پس خیلی انتظار غذای عجیب و جدیدی را نداشته باشید. اما بد نیست تا تعدادی از غذاهای معروف باکو را بشناسید به همین دلیل در تورلند تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما را با تعدادی از غذاهای خوشمزه باکو آشنا کنیم. برای اطلاع از تور های باکو بر روی لینک تور باکو کلیک نمایید. 

1پلو آذربایجانی

یکی از مشهورترین‌ غذاهای باکو پلوی آذربایجانی است که آن را از ترکیب برنج و گوشت و فلفل و ادویه جات تهیه می‌کنند. این غذا در نمونه‌های مشابهی در  آسیا، اروپا و حتی آفریقا دارد اما هیچ‌کدام پلوی آذربایجانی نمی‌شود. این غذا از سه جز اصلی برنج، زعفران، دارچین و گیاهان معطر است تهیه می‌شود و روی آن گوشت سرخ‌شده‌ی گوسفند، مرغ، بره یا گاو می‌گذارند و در کنارش مخلوطی از سبزیجات و میوه‌های تازه یا خشک و حتی آجیل هم سرو می‌کنند. این غذا در رستوران‌های مختلف به گونه‌های متفاوتی طبخ می‌شود و می توانید آن را در تمام بخش‌های این کشور پیدا کنید.

غذاهای باکو ، پلو آذربایجانی

 

2کباب و شیشلیک آذربایجانی

از آنجایی که ایرانی‌ها هم عاشق کباب هستند می‌توانید این غذا را در نمام نقاط این کشور با بهترین کیفیت پیدا کنید. در آذربایجان چندین نوع کباب و شیشلیک می‌پزند و از انواع مختلف گوشت چرخ کرده یا خرد شده‌ی گاو، مرغ، ماهی و سبزیجاتی مثل فلفل، پیاز، قارچ و گوجه‌فرنگی در آن استفاده می‌کنند. در کنار کباب هم از نان نازک فطیر که طعم خوبی دارد استفاده می‌شود. کباب و شیشلیک هم جز آن دسته غذاهایی است که می‌توانید در تمام بخش‌های آذربایجان آن را استفاده کنید.

غذاهای باکو ، کباب و شیشلیک آذربایجانی

 

3قوتاب یا ختاب

نوع دیگری از غذاهای باکو که در ایران هم در مناطق آذربایجان درست می‌شود و به آن ختاب می‌گویند قوتاب است. این غذای پر طرفدار نوعی نان پهن است است که داخل آن را با موادی همچون گوشت، اسفناج، پنیر و کدو تنبل پر می‌کنند. نان قوتاب از خمیری که با آرد، آب، تخم مرغ و نمک درست می‌شود، تهیه شده و به شکل هلالی تا کرده و سپس هر دو طرف آن را سرخ می‌کنند. این غذا را معمولا با ماست محلی، سبزی و سماق می‌خورند. اگر دوست دارید این غذای لذیذ را امتحان کنید در سفر به آذربایجان سری به رستوران‌های باکو بزنید و قوتاب اعلی میل کنید.

غذاهای باکو ، قوتاب یا ختاب آذربایجانی

 

4دلمه آذربایجانی

دلمه یک غذای سنتی است که هم در ایران و هم در آذریایجان تهیه می‌شود. در کشور آذربایجان هم انواع دلمه‌ها مثل دلمه‌ی برگ مو، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و بادمجان درست می‌شود. درکنار مواد گفته شده مواد دیگری مثل گوشت، نعنا، رازیانه و دیگر گیاهان محلی نیز وجود دارد. در آذربایجان دلمه را در ظرف‌های سفالی هم می‌پزند که عطر و طعم آن را دوچندان می‌کند.

غذاهای باکو ، دلمه آذربایجانی

 

5آش دوغ یا دوگا

آش دوغ هم غذای دیگری است که هم در ایران و هم در آذربایجان تهیه می‌شود. این آش را با انواع سبزی‌ها مانند گشنیز و شوید و همچنین برنج و نخود و ماست تهیه می‌کنند. با توجه به شرایط آب و هوایی این آش هم سرد و هم گرم سرو می‌شود.

غذاهای باکو ، آش دوغ یا دوگا

 

6کوفته‌ی بزباش

یکی از غذاهای معروف آذربایجان که به آن غذای ملی هم می‌گویند کوفته بزباش است. این کوفته در مایع و سس مخصوص با زعفران و زردچوبه پخته می‌شود و در کنارش نخود و سیب‌زمینی هم وجود دارد. کوفته بزباش را با گوشت چرخ‌کرده و برنج تهیه می‌کنند و گاهی یک آلوی خشک هم درون آن می‌گذارند.

غذاهای باکو ، کوفته‌ی بزباش

 

7لاوانگی

از غذاهای محبوبی که در آذربایجان طبخ می‌شود لاوانگی است. در واقع به مرغ یا ماهی شکم‌پر لاوانگی می‌گویند و داخل آن را با گردو و سبزی‌های محلی پر می‌کنند.

غذاهای باکو ، لاوانگی

 

8دوشبارا

دوشبارا یکی از غذاهای محلی آذربایجان به شمار می‌رود که با خمیرهایی پر شده از گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود و در آب گوشت پخته می‌شود. دوشبارا انواع مختلفی دارد اما دوشباراهای آذربایجان چیز دیگری است.

غذاهای باکو ، دوشبارا

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. حالا اگر قصد سفر به باکو دارید بر روی لینک تور باکو کلیک نمایید. برای اطلاع از تاریخ های برگزاری تورهای باکو سراسر سال در خبرنامه تورلند ثبت نام کنید. همچنین اگر سوالی در مورد تور باکو و جاذبه های گردشگری باکو دارید حتما در کامنت های پایین صفحه نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید تا همکاران ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.