۵ جاذبه گردشگری باکو که در سفر به این شهر باید دید

باکو به عنوان پایتخت کشور آذربایجان و بزرگترین شهر و بند این کشور به شمار می‌رود. باکو در کرانه دریای خزر قرار دارد و جز نفت‌خیزترین مناطق جهان شناخنته می‌شود. باکو به عنوان پرجمعیت‌ترین و زیباترین شهر قفقاز میزبان برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا است که از جاذبه‌ های گردشگری باکو هم به حساب می‌آیند و همچنین وجود پارک‌های ساحلی زیبا جذابیت‌های شهر را دوچندان می‌کند. یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی بخش قدیمی شهر باکو است که به خوبی از سده‌های میانه به جا مانده است. اگر قصد سفر به باکو را دارید بهتر است تا قبل از سفر دیدنی های باکو را بشناسید پس در این مقاله با تورلند همراه باشید. برای اطلاع از تور های باکو بر روی لینک تور باکو کلیک نمایید. 

1مرکز حیدر علی اف باکو

یکی از بناهای مدرن و برجسته در باکو که توسط معمار نامدار «زاها حدید» ساخته شده است مرکز حیدر علی اف است. این مکان بسیار عالی برای گذراندن وقت شماست و طراحی خلاقانه و جذاب به کار رفته در آن سبک معماری زاها حدید را به نمایش می‌گذارد. در این مرکز گالری یادبود حیدر علی اف (فرمانروای آذربایجان در دوران اتحاد جماهیر شوروی بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۹ و ریاست جمهوری این کشور از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳)، گالری هنر سالن‌های کنسرت و کتابخانه، رستوران و سالن کنفرانس قرار دارند.

دیدنی های باکو ، مرکز حیدر علی اف باکو

دیدنی های باکو ، مرکز حیدر علی اف باکو

۲معبد آتشگاه باکو

در منظقه سوراخانی در ۳۰ کیلومتری مرکز شهر باکو ساختمانی قلعه مانند به نام معبد آتشگاه قرار دارد. این معبد دارای مجتمعی پنج‌گانه است که حیاط آن توسط خانه‌های روحانیان زرتشتی محاصره شده و در مرکز آن محرابی قرار دارد. معبد آتشگاه در قرن هجدم در زمانی که تاجران هندی برای فروش داروها و صنایع چوبی به باکو سفر می‌کردند بنا شد و . به دلیل قرار داشتن باکو در مسیر جاده ابریشم رفت و آمد تاجران و فروشندگان شرقی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده بود. دو آیین زرتشتی و هندو هم بر سر ریشه اصلی این معبد اختلاف دارند. در گذشته هم برای روشن ماندن آتش معبد از گازی که به صورت طبیعی از زیر آن بیرون می‌زد استفاده می‌شد اما امروزه فقط برای مصارف گردشگری به این محل گاز منتقل شده است.

دیدنی های باکو ، معبد آتشگاه باکو

۳قلعه دختر باکو

یکی از بناهای به جا مانده از دوره ساسانی در شهر باکو قلعه دختر می‌باشد که به زبان آذربایجانی به آن قیزقالاسی می‌گویند. قلعه دختر با ۲۹/۵ متر ارتفاع و ۶ متر عرض از آثار ارزشمند باکو است که در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث جهانی باکو به ثبت رسیده است. این بنا در گذشته دور به عنوان نیایشگاه آناهیتا زیارتگاه زرتشتیان محسوب می‌شده است. در سال ۱۹۶۰ این قلعه مرمت شد و به یک موزه تبدیل شد تا از ظرفیت‌های آن استفاده بهتری شود. این بنا درون دیوارهای شهر قدیمی قرار دارد و با پای پیاده هم می‌شود به آنجا رفت.

دیدنی های باکو ، قلعه دختر باکو

۴کوه آتشین باکو

کوه آتشین با آتش همیشه روشنش که به آن زیبایی منحصر به فردی بخشیده است در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی باکو قرار دارد. آتش این کوه از ذخایر گاز زیر زمینی و بدون لوله نشات می‌گیرد. اگر به باکو سفر کردید دیدن این جاذبه گردشگری خالی از لطف نیست.

دیدنی های باکو ، کوه آتشین باکو

۵گل فشان باکو

در ۱۰ کیلومتری پارک ملی قبوستان باکو قرار دارند. ساختار این گل فشان‌ها کاملا منحصر به فرد هستند و از لحاظ ارتفاع هم کاملا با دیگر گل فشان ها متفاوت هستند و بلندترین آنها به ۲ متر می‌رسد. گفتنی است که بیشتر از ۳۸۰ دهنه از ۸۰۰ دهنه گل فشان دنیا در باکو قرار دارد و بزرگترین آن ها هم که ۱۰۰۰ متر ارتفاع دارد در باکو قرار گرفته است. دمای حباب‌هایی که از این گل فشان ها بیرون می‌زنند از حد تصورتان سردتر است و برای مصارف دارویی به ویژه پوست استفاده می‌شوند.

دیدنی های باکو ، گل فشان باکو

۶کاخ شروان شاه باکو

کاخ شروان شاه که از قدیمی‌ترین دیدنی های باکو به حساب می‌آید در قرن پانزدهم میلادی در اواخر حکومت عباسیان و درست زمانی که باکو به عنوان پایتخت پادشاهی شروان‌شاه برگزیده شد ساخته شده است. کاخ شروان شاه در سال ۲۰۰۰ میلادی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. این کاخ از ایستگاه متروی ایچری‌شهر حدود ۵ دقیقه پیاده روی فاصله دارد.

دیدنی های باکو ، کاخ شروان شاه باکو

۷ایچری شهر باکو

یکی دیگر از آثار باکو که در فهرست میراث جهانی باکو به ثبت رسیده است ایچری شهر است که با نام شهر قدیم باکو یا ارگ باکو هم شناحته می‌شود. ایچری شهر در مرکز باکو قرار دارد و می‌توانید در اطراف آن آثار تاریخی با معماری‌های جالبی را ببینید. بیشتر آثار تاریخی نام برده شده در این قسمت از باکو قرار دارند.

دیدنی های باکو ، ایچری شهر باکو

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. حالا اگر قصد سفر به باکو دارید بر روی لینک تور باکو کلیک نمایید. برای اطلاع از تاریخ های برگزاری تورهای باکو سراسر سال در خبرنامه تورلند ثبت نام کنید. همچنین اگر سوالی در مورد تور باکو و جاذبه های گردشگری باکو دارید حتما در کامنت های پایین صفحه نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید تا همکاران ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.