دیدنی های باکو را بهتر بشناسیم

باکو، در ساحل دریای خزر شهری کوچک اما پرجنب و جوش است. باکو ، پایتخت آذربایجان، دارای زمستان‌های سرد و پربرف و بهارهای خنک و پرشکوفه است. این شهر  ادغامی از یک ملت نوظهور با دورانی باستانی به قدمت  میلیون ها سال  است. باکو شاهد مهاجرت مردمی شامل قبیله ی ترک، مسلمانان شیعه با ریشه های ایرانی و روس ها بوده است که همه ی آن ها در ساختن شهری عجیب و قریب نقش داشته اند. به خاطر هوش و انرژی مردم شهر که باکو را به یکی از مراکز تجاری مهم در جاده ی ابریشم تبدیل کرده بودند و یا شاید به دلیل وجود ذخایر نفتی، آذربایجان را سرزمین آتش می نامند . امروزه باکو مانند یک جواهر در قلب آذربایجان می درخشد و به خاطر زندگی شگفت انگیز شبانه ی مردم نمونه ای از زندگی خوب در منطقه به شمار می آید به گونه ای که جز هشت شهر با سطح زندگی برتر در دنیا قرار گرفته است. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا دیدنی های باکو را در این مقاله برای شما گردآوری کنیم.

برای اطلاع از تور های باکو بر روی لینک تور باکو کلیک نمایید.

 باکو به بازدیدکنندگان ، معماری های حیرت انگیز ، هتل های بی نظیر، رستوران های افسانه ای، سرگرمی های مختلف، ساحل و تفریحات دریایی،  مرکزخریدهای بزرگ و مدرنیته در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی بی نظیر و... ارائه می دهد. همچنین وجود پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جذابیت خاصی به این شهر داده‌است.

برای رفتن به این شهر و  و بازدید ازدیدنی های باکو از جمله شاهکارهایی مانند برج شعله، کاخ شیروان شاهان، موزه ی فرش، بلوار باکو و ..... لحظه ای درنگ نکنید.

اگر قصد سفر به باکو را دارید 10 دیدنی برتر باکو را از دست ندهید.

همراه تورلند باشید تا نگاهی به دیدنی های باکو بیندازیم.

دیدنی های باکو

1کاخ شیروانشاهان

کاخ شیروانشاهان یکی از قدیمی ترین نمادهای باکو و بزرگترین اثر تاریخی در بخش معماری سنتی آذربایجان است. این کاخ که در شهر قدیمی قرار دارد، در قرن پانزدهم ساخته شده و در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

کاخ شامل نه ساختمان است که به تازگی بازسازی شده اند. تمامی کاخ با خطوط منحنی و خط عربی ویا طراحی های اسلیمی و خاورمیانه ای تزیین شده است. با قدم زدن در عمارت، حیاط، اتاق های کاخ، سردابه، آب انبار، حمام ترکی، مسجد و ... احساس واقعی از زندگی روزمره آن زمان را در میان دیواره ها ی کاخ  بدست می آورید.

کاخ شیروانشاهان - دیدنی های باکو

2موزه فرش باکو

از دیگر دیدنی های باکو موزه ی فرش باکو است که یک مکان منحصربه فرد است که مجموعه ای از  نفیس ترین و گرانبها ترین فرش های آذربایجان که هر فرد را مبهوت طرح و رنگ خود می کنند را در خود جای داده است. در این موزه در کنار فرش های با قدمت زیاد و کارهای هنری کاربردی، آثار فرش بافان مدرن و صنعت گران نیز به نمایش گذاشته می شود. در این موزه علاوه بر بازدید از هنر بی نظیر آذری ها می توانید اطلاعات مربوط به قدمت و تاریخچه ی فرش ها که میراث های کشور آذربایجان هستند را نیز بدست آورید.

این موزه تحت فرمان شورای ملی آذربایجان در سال 1967 تاسیس شد و در شهر قدیمی قرار داشت. سپس در سال 2007 به دستور رئیس جمهور، علی اف، ساختمان جدیدی در قلمروی پارک ساحلی ملی برای این موزه ساخته می شود. در طول سالها، موزه به طور مداوم توسعه یافته و تبدیل به یکی از ذخیره های اصلی نمونه های فرهنگ ملی آذربایجان و همچنین تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی و آموزشی شده است که در آن بسیاری از رویدادها مانند نمایشگاه ها، سمپوزیوم های بین المللی و کنفرانس ها برگزار می شود. تا کنون این موزه  بیش از 30 نمایشگاه  در کشورهای مختلف در سراسر جهان سازماندهی کرده است.

موزه فرش باکو - دیدنی های باکو

3مسجد بی بی هیبت

مسجد بی بی هیبت یکی از با ارزش ترین آثار تاریخی معماری اسلامی، میراث فرهنگی و غنی ترین نشان از سنت و تاریخ آذربایجان است. مسجد کنونی در سال 1990 ساخته شده که بازسازی مسجدی است که در قرن سیزدهم توسط شیروان شاه ساخته شده بود اما به کلی در سال 1936 توسط بلشویک ها تخریب شد. این مسجد، مدرنیته ی آذربایجان را در کنار سنت های باستانی به خوبی نشان می دهد.

مسجد بی بی هیبت - دیدنی های باکو

4مرکز حیدر علی اف

سبک معماری و شهرنشینی باکو به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق به شدت تحت تاثیر آن دولت بوده است. پس از استقلال آذربایجان  در سال 1991، سرمایه گذاری های سنگینی برای مدرن سازی، زیبا سازی، پیشرفت و رهایی از معماری سابق انجام شده است. مرکز حیدر علی اف یک مجتمع ساحتمانی به ابعاد 185700 مترمربع است که توسط طراح معروف زاها حدید ساخته شده است.  این هنر معماری زاها حدید بیانی با عظمت و با شکوه از معماری روان قرن 21 است که با فرم دهی به اشکال انتزاعی، موج‌های جالب و انحناهای چشم‌نواز ایجاد کرده  به گونه ای که در این معماری متمایز هیچ زاویه ی تیزی به چشم نمی خورد. طراحی فوق‌العاده بنا در کنار رنگ سفید و شفافش،گردشگران زیادی را برای بازدید به این مرکز می کشاند به همین سبب از جالب ترین دیدنی های باکو به شمار می رود. این ساختمان که برای رئیس جمهور سابق آذربایجان ساخته شده است میزبان کنسرت ها و نمایشگاه های بسیار است. باید به داخل بروید تا شگفتی های بیشتری را ببینید.  این مرکز شامل گالری یادبود حیدر علی اف و هدایایی است که رئیس جمهور آذربایجان دریافت کرده است ،همچنین شامل گالری هنر، سالن‌های کنسرت و کتابخانه، رستوران و سالن کنفرانس است، یک طبقه هم مربوط به ماکت معماری های بی نظیر و معروف کشور آذربایجان است و در یک موزه  کوچک نیز صنایع دستی و آداب ورسوم مردم آذربایجان به نمایش گذاشته شده است. بازدید خود را با  دیدن  باغ که در آن مجسمه های هنر مدرن ، باغچه های گل و آب نماهای زیبا قرار دارد به پایان برسانید . توجه داشته باشید که  لذت واقعی در تفکر و عکس گرفتن از نمای فوق العاده ی بیرونی است.

مرکز حیدر علی اف -  دیدنی های باکو

5قلعه ی دختر باکو

باشکوه ترین و البته اسرارامیزترین بنای تاریخی باکو قلعه ی دختر است که در میان محلی ها به گیز گالاس نیز معروف می باشد. قلعه دختر در بخش جنوب شرقی قلعه ی ایچاری شاه واقع شده و حدودا در قرن دوازدهم به عنوان قسمتی از دیوار شهر ساخته شده است. یک ساختار منحصر به فرد هشت طبقه با بیست و نه متر ارتفاع و دیوارهایی به ضخامت پنج متر که بر روی یک تپه ی صخره ای ساخته شده است و چشم اندازی به سمت دریای خزر دارد. اگر به بالای برج بروید با مناظر شگفت انگیزی از شهر باکو وزیبایی های آن و همچنین دریای خزر روبه رو خواهید شد. این ساختمان با شکوه در آذربایجان دارای معماری منحصر به فردی است که جز شگفت انگیزترین دیدنی های باکو می باشد و در هیچ جای دیگر شرق دیده نمی شود. هدف اصلی ساخت قلعه در رمز و راز است، هیچ کس نمی داند این قلعه چه زمانی و برای چه ساخته شده است و هیچ نوشته ای مبنی بر تاریخ این قلعه پیدا نشده است. قلعه ی دختر نمادی از شهر باکو است و با بازدید از برج دختر شما می توانید ادعا کنید که در باکو بوده اید. این قلعه ی شکفت انگیز در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

قلعه ی دختر باکو - دیدنی های باکو

6برج شعله

در قلب پرجنب وجوش مرکز شهر باکو  برج های شعله یکی دیگر از دیدنی های باکو ، ۳ آسمان خراش آبی شیشه‌ای را خواهید دید که بلندترین آسمان خراش ها در باکو هستند. ارتفاع این برج‌ها متفاوت است (بزرگترین آن‌ها ۱۹۰ متر و کوچک‌ترین‌شان ۱۴۰ متر است) و تعداد طبقات آن‌ها بین ۲۸ تا ۳۳ طبقه است. اگر در قسمت مرکزی شهر باکو مشرف به دریا یا در شهر قدیم باستید، در دور دست سه برج که به هنگام بالا آمدن باریک و مخروطی شکل شده  و در هم تنیده شده اند تا شکلی از آتش را فرم دهند بیش از هر چیز نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. با توجه به اینکه آتش نمادی از کشور آذربایجان است این برج ها سمبلی برای نشان دادن فرهنگ این کشور هستند. در یکی از برج ها هتل بسیار مجلل فیرمونت قرار گرفته است و دو برج دیگر کاربرد مسکونی و تجاری دارند . از بالای برج چشم انداز شهر به خوبی پیداست. اگر شب هنگام در کنار موزه ی فرش باشید به خوبی می توانید درخشش نورهای برج های شعله که به صورت تناوبی شکل آتش، موج آب و پرچم آذربایجان می شوند را تماشا کنید.

7بلوار باکو

اگر به دنبال مکانی بی نظیر برای گردشگری و پیاده روی هستید بهترین مکان بلوار باکو،  بلواری طولانی در کنار خلیج باکو به طول دو کیلومتر است که دارای چشم اندازی بی نظیر از دریای خزر است و توسط جاذبه های گوناگون از جمله حوض ها، نیمکت ها، مجسمه های پارک، باغ های کوچک، ساختمان های مدرن و قدیمی و جاذبه های دیگر آراسته شده و شما را به موزه ی فرش، میدان پرچم، مرکز خرید بلوار پارک، اسکله ی سفرهای دریایی و بسیاری از جاذبه های دیگر می رساند. همچنین تماشای تئاتر عروسکی و قایق سواری در راه آبی ونیز کوچک و روی دریای خزر به تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما تبدیل خواهد شد. اگر عصر به اینجا بیایید می توانید از غروب آفتاب لذت ببرید و چشم اندازی زیبا از رقص نور برج های شعله را تماشا کنید.

بلوار باکو - دیدنی های باکو

8موزه ی ملی ادبیات آذربایجان نظامی

موزه ی نظامی یقینا یکی از مهم ترین موزه ها و دیدنی های باکو در آذربایجان است. با ارزش ترین آثار فرهنگی آذری، بیش از 3000 نسخه ی خطی، کتاب های کمیاب ونادر و تصویر ها ومینیارتورهای بی نظیر در 40 تالار در ساختمان زیبای موزه ی ادبیات نظامی قرار گرفته اند. هر تالار درون موزه به یک شاعر اختصاص یافته و نشان دهنده ی خاطرات، مجسمه ها  و تصاویر مربوط به آن شاعر است. هر دوست دار ادبیاتی باید حتما از این موزه دیدن کند و کتاب های نظامی گنجوی که مهمترین آنها خمسه است را ببیند.  موزه در سال 1939 افتتاح شده است و ساختمان آن مربوط به اوایل قرن بیستم می باشد. بیرون ساختمان دارای نمایی درخشان با شش کمان  بالای شش مجسمه از شاعران و نویسندگان است.  بیرون موزه  با وجود یک باغ زیبا و استخرها و فواره ها مکان خوبی برای استراحت به دور از شلوغی شهر است. همچنین در موزه یک کتاب فروشی قرار دارد که شما می توانید برای خرید سوغات از آن بهره ببرید.

موزه ی ملی ادبیات آذربایجان نظامی - دیدنی های باکو

9آتشگاه

از دیگردیدنی های باکو معبد آتش است که حدود 5 قرن پیش ساخته شده ولی همچنان تمام زیبایی آن باقی مانده است. قدمت این مکان را می توان از نوشته های مارکوپولو که 800 سال پیش در مورد میدان های نفتی و روغن مخصوص  این منطقه نوشته است دریافت. این مکان امروزه بین محلی ها و گردشگران با توجه به نزدیکی آن به شهر و  طراحی مجلل آن بسیار معروف است. معبد آتش "آتشگاه" در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و از سال 1975 به عنوان موزه در اختیار عموم قرار گرفته است. بنای آتشگاه دارای مجتمعی پنج‌گانه است که حیاط آن توسط خانه‌های روحانیان زرتشتی محاصره شده و در مرکز آن محرابی قرار دارد و آتش از چهارگوشه ی معبد شعله ور است. این معبد آتش شگفت انگیز مکانی برای قربانی کردن بوده و در زیر آن دریچه ای از گاز طبیعی قرار داشته که موجب روشن بودن دائمی شعله ها می شده است، امروزه گاز طبیعی پس از مدت طولانی از بین رفته است اما شعله ی ابدی مدرنی در همان جای اصلی ساخته شده است . در پایین آتشکده هم موزه ای از صنایع دستی قدیمی قرار دارد که شما را با فرهنگ آذری بیشتر آشنا خواهد کرد.

آتشگاه - دیدنی های باکو

10شهر قدیم یا ایچری شهر

باکو شهریست مدرن با فروشگاه های بزرگ و گران قیمت و پرهیاهو. اما شهر قدیمی با خیابان های سنگ فرش شده و دیوار های قدیمی بسیار آرام تر است و آرامش و صلح ابدی بین دیوار های قدیمی همه را مجذوب می کند. باکو از شهر قدیم آغاز شده است و هر دو مردم محلی و توریست ها آنجا را دوست دارند. شهر قدیم در سال 2000 به عنوان یک میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده اما قدمت آن تقریبا به قرن 12 برمی گردد. در شهر قدیمی فروشگاه های سنتی کوچک و زیبا و همچنین کافه های گرم و دلنشین قرار دارد و نوای موسیقی فولک آذری همه جا شنیده می‌شود. همچنین پیاده روی  اطراف آن بسیار دلپذیر و جذاب است زیرا که نمای زیبایی از دریای خزر رو به روی شما قرار دارد. در داخل دیواره های شهر مناظر زیادی قرار دارد که می تواند کل روز شما را پر کند که شامل جاذبه های تاریخی اصلی باکو  مانند برج دختر، مسجد جاما، حمام عمومی محلی و ساختمان شیروانشاه می شود.

شهر قدیم یا ایچری شهر - دیدنی های باکو

11میدان پرچم ملی باکو

پرچم بزرگ آذری بخشی جدایی ناپذیر از افق های باکو را همراه با برجهای شعله در طرف دیگر جاده تشکیل می دهد. میدان پرچم ملی باکو قسمتی از بلوار باکو است و اگر در حال پیاده روی در بلوار باکو هستید نمیتوانید دیدن پرچم را از دست بدهید. بزرگترین پرچم دنیا در اینجا قرار دارد و تا سال 2011 به عنوان بلندترین پرچم دنیا نیز شناخته می شد، پرچمی به اندازه ی 70 در 35 متر که در ارتفاع 162 متری پرواز می کند. میدان پرچم ملی به طور کلی 60 هکتار را پوشش می دهد. مساحت قسمت فوقانی 3 هکتار است. نشان ملی، متن سرود و نقشه آذربایجان، ساخته شده از برنز طلایی نیز در این میدان نمایش داده شده است. همچنین در میدان پرچم ملی یک موزه  نیز  وجود دارد. مراسم افتتاحیه موزه در تاریخ 9 نوامبر 2010 در روز پرچم ملی برگزار شد. این موزه به شکل ستاره ای هشت گوشه ساخته شده است و زیر پایه ستون پرچم قرار دارد. تمبر ها، نمونه های ارز، سفارشات و مدال ها، عکس ها و اسناد منعکس کننده تاریخ مستقل آذربایجان در موزه نمایش داده می شوند.

میدان پرچم ملی باکو - دیدنی های باکو

12میدان چشمه باکو

چشمه هایی که این میدان به خاطر آنها نامگذاری شده شامل گوی های کروی نقره ای درخشان است که درختان و  نماهای سنگی اطراف را بازتاب می کند. میدان چشمه مکانی برای گردش عمومی در باکو بخصوص بعد از زمان کار و در آخر هفته ها است. همچنین بدلیل وجود بوتیک های زیاد، رستوران ها، مراکز خرید و هتل ها در اطراف میدان برای توریست ها بسیار  جذاب است.  بسیاری از فستیوال ها و  جشن ها هم در این میدان برگزار می شوند. میدان چشمه قبلا به نام پاراپت بوده و بعد از بازسازی در سال 2010 به نام میدان چشمه تغییر نام پیدا کرده است.

میدان چشمه باکو - دیدنی های باکو

13دریاچه بیوکشور

دریاچه ی بیوکشور دومین دریاچه بزرگ آذربایجان است که در شبه جزیره ی آبشرون واقع شده. این منطقه که به دلیل برداشت های نفتی و آلودگی های محیط  زیستی در حال خشک شدن بود در سال 2015  بازسازی شد و تبدیل به یک منطقه گردشگری و توریستی با ساخت مراکز خرید وتفریحی شده است. بر طبق داده های جغرافیایی، مقدار متوسط عمق این دریاچه ۳.۴۰ تا ۳.۹۵ متر و بیشترین طول آن ۴.۲۰ متر است و عمق خط ساحلی آن در محدوده ۰.۵ تا ۱.۷۰ متر است. شکل ظاهری دریاچه به شکل بیضی است و طول آن از شمال غربی تا جنوب شرقی ۱۰ کیلومتر و بیشترین عرض آن ۱.۵ تا ۲ کیلومتر است. این دریاچه از آب های زیر زمینی تغذیه می شود، سطح دریاچه ۱۳۰۰ هکتار و حجم آن ۴۵ میلیون سانتی متر معکب است.

دریاچه بیوکشور - دیدنی های باکو