دیدنی های تفلیس را بهتر بشناسیم

تفلیس، پایتخت گرجستان و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان، شهری با بهارهای گرم و مقصدی نسبتاً ناشناخته در سفر، با مناظر شگفت انگیزی که نفس را در سینه حبس می کند و تاریخ متغییری که معماری این شهر را از ساختمان های کلاسیک دوران های قرون وستا با ساختمان های مدرن اروپایی در آمیخته است، این شهر را به یکی از دیدنی ترین شهر های جهان تبدیل کرده است که در این مقاله با بهترین دیدنی های تفلیس آشنا می شوید. این شهر شگفت انگیز چنان تصویری فوق العاده از یک هارمونی بین دوران های کلاسیک و مدرن ایجاد کرده است که در گذر از خیابان های باریک و پهن این شهر به وضوح این هارمونی به چشم می خورد. با مردم خون گرم این شهر، تفلیس به شما سفری به قلب مهربانی و انسانیت هدیه می دهد. در این شهر شما مکان هایی را می بینید که هرگز آنها را فراموش نخواهید کرد.

برای اطلاع از تور های تفلیس بر روی لینک تور تفلیس کلیک نمایید.

1خیابان روستاویلی

یکی از دیدنی های تفلیس خیابان روستاویلی اصلی ترین خیابان تفلیس و پر بازدیدترین مقصد برای هر کسی است در این شهر می باشد. این خیابان که در آن میدان معروف انقلاب رز (Revolution Rose) می باشد، مملو از مغازه ها، کافه ها و موزه هایی است که همه نوع چیزی برای عرضه دارند. همچنین، روستاویلی مکان تعداد زیادی از ساختمان های دولتی، عمومی، فرهنگی و اداری است. پارلمان گرجستان، کلیسای کاشتی (Church Kashveti)، اپرای تفلیس و تئاتر باله، آکادمی تئاتر روستاویلی، موزه روستاویلی و آکادمی علوم گرجستان همگی در این خیابان قرار دارند.

 خیابان روستاویلی - دیدنی های تفلیس

2حمام های گرم در آبانوتوبانی

حمام ها به جاذبه ای برای این شهر در زمان اوج جاده ابریشم مبدل کشته بودند به طوری که تا 63 حمام همزمان در یک روز در این شهر فعال بوده است. در دوران امپراتوری شوروی هم افراد معروفی همچون الکساندر دوما (نویسنده فرانسوی) و الکساندر پوشکین (شاعر معروف روسی زبان)به استحمام در این حمام ها می پرداخته اند. این روزها تنها 5 حمام مختلف با امکانات رفاهی متفاوت هنوز به سبک سنتی خود مشغول به کار هستند. این حمام ها نزدیک به 1500 سال قدمت دارند و مکان بسیار خوبی برای تجربه ی امکانات کامل یک حمام آرامش بخش همراه با ماساژ هستند. شما می توانید از این حمام ها به دو صورت عمومی و بخش اختصاصی استفاده کنید.  تعداد زیادی از این حمام های کوچک را می توان در منطقه جنوب پل متخی ) Metekhi Bridge ( یافت.

 حمام های گرم در آبانوتوبانی - دیدنی های تفلیس

3قلعه ی نارکالا

قلعه ی باستانی نارکالا بر روی کوه مقدس متاتسمیندا (Mtatsminda)  واقع شده که مشرف بر شهر تفلیس است و یکی از قدیمی ترین و باستانی ترین بناهای تاریخی از دوران باستانی تفلیس به شمار می آید . مردم شهر این قلعه را قلب و روح شهر می نامند.

برای دیدن منظره های شگفت انگیز حتما از کوه بالا بروید تا شگفتی مناظر طبیعی شهر تلفیس را از قله مشاهده کنید. فراموش نکنید که حتما از مناظر اطراف قلعه و همچنین کلیسای ارتودکس که در آن واقع شده دیدن نمایید.
این قلعه در قرن 4 به نام قلعه ی شوریس تیخه ساخته شد و مدتی بعد توسط مغول ها به قلعه ی نارکلا به معنی قلعه ی کوچک تغییر نام پیدا کرد.

 قلعه ی نارکالا - دیدنی های تفلیس

4تفلیس قدیمی

شهر قدیمی تفلیس منطقه ای تاریخی در پایتخت گرجستان است. اگرچه این شهر بیش از 29 بار خراب و از نو ساخته شده اما همچنان طرح قدیمی شهر با وجود کوچه های باریک و  سازه های چوبی با حیاط خیزران و فروشگاه های باریک پر از کافه ها ، بارها ، گالری های نقاشی و همچنین خانه های بزرگ قدیمی که در اطراف حیاط هایشان ساخته شده اند  قابل دیدن است. عطر نان تازه پخته شده از نانوایی ها و فروشندگان محلی برای فروش ادویه جات ، شراب خانگی و تولید فصلی از مناطق دورافتاده کشاورزی تفلیس نشانه هایی از بخش سنتی و قدیمی این شهر هستند. این شهر یک مکان ایده ال برای لمس تاریخ گرجستان است.

 تفلیس قدیمی - دیدنی های تفلیس

5کلیسای جامع سامیبا

این ساختمان باشکوه با معماری بی نظیر در قلب شهر تفلیس در خیبان الیاس چشم هر بیننده را برای بازدید به خود جذب می کند . این کلیسای بزرگ می تواند میزبان 15000 نفر باشد. ارتفاع این بنا به 78 متر می رسد و معبد آن از تمام نقاط شهر به خوبی دیده می شود. این کلیسا یکی از بزرگترین کلیسا ها در گرجستان و نمونه دیگری از دیدنی های تفلیس است.

 کلیسای جامع سامیبا - دیدنی های تفلیس

6سالن اپرا پالیاشویلی

این سالن باشکوه اپرا که محلی برای گروه های اپرا و رقصنده های باله گرجستان است از دیگر دیدنی های تفلیس به شمار میرود، مکانی با معماری بی نظیر شرقی در قسمت های داخلی ساختمان است که به شما این اطمینان را می دهد که بدون شک این سالن یکی از سالن های  برجسته و قدیمی اپرای جهان است. معماری این سالن اپرا به خوبی نشان می دهد که گرجستان چگونه پلی بین خاورمیانه، آسیا، اروپای غربی و اروپای شرقی ایجاد کرده است.

سالن اپرا پالیاشویلی - دیدنی های تفلیس 

7مجسمه مادر گرجستان

نمونه دیگری از دیدنی های تفلیس مجسمه مادر این شهر است . این مجسمه بیرون از شهر تفلیس در بالای کوه  سوللاکی قرار دارد و از چند مایل دورتر قابل دیدن و هر بیننده ای را به تماشای خود جذب می کند. اسم مجسمه ی مادر گرجستان از نام کوه کارتس دد  گرفته شده . این مجسمه به طول 20 متر  به شکل یک زن در لباس  قومی گرجستان است که در دست چپ آن یک جام شراب به عنوان نمادی برای خوشامدگویی به کسانی که به عنوان دوست وارد شهر می شوند قرار دارد و  یک شمشیر برای مقابله با دشمنان در  دست راست آن قرار گرفته.

 مجسمه مادر گرجستان - دیدنی های تفلیس

8کلیسای آنشیشاتی

این کلیسا یکی از زیباترین و مجلل ترین کلیساهای شهر تفلیس است.  جواهرات، تندیس ها و  نقاشی های دیواری داخل کلیسا زیر پرتو نور خورشید در کنار بوی مطبوع عودها در محیط کلیسا فضایی رویایی را شکل می دهند. همچنین اگر خوش شانس باشید می توانید شاهد اجرای زیبای موسیقی مقدس گرجستانی ها در این کلیسا نیز باشید.

 کلیسای آنشیشاتی - دیدنی های تفلیس

9موزه ی گرجستان

موزه ی گرجستان در دو نمایشگاه نمایانگر هر دو دوره ی تاریخی و معاصر گرجستان است.  طبقه ی پایین خزانه داری باستانی نمایشی باشکوه از جواهرات قرن 5 ام میلادی را عرضه میکند در حالی که طبقه ی بالای موزه جزئیات داستان درگیری 70 ساله ی گرجستان با همسایه ی شمالی رانشان می دهد.

 موزه ی گرجستان - دیدنی های تفلیس

10دانشکده ی معماری تفلیس

ساختمانی چوبی و برج های دوران شوروی قرن 19ام  دانشکده ی معماری و هنرهای جدید محو شده ی تفلیس به تازگی با ساختاری مدرن بازسازی شده. باقدم زدن بر روی پل صلح، پلی که با ظرافت از آمیختگی شیشه و فلز ساخته شده، می توانید دو ساختمان چشم گیر تونل مانند که به وسیله ی فوکسا، معمار ایتالیالی ساخته شده را ببینید. این ساختمان دوقلوی متالیک با برگزاری کنسرت و نمایشگاه همواره تعداد زیادی بازدیدکننده را پذیرا می باشد. 

همچنین ساختمان خدمات عمومی در کنار این ساختمان ها که به صورت خلاقانه ای سقف آن به صورت پنل های درهم آمیخته طراحی شده است از جاذبه های مدرن  شهر تفلیس می باشد.

دانشکده ی معماری تفلیس - دیدنی های تفلیس

دانشکده ی معماری تفلیس - دیدنی های تفلیس