معروف ترین غذاهای ایروان ٬ که باید امتحان کنید

اگر برای سفر، ایروان پایتخت ارمنستان را انتخاب کرده‌اید پس یک فرصت طلایی برای امتحان کردن غذاهای متنوع و ناب و خوشمزه محلی ایروان پیدا کرده‌اید. شهرت و آوازه غذاهای ایروان به قدری است که از مرزهای این کشور هم گذشته و خیلی از گردشگران علاقه‌مند به چشیدن این غذاها هستند. اما علت این شهرت چیست؟ پیشینه آشپزخانه ارمنستان به ۲۰۰۰ سال قبل باز می گردد و از آنجا که دامپروری از دیرباز تا کنون در این کشور رواج دارد فراورده‌های گوشتی بسیاری در غذاهای ارمنی مشاهده می‌کنید. در گذشته تمامی غذاهای ارمنی روی آتش طبخ می‌شد و هنوز هم این سنت حفظ شده است. با توجه به رونق کشاورزی تنوع محصولات بسیاری وجود داره که ترکیب این محصولات به همراه فرآورده‌های گوشتی رنگ و لعاب خاصی به غذاهای ارمنستان می‌دهد. تورلند در این مقاله تلاش کرده است تا غذاهای ایروان را به کسانی که قصد سفر به ایروان را دارند معرفی کند تا از قبل از سفر با آنها آشنایی داشته باشد. برای اطلاع از تور های ایروان و ارمنستان بر روی لینک تور ایروان کلیک نمایید.

1کوفته گوشت

Beef Kofta

از آنجایی که دامپروری در ارمنستان رواج و رونق دارد گوشت یکی از مواد اولیه اصلی در غذاهای این کشور به شمار می‌رود. از طرفی کوفته به عنوان یکی از غذاهای ایروان است که از زمان امپراطوری عثمانی در ارمنستان تهیه می‌شده است. در تهیه کوفته گوشت ، گوشت گاو با پیاز، سیر، خرده نان و ادویه‌جات ترکیب شده و در سس مخصوص گوجه فرنگی طبخ داده می‌شود. نام این غذا هم از کلمه‌ای فارسی به معنای توپک‌های گوشتی گرفته شده است.

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، کوفته گوشت

 

۲نان لواش ارمنی با پنیر

Lamadzho

یکی از نان‌های مختلفی که در ارمنستان تهیه می‌شود لاه معجون یا نان لواش ارمنی نام دارد که با آرد اعلا پخته می‌شود. این نان در خیلی از کشورها از جمله ایران، گرجستان، عراق، فلسطین، سوریه و ترکیه نیز تهیه می‌شود. این توع تان در ارمنستان به گونه‌های مختلفی از جمله به همراه برش گوشت طیخ می‌شود اما یکی از خوشمزه‌ترین انواع آن نان لواش پنیری است که در تهیه آن تکه‌های پنیر به همراه نعنا و فلفل با خمیر ترکیب شده و برای چند دقیقه بر روی آتش پخته می‌شود.

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، نان لواش ارمنی با پنیر

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، نان لواش ارمنی با پنیر

 

۳خوراک گوشت با سس انار

Veal in Pomegranate Sauce

انار به عنوان یکی از عناصر اصلی در آشپزخانه ارمنستان است و انواع نوشیدنی‌ها، سس‌ها و ... از آن تهیه می‌شود. این خوراک گوشت که از ترکیب گوشت و انار ملس تهیه می‌شود بسیار خوش‌طعم است و اگر آن را بچشید هیچ‌گاه طعمش را فراموش نخواهید کرد.

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، خوراک گوشت با سس انار

 

۴دلمه

doli Dolma

یکی از غذاهای سنتی و ملی ارمنستان دلمه نام دارد. که از دیرینه تا به امروز جایگاهش را در سفره ارمنستان حفظ کرده است. مردم ارمنستان پس از فرآوری گوشت معمولا آن را در داخل برگ کلم یا مو پیچیده و طبخ می‌کنند. وجه تسمیه نام این غذا در زبان ارمنی نیز برگرفته از از کلمه «تولی» از ریشه «اودولی» به معنی درخت تاک است. در تهیه این غذا از گوشت بره به همراه میوه‌های خشک‌شده در داخل برگ کلم و سس مخصوص استفاده می کنند.

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، دلمه

 

۵خاشلاما

Khashlama

یکی ار قدیمی‌ترین و معروف‌ترین غذاهای ارمنستان خاشلاما است که از گوشت بره به همراه سبزیجات تهیه می‌شود. آشپزخانه ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین آشپزی‌های آسیا است و بسیاری از غذاهای سنتی‌اش را حفظ کرده است.

خاشلاما از کلمه «هاشل» (Hashel) به معنی تکه گوشت پخته شده گرفته شده است. طبخ این غذا با توجه به طرز طبخ دیگر غذاهای ارمنی بسیار ساده است.

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، خاشلاما

 

۶گاتا

Gata

این شیرینی که یکی از شیرینی‌های سنتی ارمنستان است با نام «زندانی قفقاز» هم شناحته می‌شود. این شیرینی به نام‌های مختلفی از جمله کاتاه یا کادا نیز خوانده می‌شود و بسیار شبیه به قطاب است. این شیرینی در بسیاری از مناسبت‌ها توسط بانوان خانه‌دار و سرآشپزهای حرفه‌ای تهیه می‌شود.

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، گاتا

 

۷هاریسا

Harisa

یکی از غذاهای ایروان که اغلب در وعده صبحانه هم میل می‌شود هاریسا یا پوره گندم با مرغ است. مواد این غذا به آرامی طی ۶ ساعت پخته می‌شوند.

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، هاریسا

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، هاریسا

 

۸باقلوا

باقلوا شیرینی بسیار خوشمزه‌ایست که در بسیاری از کشورهای منظقه به علاوه ارمنستان تهیه می‌شود. پیشینه باقلوا در ارمنستان به ۷۰۰ سال می‌رسد و بسیار هم خوشمزه است که از ترکیب تخم‌ مرغ، کره، عسل و مغز گردو تهیه می‌شود.

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، باقلوا

 

۹گاپاما

Ghapama

یکی از غذاهای سنتی ارمنستان که از ترکیب موادی چون برنج، بادام، و میوه هایی مانند آلو، سیب و زردآلو که درون یک کدو گذاشته و پخته می‌شود تهیه می‌شود. این غذا در شب های کریسمس و مراسم های ویژه سرو می شود. اگر به دنبال غذای شیرین هستین این غذا که طعم شیرینی دارد گرینه مناسبی است.

غذاهای ایروان ، غذاهای ارمنستان ، گاپاما

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. حالا اگر قصد سفر به ایروان دارید بر روی لینک تور ایروان کلیک نمایید. برای اطلاع از تاریخ های برگزاری تورهای باکو سراسر سال در خبرنامه تورلند ثبت نام کنید. همچنین اگر سوالی در مورد تور ایروان و جاذبه های گردشگری ایروان دارید حتما در نظر های پایین صفحه نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید تا همکاران ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.