مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

تنگه رغز داراب

تنگه رغز در کنار زیبایی فوق العاده و بینظیرش از تنگه های فنی و دشوار می باشد. برای لذت بردن از این طبیعت به تجربه و تجهیزاتی مثل طناب برای فرود, کلاه ایمنی و … نیازمند هستید. اگر به دنبال ماجراجویی بی مانند داخل ایران هستید ما تنگه رغز را پیشنهاد میدهیم.

رزرو آنلاین تور : تور طبیعت گردی تا ۵٪ تخفیف ویژه

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

آبشارهای تنگه رغز داراب در ۳۰ کیلومتری شهرستان داراب و در جنوب استان فارس قرار دارد. این تنگه که از دو طرف با دیواره هایی بلند محصور شده است٬ به دلیل وجود چشمه های فراوان در این دره  ۶۴ آبشار جاری شده که از این تعداد ۱۲ آبشار نیازمند فرود با طناب است. ارتفاع فرود ها حداقل ۶ تاحداکثر ۶۵ متر و مابقی آبشار ها با پرش در آب قابل گذر است. حوضچه های زیر آبشار ها حداقل ۶  و حداکثر ۲۰ متر عمق دارند.

چشمه تنگه رغز
چشمه تنگه رغز

دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب ۶۰ آبشار و حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر دره جنوبی به بن بست می رسد.

دره نوردی در تنگه رغز
دره نوردی در تنگه رغز

منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می گردد ، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است رسیدن به این منطقه نیز با ۳ ساعت کوهپیمایی امکان پذیر است .آب رغز که از این منطقه آغاز می گردد با ایجاد حوضچه ها و آبشارهای طبیعی تا دره جنوبی امتداد و نهایتاً در آبگیرهای انتهایی به زمین باز می گردد.

آبشارها و چشمه های تنگه رغز
آبشارها و چشمه های تنگه رغز

از منطقه سرچشمه نیز بدون وسایل فنی امکان بازدید از چندین حوضچه و آبشار مسیر است و نهایتاً با رسیدن به آبشار بلندی به طول ۲۳ متر کوهپیمایان متوقف می شوند در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز ده ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش می یابد.

تنگه رغز داراب فارس
تنگه رغز داراب فارس

برای رسیدن به بالای تنگه رغز حدود سه ساعت کوهپیمایی دارد تا به چشمه ابتدای تنگه برسید .آب این چشمه پس از طی مسیری حدود ۳٫۵ کیلومتر و خلق هزاران صحنه طبیعی کم نظیر و دل انگیز افتان و خیزان خود را به کوهپایه می رساند ودر بستر آهکی منطقه محو می شود.

نمایی از آبشار تنگه رغز
نمایی از آبشار تنگه رغز

تنگه ای استوار و باشکوه در هم آغوشیبا رودی پویا، پذیرای دو روزِ خاطره انگیز از زندگی ما خواهند بود. از زیبایی ها و شکوه تنگه رغز می توان به نورپردازی خیره کننده خورشید و انعکاس آن در آب های فیروزه ای و زلال تنگه؛ سنگ ها و صخره های سرخ، نخودی،کِرِم و نارنجی بستر تنگه، که جشنواره ای از رنگ های زنده را برپا کرده اند اشاره کرد. همچنین نواری سبز از گیاهان با طراوت که در محل برخورد آب وسنگ زیبایی تنگه را دو چندان می کنند، آبشارهای متعدد و حوضچه هایی که مانند جام های سر ریز هستند، از دیگر جاذبه های تنگه هستند.

شنا در تنگه رغز
شنا در تنگه رغز

فرود از ده ها آبشار و حوضچه که ارتفاع آبشارها تا ۴۶ متر و عمق حوضچه ها تا ۲۰ متر می رسد، لذت هیجان و خاطراتی را به ارمغان می آورند که برای همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند.

شنا مسافران در تنگه رغز
شنا مسافران در تنگه رغز

آبشارهای تنگه رغز عبارتند از:

آبشار نگین به ارتفاع ۱۶ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۴۱ متر، آبشار بوم رنگ به ارتفاع ۷ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۳۱ متر، آبشار مسعود به ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱۲ متر و طول حوضچه ۱۵ متر، آبشار گلاب حوضچه به ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۷ متر و طول حوضچه ۱۲ متر، آبشار فتح به ارتفاع ۸ متر، عمق آب ۱/۵ متر و طول حوضچه ۶ متر، آبشار حکمت به ارتفاع ۱۱ متر، عمق آب ۱۵ متر و طول حوضچه ۳۲ متر، آبشار کبوتر به ارتفاع ۲۵ متر، عمق آب ۲۰ متر و طول حوضچه ۶ متر، آبشار جام به ارتفاع ۹ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۳۶ متر، آبشار دماغه(فراز) به ارتفاع ۱۲ متر، عمق آب ۲ متر و طول حوضچه ۴ متر، آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر، عمق آب ۶ متر و طول حوضچه ۱۱ متر، آبشار یادگار به ارتفاع ۴ متر، عمق آب ۸ متر و طول حوضچه ۱۱ متر، آبشار وداع به ارتفاع ۴۶ متر، عمق آب ۱۰ متر و طول حوضچه ۷ متر.

شیرجه در تنگه رغز
شیرجه در تنگه رغز

نکات ایمنی که برای سفر به تنگه رغز باید بدانید

  • به دلیل زیاد بودن حشره های این منطقه داشتن اسپری حشره کش توصیه میکنیم.
  • برای نوشیدن آب بهتر است از آب سرچشمه این منطقه استفاده کنید.
  • قبل از سفر اخبار هواشناسی را دنبال کنید چرا که منطقه داراب باران های شدیدی دارد.
  • بهتر است از کوله های دره نوردی برای این سفر استفاده کنید.
  • برای احتیاط می‌توان یک ملافه مخصوص که در داخل  کیسه خواب استفاده می‌شود هم به همراه داشت تا اگر شب هوا سرد شد، بتوان از آن استفاده کرد.
  • مهارت شنا کردن به شما کمک می‌کند تا از آبشارنوردی لذت بیشتری ببرید.
  • در سفر به تنگ رغر، جلیقه نجات را فراموش نکنید.
  • آب‌بندی کوله پشتی باید به بهترین روش انجام گیرد (قرار دادن وسیله مورد نظر در یک زیپ‌کیپ و سپس ۲ یا ۳ نایلون فریزر داخل هم که سر آنها را تک تک گره زده و در نهایت قرار دادن کیسه بزرگ پلاستیکی در کوله و گذاشتن کلیه وسایل در آن و گره زدن سر آن).
  • مهارت شنا کردن به شما کمک می‌کند تا از آبشارنوردی لذت بیشتری ببرید.
صخره های زیبای تنگه رغز
صخره های زیبای تنگه رغز

مسیر تنگه رغز

برای رفتن به تنگه رغز در ابتدا باید به شهر داراب استان فارس بروید، بعد از آن در کیلومتر ۳۵ از جاده داراب – شیراز به گردنه دراکویه می‌رسید. مسیر خاکی از اینجا شروع می‌شود. بعد از گذشتن از منطقه کوه درختی که حدود ۲ ساعت طول می کشد ، مسیر خاکی به اتمام می‌رسد و پیمودن ادامه مسیر با پای پیاده آغاز می‌شود. از سمت راست جاده که شروع به پیاده‌روی کردید به چشمه به یدک می‌رسید و بعد از کمی سنگ نوردی و گذر از سنگ های بزرگ، به چشمه ی تنگ رغز می رسید.

بهترین زمان سفر به تنگه رغز

از آنجا که این محدوده به چشمه های و آبشارهای پر آبش مشهور است، بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهر ماه است. در این فصول سرچشمه‌های پر آب این تنگه، و نسیم برخاسته از آبشارهای متعدد آن، روزهای گرم  را به بهشت خنک تبدیل میکند.

در ادامه عکس های متفاوتی از تنگه رغز از صعود گردشگران و گروه های مختلف را برای شما آماده کرده ایم.

۱۱

۱۲

۱۳

۱۴

۱۵

۱۶

۱۷

 

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

تنگه رغز داراب
4 (80%) 4 votes
۵ دیدگاه

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *