مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

خیره کننده ترین شهرهای صخره ای(قسمت دوم)

امروز قصد دارم قسمت دوم از مقاله ی “خیره کننده ترین شهرهای صخره ای”  را با شما به اشتراک بگذارم.
در این تور مجازی همراه با ما به تماشای مجموعه ای از شهرهای صخره ای زیبای دنیا بنشینید و از آن لذت ببرید.

روندا، اسپانیا

Ronda, Spain

خیره کننده ترین شهرهای صخره ای، روندا، اسپانیا

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

شهر روندا در ۱۰۰ کیلومتری شهر مالاگا در اسپانیا واقع شده است و بیش از ۳۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این شهر توسط نژاد سلت ها ساخته شده است و در قرن ششم قبل از میلاد، آن را “آروندا” نامیدند. این شهر در ارتفاع ۷۵۰ متری کوه ها ساخته شده است و با یک رودخانه به دو قسمت تقسیم می شود. روندا بخاطر وجود صخره ها، یکی از آخرین شهرهای اهالی آفریقا بود که دردوران اشغال دوباره ی اسپانیا توسط فرمانروایان کاتولیک، سقوط کرد. این شهر مبدأ گاو بازی در اسپانیا بوده و هنوز هم قدیمی ترین رینگ گاو بازی در آن جا وجود دارد. شهر روندا، با ۳ پل بی نظیر که طول بزرگترین آنها به ۱۲۰ متر می رسد یکی از شهر هایی هست که خیلی از اسپانیایی ها آرزوی زندگی در آن جا را دارند. منظره ای که از پنجره ی خانه های این شهر دیده می شود، همان چیزی است که ما ساعت ها به خاطر تماشایش رانندگی و کوهنوردی می کنیم.

وادی دوان، یمن

Wadi Dawan, Yemen

خیره کننده ترین شهرهای صخره ای، وادی دوان، یمن

وادی دوان، یک دهکده ی صخره ای تاریخی در کوه های هراز یمن است. این صخره یکی از زیباترین و دردسترس ترین دهکده های کوهستانی در یمن است. وادی دوان، یک وادی زیبا و تماشایی است که در همسایگی وادیِ حضراموت قرار دارد و در واقع یکی از انشعاب‌های وادی حضراموت بوده که آن هم متشکل از شهر‌ها و روستاهای متعددی در امتداد پشته‌های وادی و بر فراز ارتفاعات و فلات‌هایی است که آن را احاطه کرده‌اند. وادیِ ‌حضراموت در  شهر «شیبام» از اهمیت زیادی برخوردار است و اغلب آن را «منهتنِ کویر» هم می‌نامند و این عنوان به خاطر ساختمان‌های بلند غیرطبیعی آن است که از دلِ فلاتِ کویری سر برآورده‌اند. این شهر کوچک با جمعیت ۷۰۰۰ نفر، ۵۰۰ خانه گلی دارد که اغلب بین ۵ تا ۱۱ طبقه بوده و ارتفاعشان به ۱۰۰ فوت می‌رسد و همه‌ی آنها از آجرهای گِلی ساخته شده‌اند.
دیدنی‌ترین روستاهای این وادی، که در سمت شمال به جنوب قرار دارد “المشهد” است، که آرامگاه “حسن ابن حسن” از قرن ۱۵ در آنجا قرار دارد و مکانی زیارتی و روستایی در حاشیه کویر می باشد. این روستا که بعد  از الحجرین واقع شده است، در حاشیه ی یک صخره و در میان قدیمی‌ترین روستاها در این منطقه قرار دارد.

پیوداوو، پرتغال

Piodão, Portugal

خیره کننده ترین شهرهای صخره ای، پیوداوو، پرتغال

در حالی که سرگردان و شگفت زده در اطراف تپه های Serra do Açor هستیم، نه تنها مجذوب عظمت و خلوص و بکر بودن چشم انداز جادویی پیوداوو می شویم، بلکه بر کنجکاوی و بی صبری و شتابزدگی خود نیز غلبه می کنیم. پیوداوو در طول تاریخ، سرسختانه مخفی باقی مانده است تا در این زمان بتواند با معماری خود ما را مبهوت و مجذوب خود کند. پیوداوو یک مثال خوب از توانایی انسان برای منطبق و هماهنگ شدن با نامهربان ترین و نا مساعد ترین مکان ها و شرایط ، و ایجاد یک شاهکار برجسته و جالب است. خانه ها در امتداد یکدیگر بر روی شیب تپه قرار گرفته اند، در پیچ در پیچ خیابان های باریک و در هر گوشه ای از روستا بخشی از تاریخ پیوداوو پنهان است.

پیتیلیانو، ایتالیا

Pitigliano, Italy

خیره کننده ترین شهرهای صخره ای، پیتیلیانو، ایتالیا

پیتیلیانو یک شهر در استان گروستو، واقع در حدود ۸۰ کیلومتر (۵۰ مایل ) جنوب شرق شهرستان گروستو،در ایتالیا می باشد
این شهر قدیمی و عجیب و جالب، به دلیل حضور تاریخی یک جامعه یهودی که همواره در زمینه های اجتماعی  به خوبی یکپارچه و متحد بوده اند و پرستشگاه (کنیسه) خود را داشته اند، به عنوان یک بیت المقدس کوچک شناخته شده و معروف است.

متورا، یونان

Metéora, Greece

خیره کننده ترین شهرهای صخره ای، متورا، یونان

متورا در منطقه ای از قله های ماسه سنگی تقریبا غیر قابل دسترس قرار گرفته است، که از قرن یازدهم میلادی راهبان در آنجا که معروف به ستون هایی از آسمان است سکونت دارند. معنای واقعی کلمه ی Metéora، “میان آسمان”، “معلق در هوا” یا “در آسمان بالا” می باشد که از نظر لغوی شبیه به کلمه “Meteorite” به معنی شهاب سنگ می‌باشد. معنای کلمه ی متورا درباره ی این بنا ها چندان هم دور از واقعیت نیست زیرا ساختمان‌هایی که در این مکان ساخته شده‌اند بر صخره‌های بلندی قرار دارند. متورا از تپه ها و ستون های بزرگ و یکپارچه ای تشکیل شده است که مانند تخته سنگ بزرگ گردی بر منطقه ی محلی تسلط دارد.
با وجود مشکلات باور نکردنی، در قرن ۱۵، بیست و چهار تا از این صومعه ها، ساخته شدند. نقاشی های دیواری قرن شانزدهم در آنجا نشان از یک مرحله کلیدی و اصلی در توسعه و پیشرفت نقاشی پس از بیزانس دارد. این صومعه ها که در شرایط بسیار سخت و بدون جاده ی دسترسی، و همچنین در مکانی خطرناک ساخته شده اند، به سکونتگاه دائمی راهبان مبدل گشتند. با وجود آسیب‌های ناشی از گذشت زمان، این صومعه‌ها هنوز هم در متورا پا بر جا و استوار  هستند. در گذشته، زائران دلیر و بی باک برای دسترسی به صومعه وارلام، از صخره ای عمودی به ارتفاع ۳۷۳ متر بالا می‌رفتند و از اینرو این صومعه با تسلط بر دره‌های اطراف نمادی از شکنندگی شیوه‌های سنتی زندگی است که در معرض افول و فراموشی می باشند. همان طور که گفته شد، صومعه‌ها در بالای صخره‌های سنگی دلتای مته اورا ساخته شده‌اند که ارتفاع آن‌ها از سطح دره پینداس ۴۰۰ متر بوده و در نزدیکی شهر کوچک کالامباکا در دشت تسالی قرار گرفته‌اند.
متورا یکی ازبزرگترین و مهم ترین مجموعه‌های کلیسای ارتدکس شرقی در یونان است که دومین کلیسای مشابه آن فقط در کوه آثوس وجود دارد. نزدیک ترین شهر به متورا شهر کالامباکا است. متورا در سال ۱۹۸۸ در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. این صومعه‌ها دستاوردی بی نظیر در هنر است و یکی از تأثیرگذارترین نمونه‌های کاربرد معماری در ساخت اماکنی برای گوشه‌گیری، مراقبه و نیایش بشمار می‌رود. متورا نمونه‌ای برجسته از بنای رهبانی است که مرحله مهمی از تاریخ  (قرون چهاردهم و پانزدهم میلادی) را به تصویر می‌کشد؛ دوره‌ای که زهد پیشگی در اوایل مسیحیت توسط جوامع رهبانی رونق گرفت و هم در جهان غرب (برای مثال توسکانی) و هم در کلیسای ارتدوکس به جایگاهی ارزشمند دست یافت.

امیدوارم قسمت دوم از مقاله ی “خیره کننده ترین شهرهای صخره ای” را پسندیده باشید و بی صبرانه منتظر خواندن قسمت سوم آن باشید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

خیره کننده ترین شهرهای صخره ای(قسمت دوم)
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *