مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

۱۰ جاذبه گردشگری ترکیه

ترکیه با وجود تحولات منطقه کماکان یکی از محبوب ترین کشور های توریستی کنار ایران میباشد. امروز در تورلند همراه ما باشید تا “۱۰ جاذبه گردشگری ترکیه” را با هم مرور کنیم.

آمفی تئاتر آسپندوس

  دیدنیهای آنتالیا

آمفی تئاتر آسپندوس ترکیه از مراکز حفاظت شده تئاترهای باستانی عهد باستان است که در سال ۱۵۵ بعد از میلاد و در زمان پادشاهی امپراتور رومی، مارکوس اورلیوس بنا شده و ظرفیت تماشگران آمفی تئاتر آن ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر است.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

بعدها از این آمفی تئاتر به عنوان کاروانسرا استفاده شده است و بهمین علت همیشه مورد مرمت و مراقبت بوده است و این آمفی تئاتر، بدون از دست دادن ویژگی هایش، تا به الان پا برجا مانده است.
این شهر در۴۰ کیلومتری آنتالیا و در ۸ کیلومتری شهر سریک قرار دارد و با تئاتر باستانی خود یکی از جاذبه های تاریخی آنتالیا می باشد. آسپندوس یکی از ثروتمندترین شهرهای زمان خود بوده که توسط رومی ها ۲۰۰ سال بعد از میلاد بنا شده است.
سالن تئاتر ۲۰۰ ساله آسپندوس یکی از تحسین برانگیزترین سالن های تئاتر در دنیاست که به خوبی حفظ شده است و یکی از آمفی تئاتر های روباز دنیا محسوب می شود. در ترکیه باقیمانده هایی از ساختمانهای رومی در این محل دیده می شود. زمانی این محله مهمترین مرکز تجاری شهر در پرورش بهترین اسبهای دنیا شهرت داشته است.

 

آمفی تئاتر آسپندوس، ترکیه
آمفی تئاتر آسپندوس، ترکیه

۱۲

ساحل پاتارا

دیدنیهای فتیه

یکی از مهم ترین تفریحات ترکیه، سواحل زیبای این کشور است. تفریحات آبی ترکیه برای گردشگران بسیار جذاب است و ساحل پاتارا ترکیه یکی از مناسب ترین پلاژها برای این ورزشها و سرگرمی ها بشمار می آید. ساحل پاتارا ی ترکیه، ساحلی دنج و خلوتی ست و ۵۰ متر عرض و ۲۰ کیلومتر طول دارد و مهم ترین ویژگی آن، کم عمق بودن دریا در این ساحل است که آنرا به محل مناسبی برای شنا تبدیل کرده است. ساحل پاتارا در نزدیکی شهرستان باستانی پاتارا قرار دارد و یکی از بزرگترین و زیبا ترین سواحل در منطقه است. دهکده ی مجاور پاتارا زادگاه سنت نیکولاس، اسقف بیزانسی قرن چهاردهم بود که بعدها به افسانه ی بابانوئل بدل گردیده است.
در ساحل پاتارا بدلیل وجود آثار تاریخی متعدد، امکان ساخت امکانات رفاهی وجود ندارد. از جمله آثار تاریخی این منطقه می توان تئاتر رومی، طاق های رومی، دروازه رومی و کاخ رومی، حمام عمومی و تعداد دیگری از بناها و آثار قدیمی و تاریخی اشاره کرد. این ساحل یکی از طولانی ترین سواحل شنی مدیترانه است که هیچ ساختمانی به جز یک کافی شاپ در امتداد آن دیده نمی شود.

ساحل پاتارا، ترکیه

ساحل پاتارا، ترکیه

پاموک کاله

دیدنی های آنتالیا

پاموک کاله آنتالیا یک بنای طبیعی و جذاب است که هر توریستی را از هر گوشه ی جهان برای دیدن آن به سمت خود می کشد. چشمه های آب گرم، غارهای طبیعی، ظاهر منحصر به فرد و آبشار های طبیعی به همراه استخرهای طبیعی باعث جذابیت بیشتر پاموک کاله ترکیه می شوند.

آبی که از صخره های پاموکاله ترکیه رو به پایین سرازیر می شود، دمایی در حدود ۳۵ درجه سانتگیراد دارد و همین موضوع سبب شده تا کل منطقه در اثر رسوب املاح موجود در آب حالتی شبیه پنبه پیدا کند. همچنین جریان آب، حوضچه های فوق العاده ای که در اطراف پاموک کاله وجود دارد را نیز پر می سازد.
تراس پاموک کاله ترکیه از تراورتن و سنگ رسوبی تشکیل شده و به خاطر چشمه های آب گرم و رسوب های باقی مانده شکل قلعه پنبه ای به خود گرفته است . در این منطقه ۱۷ چشمه آب گرم با دمای ۲۱۲ درجه سانتی گراد قرار گرفته که حتی تصور شنا کردن در آن نیز غیر ممکن است .این مکان چشم اندازی خارق العاده در غرب ترکیه ایجاد کرده که به خاطر شیب های پلکانی سفیدش شهرت دارد . این شیب های پلکانی نیز از ماده تراورتن هستند.

پاموک کاله، ترکیه

پاموک کاله، ترکیه

بدروم

بدروم با سواحل شنی و زیبایش تفرجگاه محبوب گردشگران ترکیه بشمار می رود. نام باستانی آن هالی کارناسوس بوده و یکی از عجایب هفت گانه دوران باستان به حساب می آید .

بدروم، ترکیه

بدروم، ترکیه

کوه نمرود

کوه نمرود با ارتفاع ۲۱۵۰ متر در جنوب شرقی ترکیه و در نزدیکی شهر قرار دارد. از زمان ساخت این مقبره، سر این مجسمه ها از بالای کوه به پایین غلتیده و در این محل پراکنده شده اند. قله ی کوه نمرود دارای چشم انداز زیبای کوه های اطراف است. تماشای طلوع خورشید از سمت شرقی کوه به سر این مجسمه ها سایه نارنجی رنگ می دهد و حس اسرارآمیز بودن این مکان را بیشتر می کند.

کوه نمرود، ترکیه

کوه نمرود، ترکیه

کوه نمرود، ترکیه

کوه نمرود، ترکیه

اولودنیز

دیدنیهای فتحیه

اولودنیز یک دهکده ی کوچک تفریحی در منطقه ی فتحیه استان موغله، واقع در جنوب غربی کشور ترکیه است. واژه ی اولودنیز به معنای “دریای مرده” است. این منطقه در قسمت شمالی به کوه و در قسمت جنوبی به سواحل دریای اژه می رسد. این ساحل با رنگ های آبی آن شناخته شده و یکی از سواحل ایده آل مدیترانه برای عکاسی است. سواحل این دهکده به شکل شنی است و این منطقه یکی از برترین مناطق برای انجام ورزش پاراگلایدینگ در جهان است.

اولودنیز، ترکیه

اولودنیز، ترکیه

مسجد کبود

دیدنیهای استانبول

مسجد کبود یا مسجد سلطان احمد در استانبول با شش مناره و معماری کاملش، یکی از با شکوهترین جاذبه های توریستی استانبول بشمار می رود. اين بنا كه به معناي واقعي يك شاهكار معماري و نقطه ی  اوج صد‌ها سال پيشرفت در هنر مسجد سازي عثماني و كليساسازي بيزانسي است توسط محمد صدفكار و در سال های ۱۶۱۶-۱۶۰۹ ساخته شده است.
اين هنرمند در طراحي و ساخت مسجد كبود هنر معماري كلاسيك عثمان و معماري ايا صوفيه را مد نظر قرار داده و همچنين فضاي داخلي اين مسجد را به گونه‌اي طراحي كرده كه نسبت به بنا‌هاي مشابه فضاي بيشتر، روشن تر و بادگير‌تری داشته باشد.
علت نامگذاري اين مسجد به نام مسجد كبود اين است كه فضاي داخلي آن به وسيله كاشي‌هاي آبي‌رنگ تزيين شده و علاوه بر كاشي‌ها كارهاي چوبي خاتم كاري شده، حجاري‌ها و خطاطي‌هاي موجود به زيبايي اين ساختمان جلوه خاص بخشيده است.
مسجد كبود استانبول گنجايش ۷۵۰۰ نمازگزار را دارد و در اوج فصل تورسيت روزانه بيش از ۱۲۰ هزار نفر از آن بازديد مي‌كنند.

مسجد کبود (مسجد سلطان احمد) ترکیه

مسجد کبود (مسجد سلطان احمد) ترکیه

مسجد کبود (مسجد سلطان احمد) ترکیه

 

کتابخانه سلسوس

خرابه‌های افسوس از جاذبه های توریستی معروف در سواحل غرب است. شهر افسوس زمانی برای معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفت گانه جهان باستان مشهور بود، که توسط گروهی به رهبری اسقف اعظم قسطنطنیه در سال ۴۰۱ میلادی نابود شد. برخی از ساختارهای آن از جمله تئاتر بزرگ و کتابخانه سلسوس سالم باقی مانده است. این کتابخانه حدود ۱۲۵ سال بعد از میلاد ساخته شده است و در آن زمان ۱۲ هزار طومار در آن حفظ و نگهداری می شد. نمای این کتابخانه در دهه هفتاد به دقت مرمت شد و از خرابه های اولیه به حالت شکوهمند امروزی رسید.

کتابخانه سلسوس، ترکیه

کتابخانه سلسوس، ترکیه

کتابخانه سلسوس، ترکیه

دودکش های پریان گورمه

یکی از بهترین مکان ها برای دیدن این صخره های عجیب، روستای گورمه است که در میان مخروط خاکسترهای آتشفشانی قرار گرفته است. به این مخروط ها، دودکش های پریان می گویند. این دودکش ها به علت فرسایش بادی و آبی دو لایه آتشفشانی مختلف به وجود آمده اند. بسیاری از این دودکش ها در کاپادوکیا در طی قرن ها بدلیل اینکه درون آن ها خانه، کلیسا و انبار ساخته بودند، توخالی شده است.

 

دودکش های پریان گورمه، ترکیه

دودکش های پریان گورمه، ترکیه

ایاصوفیه

دیدنیهای استانبول

ایاصوفیه یکی از مکان های دیدنی استانبول به شمار می رود که در گذشته کاخ پادشاهی بوده و در قرن ششم برای امپراتور روم شرقی بنای آن تکمیل شده است. این شاهکار مهندسی رومی، با گنبد عظیمش فضایی را می پوشاند که تا بیش از ۱۰۰۰ سال بزرگترین فضای بسته دنیا بشمار می رفت.
کلیسای حاجیا صوفیا یا همان مسجد ایا صوفیه که معنای لغوی آن “کلیسای معرفت الهی” است، یکی از معماری های قابل توجه بیزانسی محسوب می شود. ارتفاع گنبد عظیم این بنا ۵۶ متر است و به گونه ای طراحی شده که به نظر در فضا معلق می آید و نماد بهشت محسوب می شود. از آثار هنری برجسته ی این مسجد می توان به موزاییک های بیزانسی و سپرهای عظیم دایره ای شکل عثمانی که بر روی آنها آیات قرآنی نوشته شده اشاره کرد.

امپراطور می خواست از این کلیسا زیباترین و بزرگ ترین کلیسای ممکن را بسازد. در نتیجه دو معمار به همراه ده هزار کارگر و تلی از طلا شروع به کار در این مکان کردند. سال ۵۳۷ کلیسا افتتاح شد. پس از فتح استانبول به وسیله سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۳ این کلیسا تبدیل به مسجد شد البته قبل از ساخت کلیسا معبدی از معابد رومی بوده است.کلیسای ایا صوفیه در اصل در سال ۳۲۵ میلادی ساخته شد. پس از آنکه ایاصوفیه تبدیل به مسجد شد مناره هایی نیز به آن افزوده شد. سال ۱۹۳۵ آتاتورک تصمیم گرفت آن را به موزه ای فرهنگی تبدیل کند. در مجموع ۱۰۷ ستون در داخل ساختمان ایاصوفیه وجود دارد.

ایاصوفیه، ترکیه

ایاصوفیه، ترکیه

امیدوارم این مقاله تونسته باشه در سفر به ترکیه و برنامه ریزی برای بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری اون به شما کمک کرده باشه.

 

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

۱۰ جاذبه گردشگری ترکیه
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *