مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

سرای عامری ها ، نخستین هتل ۵ ستاره کاشان

شهر کاشان در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب تهران و در بین دامنه ی کوه کرکس نطنز و دشت کویر، در استان اصفهان واقع شده است. شهر تاریخی کاشان با قدمتی که دارد، مانند نگینی با ارزش در دل کویر و دامنه‌های زاگرس خودنمایی می‌کند. شهر زیبا و کویری کاشان، که مهد سنت‌های اصیل است، مروارید کویر می‌خوانند. کاشان، شهری نشسته بر کرانه ی کویر، شهر مسجد ها، دیار گنبدهای فیروزه‌ای، و گل دسته‌های بلند است. کاشان همچون صحیفه‌ ی گسترده ای از خاطرات و افتخارات به یاد ماندنی تاریخ و هنر ایران می ماند.سرای عامری ها از قدیمی ترین و بزرگترین خانه های شهر کاشان است که امروز در تورلند قصد معرفی آن را به شما داریم.

عکس سرای عامری ها
عکس سرای عامری ها

کاشان، محله‌ ی سلطان میراحمد، خیابان علوی، سرراست‌ترین آدرس برای رسیدن به بیش از نیمی از بناها و خانه‌های تاریخی کاشان، مانند خانه‌ی طباطبایی‌ها، بروجردی‌ها، احسان، عباسیان، منوچهری و عامری‌ها است. خانه‌هایی که اگر بخواهید هر یک را به‌عنوان خانه‌ی برتر از نظر معماری، هنر و زیبایی انتخاب کنید، بسیار سخت و دشوار است، چون معماری، تزئینات، نحوه‌ی ساخت و هنر به‌کار رفته در هریک، ارزش به سزایی دارد. اما تفاوت این خانه‌های ارزشمند با خانه‌های تاریخی شهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان قابل تأمل است و در توجه و نوع استفاده‌ای که اکنون از آن‌ها می‌شود تفاوت از زمین تا آسمان است؛ هتل و موزه، در مقابل قهوه خانه!

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

عکس سرای عامری ها
عکس سرای عامری ها

“خانه‌ی عامری‌ها” نمونه‌ی شاخصی از خانه‌های تاریخی خوش‌شانس در کاشان است که هرچند حدود ۳۰ سال پیش، ۱۰ حیاط آن به زباله‌دانی مردم محله، محل فروش سیمان یا مکانی برای ماشین‌های قراضه تبدیل شده بود، اما خوش بختانه هم اکنون، به‌خاطر توجه و مرمت، زیبایی به حیاط‌ها بازگشته و کاربری‌های متفاوتی به هر کدام از حیاط‌ها، اتاق‌ها و بخش‌های مختلف خانه داده شده است.
آنچه را که از سرای عامری باقی مانده است، به دوره‌ی قاجار متعلق می‌دانند، اما براساس منابع و شواهدی که در بخش‌های کوچکی از خانه وجود دارد، بنای اصلی خانه‌ی عامری‌ها در دوران زندیه ساخته شده است. پس از زلزله‌ی بزرگی که در اواخر آن دوره‌ی تاریخی در کاشان رخ داده، تقریبا همه‌ی خانه‌های این شهر با خاک یکسان شدند و فقط چند بنا و چند ستون اصلی خانه‌ی عامری‌ها در دل خاک سالم ماندند. این خانه در دوره‌ی قاجار، توسط مرحوم “سهام‌السلطنه عامری” به‌عنوان محل سکونت فامیلی انتخاب و ساخته شد و بعدها توسعه یافت و بناهای دیگری هم به آن اضافه شد.
خانه ی عامری‌ها به عنوان نمونه‌ای از میراث این خاندان و نماینده ی آبادی‌های ایشان در این منطقه است. در دهه‌های اخیر ایشان از ملاکان بزرگ منطقه نیز به شمار می‌آمدند که ثروت خویش را در آخرین محل سکونتشان پیش از پایتخت‌نشینی، یعنی محله ی اعیان نشین کاشان، گردآورده‌اند.

عکس سرای عامری ها
عکس سرای عامری ها

بنابراین خانه ی عامری‌ها را نباید تنها به عنوان بزرگترین خانه ی شهر کاشان و یا یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی آن شناخت، بلکه باید آن را میراثی گرانبها از این خاندان در حاشیه ی کویر ایران دانست. نشانه‌های باقی‌مانده از دوره‌ی زندیه، اکنون در حیاط خورشیدکلا به‌عنوان شاهدی از آن زمان نگهداری می‌شوند.

عکس سرای عامری ها
عکس سرای عامری ها

از سوی دیگر، نباید از دیوارهایی که با نقاشی‌های شاگردان صنیع‌الملک در زیرزمین حیاط خورشیدکلا وجود دارند، چشم پوشی کرد که متأسفانه تا ۱۵ سال پیش، زباله‌دانی بیش نبود.

اگر قصد دیدن خانه‌های تاریخی کاشان را دارید، با وجود تغییر کاربری خانه‌ی عامری‌ها به هتل، هنوز هم می‌توانید بدون نیاز به یک شب ماندن در این بنای تاریخی، مانند دیگر خانه‌های قرارگرفته در محله‌ی سلطان میراحمد از آن دیدن کنید، تنها سه حیاط از دسترس گردشگران خارج شده و در صورت خریدن بلیت ورودی، هفت حیاط برای ورود گردشگران آماده‌اند.

شکوه یک میهمانی تاریخی در سرای عامری

عکس  سرای عامری
عکس  سرای عامری

سرای عامری ها در سال ۱۳۷۸ با هدف احیای بخشی از فرهنگ بومی شهر کاشان، به دست توانمند تیمی مجرب از مرمت‌کاران سپرده شد. پروژه‌ی مرمت این خانه‌ی ارزشمند با دقت و وسواس در احیای طرح اصلی بنا و نقوش زیبای آن در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید.

سرانجام بعد از ۱۵ سال احیا و مرمت، خانه ی عامری ها به یک هتل، همراه با رستوران و کافه تریا برای گردشگران از سراسر دنیا تبدیل شد. افتتاح بزرگترین خانه‌ی سنتی کاشان، به‌عنوان هتل ۵ ستاره در سال ۱۳۹۳ با حضور جناب آقای سلطانی‌فر معاون محترم رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جناب پروفسور سمیعی و جمعی از مقامات محترم کشوری صورت گرفت.

این هتل ۵ ستاره با معماری سنتی و ظرفیت ۳۲ تخت و چهار سوئیت مجزا در قلب این خانه قرار گرفته است. خانه ی عامری ها، بزرگترین خانه ی تاریخی ایران می باشد که در شهر کاشان، استان اصفهان، ایران، قرار دارد. این خانه در دوره ی زندیه برای “آقای عامری” یکی از دولتمردان کاشان که مسئول تأمین امنیت مسیر میان تهران به کرمان بود، ساخته شد. معماری و ساختار منحصر به فرد و با شکوه خانه ی عامری ها مانند دکوراسیون های جذاب، ایوان ها، حوض های بزرگ، حیاط ها و باغ ها، باعث جذابیت زیاد عمارت شده است. این عمارت زیبا شامل ۷ حیاط بزرگ به مساحت ۹۰۰۰ متر مربع و تعداد ۸۵ اتاق می باشد.

عکس  هتل سرای عامری
عکس  هتل سرای عامری
عکس  هتل سرای عامری
عکس  هتل سرای عامری

هتل سرای عامری‌ها اکنون با ۱۵ اتاق، دو فضای رستوران، کافی‌شاپ و گالری، اقامتی رویایی را در نگین کویر ایران، شهر کاشان برای شما عزیزان به ارمغان می آورد.

عکس  هتل سرای عامری
عکس  هتل سرای عامری
عکس  هتل سرای عامری
عکس  هتل سرای عامری
عکس  هتل سرای عامری
عکس  هتل سرای عامری

برای اقامت در هر کدام از ۱۱ اتاق (کاشانک) و ۴ سوییت (کاشانه) آماده‌شده در مرحله‌ی نخست مرمت خانه‌ی تاریخی عامری‌ها، با توجه به بالا و پایین رفتن قیمت دلار، هر شب باید معادل ۴۵۰هزار تا یک‌میلیون تومان پرداخت کنید. اتاق‌ های این مجموعه نیز، دارای کیفیت فضایی و زیستی عالی، هستند و تلاش شده است تا سطح مطلوبی از خدمات در این اتاق‌ها به مهمانان عرضه شود.

سرای عامری‌ها دارای دو حیاط مستقل از هم برای دو بخش اندرونی و بیرونی است. حیاط روبازی به عنوان بهاربند نیز در این خانه وجود دارد. ویژگی بارز این بنا، وسیع بودن هر دو حیاط و همچنین مجلل بودن فضاها و تزئینات خانه است.

خانه‌ی تاریخی عامری‌ها
خانه‌ی تاریخی عامری‌ها
خانه‌ی تاریخی عامری‌ها
خانه‌ی تاریخی عامری‌ها
خانه‌ی تاریخی عامری‌ها
خانه‌ی تاریخی عامری‌ها
خانه‌ی تاریخی عامری‌ها
خانه‌ی تاریخی عامری‌ها

حیاط بیرونی ابراهیم خلیل خان، نخستین فضایی است که مهمانان پس از پذیرش به آن وارد می‌شوند. در پیرامون این حیاط که در حدود ۱۱۵ مترمربع مساحت دارد غرفه‌ ها و فروشگاه‌ هایی وجود دارد. علاوه بر این غرفه‌ ها، نمازخانه‌ ها، چای‌خانه و کافه تریا، آرایشگاه، و شیرینی‌پزی که انواع شیرینی های سنتی محلی را دارد، در این حیاط قرار گرفته است.

واحدهای تجاری این حیاط به کاربری‌هایی از قبیل بانک و امور ارزی و عرضه ی صنایع دستی، شیرینی و خشکبار، فرش، بافته‌های کاشان، جواهرات، و موارد مشابه مناسب دیگری اختصاص خواهد یافت که علاوه بر تأمین نیازهای احتمالی مهمانان به معرفی و فروش محصولات کاشان نیز کمک کند و برای اهالی شهر و اداره‌کنندگان سرای عامری نیز سودمند باشد.

رستوران

عکس رستوران در سرای عامری
عکس رستوران در سرای عامری
عکس رستوران در سرای عامری
عکس رستوران در سرای عامری
عکس رستوران در سرای عامری
عکس رستوران در سرای عامری
عکس تنور رستوران در سرای عامری
عکس تنور رستوران در سرای عامری

تالار آیینه که از زیباترین فضاهای مجموعه می‌باشد به رستوران تبدیل شده است. این فضا، به عنوان رستوران اصلی هتل، ظرفیت پذیرایی از میهمانان مقیم و غیر‌مقیم را با حفظ استانداردهای بین‌المللی دارا می باشد. منوی متنوع این رستوران شامل غذاهای اصیل شهر کاشان و ترکیبی از غذاهای بین‌المللی نام آشنا است که با بهره‌گیری از حرفه‌ای‌ترین سرآشپزها تهیه و طبخ می‌شود.
حوض‌خانه‌های حیاط بیرونی و اندرونی که از اماکن عمومی سرای عامری است که برای گردهمآیی میهمانان، فضای مناسبی است و امکانات لازم برای پذیرایی را نیز داراست. این حوض‌خانه‌ها که هم در عرصه ی خصوصی و هم عرصه ی عمومی مجموعه قرار دارد، مورد استفاده میهمانان ساکن و غیر ساکن هتل می باشد.

سالن کنفرانس و نگارخانه در سرای عامری

سالن همایش‌های سرای عامری‌ها با ظرفیت ۹۰ نفر، امکان برپایی مراسم‌های متفاوتی را دارد که با دسترسی مستقل از حیاط ورودی و کوچه برای استفاده مستقل از هتل بدون اخلال در آرامش میهمانان مقیم طراحی شده است. در سرسرای تالار نیز فضایی اختصاصی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری و گالری‌های متنوع فراهم شده است.

خانه عامری‌ها یکی از بزرگترین خانه‌های تاریخی شهر کاشان به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع است که از قدیمی‌ترین بخش‌های آن حیاط بیرونی و اندرونی آن می باشد. بر این اساس خانه عامری‌ها از گستردگی فراوانی برخوردار است چنان که مساحت آن به نزدیک ۹ هزار متر مربع می‌رسد که با وجود زیربنای وسیع، به گونه هماهنگ و حساب شده ساخته شده است. سرای عامری ها دارای ۳ فاز می باشد که در سال ۱۳۹۳ فاز یک با ۲ حیاط بیرونی و ۳ حیاط اندرونی به بهره برداری رسید و ۲ فاز دیگر در مرحله مرمت هستند. این فاز دارای ۲ طبقه و ۱۵ باب اتاق می باشد.

سالن کنفرانس و نگارخانه در سرای عامری
سالن کنفرانس و نگارخانه در سرای عامری

امیدوارم این مقاله مورد پسند شما همراهان همیشگی تورلند قرار گرفته باشد.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

سرای عامری ها ، نخستین هتل ۵ ستاره کاشان
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *