مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

کدام یک از جاذبه های استانبول را ببینیم؟

موقعیت استراتژیک استانبول و قرار گرفتن آن بین اروپا و آسیا در جاده ی باستانی ابریشم، آن را به یکی از مهم ترین شهر های تاریخ تبدیل کرده است. فهرستی از اماکن دیدنی و جذاب استانبول را که به اندازه ی پل بسفر، برای شما جالب و دوست داشتنی هستند، در این مقاله به شما ارائه خواهیم کرد. سعی کنید در کنار خرید و دیگر کارهای خود، آنها را در برنامه ی سفر خود جای دهید.

ایاصوفیه

ایاصوفیه، استانبول

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

ایاصوفیه با گنبد عظیم آن مهمترین دستاورد و معجزه ی معماری در زمان خود بوده است که در طول زمان، این کلیسا تبدیل به مسجد و سپس تبدیل به موزه شده است. هر چند برای رسیدن به این دستاورد بزرگ، آزمون و خطای بسیاری صورت گرفت و دو بار فروپاشید.

ایاصوفیه یکی از مکان های دیدنی استانبول به شمار می رود که در گذشته کاخ پادشاهی بوده و در قرن ششم برای امپراتور روم شرقی بنای آن تکمیل شده است. این شاهکار مهندسی رومی، با گنبد عظیمش فضایی را می پوشاند که تا بیش از ۱۰۰۰ سال بزرگترین فضای بسته دنیا بشمار می رفت.

کلیسای حاجیا صوفیا یا همان مسجد ایا صوفیه که معنای لغوی آن “کلیسای معرفت الهی” است، یکی از معماری های قابل توجه بیزانسی محسوب می شود. ارتفاع گنبد عظیم این بنا ۵۶ متر است و به گونه ای طراحی شده که به نظر در فضا معلق می آید و نماد بهشت محسوب می شود. از آثار هنری برجسته ی این مسجد می توان به موزاییک های بیزانسی و سپرهای عظیم دایره ای شکل عثمانی که بر روی آنها آیات قرآنی نوشته شده اشاره کرد.

امپراطور می خواست از این کلیسا زیباترین و بزرگ ترین کلیسای ممکن را بسازد. در نتیجه با دو معمار، ۱۰۰ استاد باشی، و ده هزار کارگر و تلی از طلا شروع به کار در این مکان کردند. سال ۵۳۷ کلیسا افتتاح شد.

پس از فتح استانبول به وسیله سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۳ این کلیسا تبدیل به مسجد شد البته قبل از ساخت کلیسا معبدی از معابد رومی بوده است. پس از آنکه ایاصوفیه تبدیل به مسجد شد مناره هایی نیز به آن افزوده شد.

پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه، سال ۱۹۳۵ آتاتورک تصمیم گرفت تا ایاصوفیه را به موزه ای فرهنگی تبدیل کند و تا امروز به همین شکل باقی‌مانده‌است.

ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر می‌باشد که بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده‌است. در مجموع ۱۰۷ ستون در داخل ساختمان ایاصوفیه وجود دارد.

مسجد سلطان احمد (مسجد کبود)

مسجد سلطان احمد (مسجد کبود)، استانبول

مسجد سلطان احمد که معمولا با نام مسجد کبود یا آبی نیز شناخته می شود، مزین به کاشی های ظریف و عالی ایزنیک است، که باعث می شود تا این بنای با شکوه و با عظمت آبی تر از آنچه هست، به نظر برسد.

مسجد کبود یا مسجد سلطان احمد در استانبول با شش مناره و معماری کاملش، یکی از با شکوهترین جاذبه های توریستی استانبول بشمار می رود. اين بنا كه به معناي واقعي يك شاهكار معماري و نقطه ی اوج صد‌ها سال پيشرفت در هنر مسجد سازي عثماني و كليساسازي بيزانسي است توسط محمد صدفكار و در سال های ۱۶۱۶-۱۶۰۹ میلادی ساخته شده است. اين هنرمند در طراحي و ساخت مسجد كبود هنر معماري كلاسيك عثمان و معماري ايا صوفيه را مد نظر قرار داده و همچنين فضاي داخلي اين مسجد را به گونه‌اي طراحي كرده كه نسبت به بنا‌هاي مشابه فضاي بيشتر، روشن تر و بادگير‌تری داشته باشد.

علت نامگذاري اين مسجد به نام مسجد كبود اين است كه فضاي داخلي آن به وسيله كاشي‌هاي آبي‌رنگ تزيين شده و علاوه بر كاشي‌ها كارهاي چوبي خاتم كاري شده، حجاري‌ها و خطاطي‌هاي موجود به زيبايي اين ساختمان جلوه خاص بخشيده است.

مسجد كبود استانبول گنجايش ۷۵۰۰ نمازگزار را دارد و در اوج فصل تورسيت روزانه بيش از ۱۲۰ هزار نفر از آن بازديد مي‌كنند.

کاخ دلمه‌باغچه

کاخ دلمه‌باغچه، استانبول

کاخ با شکوه دلمه‌باغچه در سمت اروپایی خط ساحلی تنگه ی بسفر قرار دارد که تا روز مرگ آتاتورک به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی مورد استفاده بوده است.

کاخ دلمه‌باغچه بین سال های ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ میلادی، به دستور سلطان عبدالمجید یکم (۳۱امین پادشاه عثمانی)، ساخته شد. این قصر در مساحت ۴۵ هزار متر مربع و در منطقه‌ای با مساحت ۱۱۰ هزار متر مربع بنا شده‌است.

بزرگترین چلچراغ بلور بوهمی در این قصر قرار دارد. این چلچراغ هدیه‌ای از طرف ملکه ویکتوریا اول است، که ۷۵۰ حباب و وزنی معادل ۴٫۵ تن دارد. کاخ دارای سه بخش اصلی؛ طبقه ی مستخدمین، طبقه ی کارمندان و منشی ها، و طبقه ی حریم شاهنشاهی می باشد.

از کاخ دلمه‌باغچه در طول سال های ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی، به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می‌شد.

با وجود آنکه بنای کاخ متعلق به پادشاهان عثمانی هست، اما به دلیل اینکه رهبر انقلاب ترکیه (کمال مصطفی پاشا- آتاتورک-) در دور ی نخست وزیری خود (پیش از انقلاب) و بعدها سه ماه پایانی عمرش را در این کاخ گذرانده است، به کاخ آتاتورک نیز مشهور می باشد.

پس از مرگ آتاتورک، جریان زندگی در این کاخ نیز متوقف شد و تمام ساعت های کاخ، روی زمان فوت آتاتورک (ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه) خوابیده اند.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی، استانبول

کاخ توپکاپی، که زمانی خانه ی بسیاری از سلاطین بوده است، نه تنها چشم انداز تماشایی و زیبایی از شهر را به شما ارائه می دهد، بلکه گنجینه ای شامل جواهرات تاج و … نیز در آن وجود دارد.

کاخ توپکاپی، از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که در سال های ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۳ میلادی، مرکز اداری امپراتوری عثمانی بوده است.

سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۹ میلادی دستور ساخت کاخ توپکاپی را داد و کار ساختن آن در سال ۱۴۶۵ میلادی به پایان رسید. این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه ی بسفر دارد.

در سال ۱۸۵۳ میلادی سلطان عبدالمجید تصمیم گرفت محل اقامتش را به قصر تازه‌ساز دلمه باغچه که نخستین کاخ مدل اروپایی شهر بود، انتقال دهد.

امروزه قصر توپکاپی به موزه تبدیل شده‌است و از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی استانبول و ترکیه به شمار می رود.

در این موزه بسیاری از آثار ادبی و هنری ایران مانند بزرگترین فرش دستباف تبریز نیز نگهداری می‌شود.

در کاخ توپکاپی بخشی به نام موزه اسلامی وجود دارد. بخشی که وقتی وارد آن می شوید آنچنان در خود فرو می روید که دیگر دلتان نمی خواهد از آنجا بیرون بیایید.

یک اطاق کوچک با گنجی که نمی توان برای آن قیمت تعیین کرد. از ارزش این گنجینه انقدر برایتان بگویم که دولت عربستان در ازای تأمین نفت یک سال کشور ترکیه خواهان بازپس گیری آنها شده اما دولت ترکیه حاضر به از دست دادن این گنجینه نشده است.

در این اطاق کوچک زیر میزها و تابلوهای شیشه ای شما اشیا باقیمانده از پیامبران الهی را می بینید که در طی سال ها حکومت عثمانی بر سرزمینهای مصر و عربستان و بیت المقدس به دست آمده اند. در واقع این اشیا از کشورهای زیر سلطه عثمانی یا به زور گرفته شده اند و یا توسط پادشاهان آن کشورها به دولت عثمانی هدیه گشته اند.

در این موزه آثاری همچون لباس پیامبر اسلام و شمشیرهای مختلف ایشان، شمشیر حضرت علی، عصای حضرت موسی، و … نگهداری می‌شود.

داخل این موزه ی کوچک، ۲۴ ساعته توسط قاریان، قرآن تلاوت می شود و هرگز نوای قرآن در آن قطع نشده است.

برج گالاتا

برج گالاتا

برج گالاتا، یک برج قرون وسطایی است که در منطقه گالاتا ی استانبول و در قسمت شمالی شاخ طلایی قرار گرفته است.

برج گالاتا ی استانبول اثری بازمانده از روزگار امپراتوری بیزانس در این شهر است، که هنوز هم پس از گذشت قرن ها از زمان ساختش، استوار بر جای خود ایستاده و پذیرای توریست هایی از سراسر جهان است. امروزه بازدید از برج سنگی گالاتا، به بخشی جدایی ناپذیر از تور استانبول و ترکیه تبدیل شده است.

هدف از ساخت برج گالاتای نظارت بر حمل و نقل کشتی ها و شناسایی کشتی های دشمنان بود. سال ها بعد برج گالاتای به عنوان زندان و دیده بانی شناخته شده و برای بارها طبقات فوقانی آن تعمیر و بازسازی گشت.

برج گالاتای با ۹ طبقه دارای وزنی حدود ده هزار تن است. در طول سال ها ابن برج شاهد داستان های زیادی از تاریخ استانبول بوده است و در بسیاری از اتفاقات نیز درگیر شده است. برای مثال برج گالاتای در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی برای دو بار با آتش سوزی بزرگی مواجه شد. بادها و طوفان شدید به سقف برج آسیب رساند و سال ها بعد سقفی مخروطی شکل برای آن در نظر گرفته شد.

برج گالاتا از موقعیت ویژه ای در استانبول برخوردار است؛ اگر وقت کافی برای دیدن تمام جاذبه های استانبول مانند خلیج شاخ طلایی (گلدن هورن)، پل بغاز ، مسجد سلطان احمد، ایاصوفیه، خلیج بسفر و… را ندارید و می خواهید در زمانی کوتاه همه ی این آثار را ببینید، حتما به برج گالاتا بروید!

پیشنهاد می کنم حوالی غروب را برای رفتن به این برج انتخاب کنید، چشم انداز غروب خورشید و تنگه زیبای بسفر روبرویتان حس و حال بسیار لذت بخشی است. اگر به بالای آن رفتید دورتادور آن را بچرخید و با گرفتن عکس های یادگاری از آن بالا خاطره تان را برای همیشه زنده نگه دارید.

در برج گالاتا، رستوران نیز وجود دارد، اگر  گرسنه شدید و تمایل داشتید می توانید لحظاتی را در رستواران بالای برج به خوردن خوشمزه ترین غذاهای ترکی اختصاص دهید.

اگر در میدان تکسیم استانبول هستید و می خواهید به برج گالاتا بروید، بهترین راه پیاده روی در خیابان استقلال است. فاصله میدان تقسیم تا برج گالاتا کمتر از ۲ کیلومتر است که می توانید با ۲۰ دقیقه پیاده روی در خیابان استقلال به آنجا برسید.

گفته می شود که در اوایل قرن ۱۶ ام میلادی، احمد چلبی از بالای برج گالاتا در سراسر بسفر پرواز کرده است. بیشترین بازدید کنندگان برج گالاتا، برای تماشای مناظر باور نکردنی و زیبای استانبول به آنجا می روند.

بازار بزرگ (گراند بازار)

بازار بزرگ، استانبول

یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارها در سیاره ی زمین، همین بازار بزرگ استانبول است. یکی از پر بازدید ترین مکان ها در جهان است که پر از شگفتی است. شما در هر زمان که به این بازار بروید آن را مملو از جمعیت و شلوغ خواهید دید.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه، استانبول

مسجد عظیم و خیره کننده ی سلیمانیه توسط معمار سنان بزرگ، برای سلطان سلیمان اول در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ میلادی ساخته شد.

ارتفاع گنبد مسجد سلیمانیه ۵۳ متر و قطر آن ۲۷٫۵ متر است.

بنا به سنت عثمانی این مسجد چهار منار دارد که نشانه ی مسجد هایی است که به امر شاهان ساخته می‌شد.

سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است.

در باغ پشت این مسجد آرامگاه‌های سلیمان یکم، همسر، و دخترش و همچنین آرامگاه‌های سلیمان دوم و احمد دوم به چشم می خورد.

اگر احساس گرسنگی کردید، می توانم به شما رستواران علی بابا  را پیشنهاد کنم. رستواران علی بابا، بهترین رستوران در شهر برای لوبیا سبز ترکی است!

بازار ادویه

بازار ادویه، استانبول

بازار ادویه ی استانبول که با نام بازار مصری ها نیز معروف است، در سال ۱۶۶۰ میلادی تأسیس شده است و همچنان بهترین جا برای خرید و تست کردن ادویه جات، ترشی جات، آجیل، راحت الحلقوم ترکی، و بسیاری خوراکی های دیگر است.
بازار ادویه یا بازار مصری ها، یکی از مشهورترین بازارهای سرپوشیده بعد از گراند بازار (بازار بزرگ) است. بازار ادویه از قدیم الایام بازار مرکزی تجارت ادویه در استانبول بوده و هست. اما در چند سال گذشته مغازه های دیگری هم جایگزین برخی ادویه فروشی ها شده است. مثل سبزیجات و میوه های خشک شده و … .بازار ادویه استانبول محل بسیار گرم و دلنشینی برای گردشگرانی است که به ادویه جات و غذا های سنتی علاقه مندند.

بازار ادویه استانبول ۸۸ باب مغازه دارد و در واقع ساختمان بازار ادویه قسمتی از ساختمان بزرگتری است که به نام ینی مسجد (مسجد جدید) شهرت دارد. کلیت ساختمان های مسجد جدید طی سال های ۱۶۶۰ تا ۱۶۶۵ میلادی توسط ملکه تورهان خدیجه و مادر سلطان محمد فاتح راه اندازی شد. بازار ادویه، وقف مسجد جدید(ینی مسجد) است و از این رو درآمد حاصل از اجاره ی مغازه ها جهت تعمیر و نگهداری مسجد خرج می شود.

آب انبار باسیلیکا (باسیلیکا سیسترن)

آب انبار باسیلیکا (باسیلیکا سیسترن)، استانبول

یکی از غیر معمول ترین جاذبه های استانبول که گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب خود می‌کند، آب انبار باسیلیکا است.

باسیلیکا بزرگترین آب انبار در شهر استانبول است که روبروی مسجد سلطان احمد قرار دارد. این آب انبار ۱۵۰ متر است و در جنوب غربی مسجد ایا صوفیه در شبه جزیره تاریخی sarayburnu در قرن ششم میلادی، در زمان سلطنت امپراطور روم شرقی ساخته شده است.

آب انبار باسیلیکا برای تامین آب کاخ بزرگ قسطنطنیه و پس از فتح عثمانی برای تامین آب کاخ توپکاپی مورد استفاده قرار می گرفته است.

در دوره ی بیزانس، با توجه به این که استانبول دائما در محاصره بود، آب انبار بالیسیکا ساخته شد. این آب‌انبار که در گذشته برای تأمین آب مورد استفاده بود، امروزه تبدیل به یک جاذبه توریستی شده است.

آب‌انبار بالیسیکا مکان مناسبی برای آشنایی با تاریخ شهر تاریخی و زیبای استانبول است.

برج دختر (قلعه دختر)

برج دختر (قلعه دختر)، استانبول

بر فراز یک جزیره ی کوچک در تنگه بسفر، برج دختر بنا شده است. این فانوس دریایی تاریخی که زمانی یک برج نگهبانی بوده است، در سال ۲۰۰۰ بازسازی و هم اکنون به شکل رستوران درآمده است.
در حال حاضر برج دختر به عنوان یک رستوران و کافه ی معروف با چشم اندازی زیبا از خط ساحلی شهر مردم استانبول و توریست ها را به خود جذب می کند.

 

 

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

کدام یک از جاذبه های استانبول را ببینیم؟
4 (80%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *