مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

قاهره، شهر هزار مناره

قاهره پایتخت مصر و بزرگترین شهر جهان عرب و خاورمیانه است، که در بخش شمال شرقی مصر در نزدیکی دلتای نیل جای دارد و رود نیل از آن می‌گذرد. دریای مدیترانه در ۱۶۵ کیلو متری شمال کلان شهر قاهره قرار دارد.

قاهره، مصر

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

قاهره در سال ۹۶۹ میلادی ساخته شد، و در طول تاریخ پایتخت خاندان‌های بزرگ مصر و از مهمترین مراکز تمدن اسلامی در سده‌های میانه بوده است. در قرن دهم میلادی، بجز نیشابور و بغداد همتایی برای قاهره در جهان اسلام وجود نداشت، به همین علت به شهرِ هزار مناره مشهور است.

این شهر همچنین دارای قدیمی ترین و بزرگترین صنعت فیلم سازی و موسیقی در جهان عرب است. به سبب دانشگاه الازهر، که به عنوان یک مدرسه در سال ۹۷۰ میلادی ساخته شد، دومین بنیاد کهن آموزشی عالی در جهان به شمار می‌رود.

در حال حاضر کلان شهر قاهره یک پایتخت ملی پر جنب و جوش و پر رفت‌وآمد است که به ازای هر مایل مربع یکی از بیشترین تراکم‌های جمعیتی دنیا را دارد، ولی همچنان به عنوان مرکز اصلی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مصر و نخستین مقصد گردشگران در آنجا می باشد.

قاهره، مصر
بهتر است این طور به شما بگویم، که شما حتی نمی توانید یک قلیان در قاهره پیدا کنید که اینکه همچون یک گنجینه ی باستان شناسی باشد! قاهره که به “شهر هزار مناره” معروف است، نه تنها دارای مساجد با شکوه عثمانی است، بلکه دارای شگفتی های باستانی و تلفیقی از تمدن های مدرن و سنتی می باشد. در این مقاله ی کوتاه سعی داریم تا دیدنی ترین جاهای قاهره را به شما معرفی کنیم. در تورلند همراه ما باشید.

هرم جوزر (هرم پلکانی)

هرم جوزر (هرم پلکانی)، قاهره

هرم جوزر یا هرم پلکانی، سازه‌ای باستانی در گورستان سقاره در مصر، در شمال غربی شهر ممفیس است. این هرم در سال ۲۶۲۰ قبل از میلاد به عنوان مکانی برای به خاکسپاری فرعون جوزر توسط وزیر او، ایمهوتپ، ساخته شد. این هرم در مرکز مجموعه آرامگاهی بسیار بزرگی است که شامل سازه‌های آیینی و تزییناتی نیز می‌شود.

هرم جوزر نخستین هرم مصری است که از شش مصطبه بر روی هم و با اندازه‌ی کم‌شونده تشکیل شده است. هرم ۶۲ متر ارتفاع و زیربنایی معادل ۱۰۹ × ۱۲۵ متر دارد.

آرامگاه جوزر در هنگام ساخت از دهلیزی زیرزمینی تشکیل می‌شد که عمق آن از روی زمین ۲۷ متر بود. در این مقبره دو طبقه را با گرانیت سرخ پوشانده بودند. مدفن اصلی در طبقه زیرین قرار داشت. ورودی محل دفن، دریچه‌ای دایره‌ای شکل بود که بعد از مرگ جوزر آن رابا تخته سنگی گرانیتی به وزن سه تن مسدود کردند.

هرم جوزر (هرم پلکانی)، قاهره

به شما توصیه می کنم که در سفر به قاهره، تور سفر یک روزه به آرامگاه جوزر را که توسط اولین معمار شناخته شده، ایمهوتپ، ساخته شده است رزرو کنید. هر چند که از فرعون جوزر تنها پای چپ او به جای ماند، اما هرم جوزر بیش از ۴ هزار سال است که همچنان پا بر جاست.

موزه آثار باستانی مصر

موزه آثار باستانی مصر، قاهره

موزه آثار باستانی مصر، قاهره

موزه ی آثار باستانی مصر با بیش از ۱۶۰هزار اثر باستانی مربوط به مصر باستان، یکی از غنی‌ترین و بزرگ ترین موزه‌های جهان در زمینه ی مصرشناسی و آثار باستانی مصر است. این موزه در نزدیکی میدان تحریر در مرکز شهر قاهره می باشد.

موزه مصر دارای بخش ویژه‌ای است که مختص مومیایی‌ های ۲۷ عضو خاندان سلطنتی مصر من‌جمله توت‌عنخ‌آمون نی باشد.

موزه آثار باستانی مصر، قاهره

با وجود تدابیر امنیتی شدید، در سفر به قاهره باید از موزه ی مصر بازدید کنید!

پارک الازهر

پارک الازهر، قاهره

پارک الازهر، قاهره

پارک ۳۰ هکتاری الازهر در قاهره یکی از شصت فضای عمومی بزرگ یا فضای شهری سبزدر دنیا است که توسط پروژه ی فضاهای عمومی ساخته شده است.

این فضا علاوه بر برخورداری از سیمایی منحصر بفرد امکان فعالیت های متنوع را فراهم می سازد و بعلاوه یک نماد و مکان فرهنگی اجتماعی است.

پارک در مجاورت محله تاریخی داراب الاحمر و شهر تاریخی فاطمی ها، که مرکز سیاسی شهر از زمان صلاح الدین، قرن دوازدهم میلادی، بوده است، واقع شده است.

پروژه ی حمایت از شهر های تاریخی که مجری آن شهرداری قاهره و کارفرمای آن موسسه ی فرهنگی آقاخان است احداث این پارک را بر عهده داشتند. بر اساس ایده و تصمیم آقاخان در سال ۱۹۸۴ میلادی مبنی بر ایجاد مرکزی که تمامی شهروندان قاهره از آن بهره مند شوند و با هزینه ای بیش از ۳۰ میلیون دلار آمریکا؛ که هدیه ای از طرف آقاخان چهارم به قاهره بوده است، پروژه صورت پذیرفت.

پارک الازهر قاهره ی مصر مکانی بسیار زیبا با چشم اندازی ویزه و منحصر بفرد است که گردشگران زیادی به دلیل بافت قدیمی و فضای سرسبز آن، به آنجا می آیند.

ساخت پارک الازهر در سال ۲۰۰۵ میلادی به پایان رسید، و در حال حاضر تصور اینکه زمانی پارک الازهر، کوهی از زباله های انباشته شده برای بیش از پنج قرن بوده است، بسیار دشوار و سخت است!

مسجد الازهر

مسجد الازهر، قاهره

مسجد الازهر، قاهره

برای شروع یک تور که شما را با سبک زندگی مذهبی و تاریخی قاهره آشنا کند، هیچ جایی بهتر از قدیمی ترین مسجد شهر یعنی مسجد الازهر نمی باشد. مسجد الازهر ۹۷۰ سال پیش از میلاد ساخته شده که همچنین منزلگاه اولین دانشگاه جهان نیز می باشد!

مسجد جامع الازهر، از مهمترین مساجد مصر و همچنین مشهورترین مساجد جهان اسلام است که در واقع بیش از هزار سال که دارای دو کاربری مسجد و مدرسه است.

بازار خان الخلیلی

بازار خان الخلیلی، قاهره

بازار خان الخلیلی، قاهره

بازار خان الخلیلی، برجسته ترین و مهم ترین سوق یا بازار قاهره است، که قدمت آن به اندازه ی خود پایتخت مصر، یعنی شهر قاهره است، و همچنان قلب اقتصادی آن با حضور گردشگران و مردم محلی می تپد!

مسجد محمد علی پاشا

مسجد محمد علی پاشا، قاهره

مسجد محمد علی پاشا، قاهره

مسجد محمد علی، بر فراز قلعه ی صلاح الدین مهمترین و برجسته ترین نماد شهر قاهره است. نه تنها مسجد زیبا و جذاب محمد علی پاشا یکی از بهترین مکان در قاهره است که باید آن را ببینید، بلکه چشم انداز و مناظر زیبایی از شهر را به شما هدیه می دهد.

دیوار قلعه ایوبی، پارک الازهرف قاهره
قلعه ی صلاح‌الدین ایوبی، قلعه‌ای متعلق به سده میانه ی اسلامی است که در سبک معماری اسلامی، در مرکز شهر قاهره بنا شده‌است. قلعه ی چندلایه ی صلاح‌الدین به دستور صلاح‌الدین ایوبی و به منظور حفاظت از قاهره در جریان جنگ‌های صلیبی بر روی تپه مقطم ساخته‌شد. صلاح‌الدین ایوبی بنا داشت تا قلعه را سکونت‌گاه خود کند و دیوار حصار قاهره را به‌شکلی امتداد دهد تا دو شهر فسطاط و قاهره را در برگیرد.

مسجد باشکوه محمد علی پاشا در بلندای قلعه ی صلاح‌الدین ایوبی، یکی از سه مسجدی است که در این قلعه بنا شده است. مسجد و مدرسه ناصر قلاوون و مسجد سلیمان پاشا، دیگر مساجد واقع‌شده در قلعه ی صلاح‌الدین هستند.

در نمای مسجد محمد علی پاشا از سنگ مرمر کم‌نظیری استفاده شده‌است.

مجموعه اهرام جیزه

مجموعه اهرام جیزه، قاهره

مجموعه اهرام جیزه، قاهره

مجموعه اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه ی شمالی شهر قاهره کنونی قرار دارند.

هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه اهرام جیزه و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌آید.

قدمت اهرام جیزه به دودمان چهارم مصر می‌رسد که نام‌های این اهرام عبارتند از خوفو، خَفرِع و مَنقُرع. که خوفو بزرگترین‌شان و یکی از عجایب هفتگانه است.

مجسمه ابوالهول، اهرام جیزه، قاهره

مساحت جیزه در حدود ۸ کیلومتر است. علاوه بر سه هرم اصلی، چندین هرم کوچکتر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نیز در منطقه ی جیزه قرار دارد.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

قاهره، شهر هزار مناره
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *