دیدنی های مسکو را به کمک این مقاله بشناسید

مسکو، نمادی واقعی از یک شهر جهانی، یکی از جذاب ترین مقصدهای گردشگردی در جهان است. مسکو پایتخت کشور روسیه است و بر روی رودخانه ی مسکو واقع شده است. مسکو با وجود معماری زیبا و بی نظیرش که طی قرن ها شکل گرفته و گسترده ای از تفریحات و سرگرمی ها و نمادهای فرهنگی به یکی از مهیج ترین پایتخت ها در جهان مبدل شده است و در سفر به مسکو از دیدنی های مسکو غافل نشوید. روسیه مانند بسیاری از کشورهای شوروی سابق تلاش می کنند تا با مقابله با مسائل مربوط به فقر، مشروبات الکلی، نارضایتی بهداشتی و حفاظت از محیط زیست مبارزه کند اما با این وجود مسکو یکی از گران ترین، منحصر به فرد ترین و بزرگترین مقصد سفر در جهان است.  

برای اطلاع از تور های مسکو بر روی لینک تور مسکو کلیک نمایید.

این شهر ثروتمند که قبلا کمونیست بوده امروزه لقب تجمل گرایی و انحطاط سرمایه گذاری غربی را کاملا پذیرفته است بهترین موزه ها، کاخ های با عظمت، هتل های شب گران قیمت، کلوب های شبانه و رستوران های بین المللی را در این شهر می توانید پیدا کنید. این کلان شهر دارای یک شخصیت بزرگ و جسور و محیطی پرطرفدار است که قطعا ارزش دیدن آن را دارد. شب گردی و خرید در مسکو یکی از جذاب ترین و البته گران ترین بخش های سفر به مسکو است.  همچنین چشم انداز و آثار تاریخی و فرهنگی مسکو منظره ایست که نباید دیدن آن را از دست داد. این شهر زیبا  لذت پیاده روی را به زوج های جوان پیشنهاد می کند و باید گفت که دیدنی های مسکو تمام نشدنی است . در اینجا می توانید در کلیساهای قرن 18ام قدم بزنید و نماد روحانیت روسیه را ببینید. میدان سرخ و کرملین را از دست ندهید و اگر به هنر علاقه دارید باید به موزه ی هنر پوشکین سر بزنید.

اگر قصد سفر به مسکو را دارید این 10 نمومه از دیدنی های مسکو را از دست ندهید.

همراه تورلند باشید تا نگاهی به دیدنی های مسکو این شهر زیبا بیندازیم.

1کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل از برجسته ترین نمادهای روسیه و دیدنی های مسکو است. این کلیسا در میدان سرخ واقع شده است و توسط طراحی منحصر به فرد سبک آتشش به خوبی  قابل تشخیص است. این کلیسا به دستور پادشاه خوفناک، ایوان ، در قرن 16 ام (در سالهای 1555 تا 1560) به منظور جشن گرفتن پیروزی نظامی ساخته شده است. افسانه ها می گویند که پس از اتمام ساخت کلیسا، ایوان چشم های معمار را کور می کند تا دیگر نتواند بنایی بهتر از این در جای دیگری بسازد اما شواهد می گویند که چند سال بعد کلیسای دیگری به این ساختمان اضافه شده است.

کلیسای جامع سنت باسیل که بیشتر برای گنبد پرتقال رنگیش شناخته شده است  اتحادی از نه کلیسا با طراحی های مختلف در زیر نه گنبد که هر کدام سایز ، رنگ و شکل خاصی دارند، است. سردرگمی دیوانه وار رنگ ها، الگوها و شکل ها، نقطه اوج سبک معماری است که منحصر به معماری روسیه است.  نمای بیرونی کلیسا بسیار جذاب و شگفت انگیز است اما نمای داخلی نسبتا ساده است.

هر یک از کلیساهای مقدس به افتخار یک رویداد  در نبرد علیه کازان ساخته شده است. برج بلند با سقف خیمه ای در مرکز به اسم کلیسای شبانۀ مادر خدا است. همچنین چهار کلیسای هشت ضلعی برجسته: کلیسای سیتی سیپریان و جاستینا، کلیسای تثلیث مقدس، کلیسای نماد سنت نیکلاس کارگر و کلیسای ورود خداوند به اورشلیم در اطراف و نهایتا چهار کلیسای کوچکتر در میان وجود دارد.

2بنای یادبود فاتحان فضا

یکی از دیدنی های مسکو بنای یاد بود فاتحان فضا در سال 1964 به مناسبت جشن پیروزی و دست آوردهای فضایی اتحاد جهاهیر شوروی در اکتشافات فضایی و نشان دادن تاریخ وفرهنگ برنامه های فضایی شوروی ساخته شد. این بنا 110 متر ارتفاع دارد و  نمای آن یک موشک است که بر روی سکوی پرتاب قرار گرفته است.

3آرامگاه لنین

آرامگاه لنین در میدان سرخ قرار گرفته و یقینا یکی از عجیب ترین جاذبه ها گردشگری و دیدنی های مسکو است که تا به حال دیده اید. این مقبره محل استراحت ولادیمیر لنین، بنیانگذار حزب کمونیست، رهبر انقلاب بلشویک، معمار و اولین رئیس جمهور  اتحاد جماهیر شوروی است. بدن مومیایی شده ی لنین از بعد از مرگش در سال 1924 برای حدود 90 سال است که به نمایش گذاشته شده است. لنین وصیت کرده است که در کنار قبر مادرش در سنت پیترزبورگ به خاک سپرده شود اما همچنان در پای دیوارهای کرملین میزبان بازدید کنندگانی است که برای ادای احترام به اینجا می آیند.

 در این آرامگاه سربازان 24 ساعته مراقب هستند که احترام کامل صورت بگیرد بطوریکه هیچ گونه صحبت، عکس برداری، سیگار کشیدن و حتی قرار دادن دست ها را داخل جیب مجاز نیست. شما حتی مجاز نیستید جلوی لنین بایستید و سربازان با دقت مراقب هستند که همه در حال حرکت باشند.

4تئاتر بولشویی

تئاتر بولشویی یکی از  بزرگترین و قدیمی ترین مراکز برگزاری اپرا و باله در جهان است و سمبل کشور روسیه در تمامی دوران ها بوده است. این مرکز اصلی ترین نماد فرهنگ روسیه است و در سال 1856 در روز  تاجگذاری تزار الکساندر دوم افتتاح شده است و این افتخار به خاطر سهم عمده ای که وی در تاریخ شکل گیری هنر روسیه داشته به او اهدا شده است.

نزدیک به کاخ کرملین و در خیابان اصلی مسکو، خیابان تروسکایا، میدان تئاتر را پیدا خواهید کرد . این میدان بر روی رودخانه ای ساخته شده بود که در سال 1819 مسدود شد. اکنون میدان تئاتر مکانی سرسبز با دو فواره ی بسیار زیبا است. پیشنهاد می کنم به تئاتر بولشویی بروید تا مجلل ترین اجراهای اپرا و باله ی روسیه را بینید زیرا که گذراندن یک بعدازظهر در تئاتر بولشویی یکی از رمانتیک ترین و سرگرم کننده ترین گزینه ها برای گذراندن شبی در شهر است.

5کاخ کرملین

یکی از دیدنی های مسکو در قلب این شهر است، کرملین که با همه ی وقایع تاریخی در روسیه ارتباط دارد قرار دارد و نماهای آن نمونه ی با عظمتی از معماری روسیه است. کرملین یک قلعه ی قرون وسطایی است که به وسیله ی دیوارهای آجری قرمز رنگ بزرگ احاطه شده است و در ساحل شمالیِ رود مسکو قرار گرفته است.  تاریخ آن به قرن 19 می رسد و شامل چهار کلیسا،چهار  ساختمان دولتی ، انبار مهمات و مجموعه ای از کاخ هاست و محل اقامت رئیس جمهور فدرال روسیه هم هست.  توپ تزار، بزرگ ترین توپی که تا کنون ساخته شده و زنگ تزار، بزرگترین زنگ جهان در بین ساختمان ها و کاخ های کرملین قرار دارند. همچنین در نزدیکی کرملین باغ الکسانداوسکی که برای مهماری و بناهای تاریخی در کنار گل آرایی زیبای آن معروف است قرار دارد. در بازدید از کرملین  اسلحه خانه، صندوق الماس و موزه ی تاریخ ملی را از دست ندهید.

6موزه ی فضانوردی مسکو

این موزه با وجود 85000  وسیله ی کیهان شناسی و فضانوردی یکی از جذاب ترین موزه ها و دیدنی های مسکو است.  موزه فضانوردی در پایه ی بنای یادبود فاتحان فضا واقع شده و به اکتشافات و دستاوردهای فضایی اتحاد جماهیر شوروی اختصاص دارد. شما می توانید تعداد زیادی مدل های فضایی و  نمایشگاهی از ابزارهای فضایی روسیه که در پروازهای فضایی استفاده شده است را ببینید. همچنین در این موزه اولین ماهواره فرستاده شده به فضا، لباس های فضا نوردی، وسایل اولین مرد فضانورد، اکتشافات فضایی، تکنولوژی فضا و فضا در هنر  به نمایش گذاشته شده است.

7اسپاروهیلز (دانشگاه لومونسف)

این دانشگاه در سال 1755 افتتاح شد و در بالای تپه‌ای به اسم «تپه گنجشکان»  بنا شده است که ساختمان اصلی آن به سبک معماری گوتیک و باروک است  و یکی از هفت آسمان‌ خراشی است که به دستور ژوزف استالین  در مسکو ساخته شد. دانشگاه لومونسف یکی از برجسته ترین مراکز علمی فرهنگی در روسیه و بلنتدترین ساختمان آموزشی در جهان است. بیش از 40000 دانشجو از بیش از 100 کشور و 5000 کارمند در آن مشغول هستند. ساختمان دانشگاه شامل 4 موزه، 15 موسسسه تحقیقاتی، یک باغ گیاه شناسی، پارک علمی و تعدادی واحد خدماتی است. کتابخانه ی دانشگاه بیش از 9 میلیون کتاب را نگه داری می کند.

دانشگاه در بالای تپه های جنوب بهترین چشم انداز از شهر را داراست و مکان مناسبی برای دیدن بزرگترین استادیوم ورزشی شهر که در سال 1980 ساخته شده  و همچنین دیدن کلیسای جامع مسیح است.

8کلیسای جامع مسیح مسکو

در قسمت شمالی رودخانه ی مسکو نزدیک کرملین بلندترین کلیسای ارتودوکس جهان، کلیسای جامع مسیح قد علم کرده است. به نظر می رسد قدمتی چند صدساله داشته باشد اما در واقع در سال2000 برای دومین بار ساخته شده است. یکی از مشخصه های کلیسا چشم انداز وسیع آن از  ارتفاع 40 متری است. از پل پیاده رو کلیسا استفاده کنید و از کارخانه ی قنادی با مغازه های زیاد، بارها و  نقاط فرهنگی اطراف کلیسا دیدن کنید. در آنجا کافه هایی  برای استراحت پیدا خواهید کرد. در تابستان کافه ها تراسی مشرف به رودخانه باز می کنند.

کلیسا در اصل برای یادمانی از پیروزی روسیه در جنگ مقابل ناپلئون در سال 1812 و به افتخار سربازانی که جان خود را در جنگ از دست داده بودند ساخته شده است. سپس در سال 1931 استالین آن را خراب کرد تا بنایی بی نظیر که هرگز ساخته نشد را به جای آن بسازد. سپس این مکان به عنوان بزرگترین استخر مسکو در سال 1958 مورد استفاده قرار گرفت و نهایتا در سال 1997 کلیسا دوباره از نو ساخته شد.

9موزه هنرهای زیبای پوشکین

موزه هنرهای زیبای پوشکین که در خیابان ولخانکا در راستای کلیسای جامع مسیح قرار گرفته است نمومه دیگری از دیدنی های مسکو به شمار می رود . این موزه بزرگترین کلکسیون از هنرهای اروپایی را در خود جای داده است و به افتخار یکی از  برترین شاعران روسیه، الکساندر پوشکین نامگذاری شده است.  این موزه به سه بخش آثار خارجی شامل  شاهکارهایی از تمدن های باستانی، دوران رنسانس ایتالیا و دوران طلایی یونان تقسیم شده است. آثاری از هنرمندانی مانند رنوان، سزار، پیکاسو، ونگوگ اعتبار این موزه را به خوبی نشان می دهند. شاهکارهای هنری بخش یونان و ایتالیا نمونه هایی از مجموعه اصلی موزه را شامل می شوند که شامل تولیدات گچ بری از شاهکارهای یونان باستان و رم و همچنین از دوره ی رنسانس است. طبقه دوم  به هنرمندان ایتالیایی و فرانسه قرن هفدهم و هجدهم اختصاص داده شده است. یک گالری جداگانه برای دوره روکوکو وجود دارد که نقاشی های رویائی بوچر را به نمایش گذاشته است.  نمایشگاه تمدن باستان هم شامل کلکسیونی بی نظیر  از اسلحه های مصر باستان، جواهرات، وسایل مذهبی و سنگ قبرهای تاریخی است. بسیاری از آثار شامل دو مومیایی، از حفاری بدست آمده اند. شاید برجسته ترین آثار مربوط به آثار هلندی مربوط به قرن 17 ام باشند و درخشان ترین اثر، اثر رمبرانت، پورتره ی متحرک از یک پیر زن، است. نمایشگاه دیگری به اسم گنجینه ی تروی نیز بسیار زیباست و آثار به نمایش گذاشته شده در آن به تاریخ 2500 سال قبل از میلاد برمی گردد. همچنین آثاری از شهر برلین توسط یک باستان شناس یونانی به این موزه اهدا شده است. همچنین برای دیدن آثار خارق العاده ای از هنر امپرسیونیستی و پست‌امپرسیونیستی می توانید از گالری هنر قرن 19 ام و 20 ام دیدن کنید.

10پارک گرکی مسکو

بعد از بازدید از مکان های تاریخی، شما می توانید با پیاده روی بر روی پل پیاده رو  وارد  منطقه ی طولانی پیاده روی در کنار رودخانه ی مسکو شوید. در ابتدا به موزه ی هنر پارک خواهید رسید که مجموعه ای منحصر به فرد از 700 مجسمه را در خود جای داده است.  فضای اطراف موزه هم مکان خوبی برای استراحت و لذت بردن است. اما به مسیر خود ادامه داده و رودخانه ی بانک را دنبال کنید تا به قلب خوشی و مرکز فرهنگی مسکو، پارک گرکی برسید. این پارک خوشی و فرهنگ را در هر شکل و صورتی داراست.  این پارک که به تازگی بازسازی شده است دارای ظاهری پرطراوت و شادی آور است. طراحی جدید پارک آن را به یکی از جذاب ترین مکان ها برای سپری کردن اوقات فراغت تبدیل کرده است. در حدود 20000 بازدیدکننده هر روز از این پارک دیدن می کنند. امکانات پارک شامل ایستگاه دوچرخه سواری، مکانی برای استفاده از وای فای، سالن سینمای سرباز، کافه، کلاس های یوگا، فستیوال فیلم در فصل تابستان، کنسرت های موزیک کلاسیک و یک گلخانه است که شما می توانید انواع سبزیجات تازه و گیاهان را در اینجا خریداری کنید. همچنین برای دیدن آسمان و ستاره ها می توانید به  رصدخانه بروید و از تلسکوپ آسمان را تماشا کنید در حالی که شنونده ی داستان های جذابی هستید که توسط ستاره شناسان تعریف می شوند. شما می توانید از انجام ورزش های  مانند والیبال، هندبال، فوتبال و یا پیاده روی در محوطه پارک لذت ببرید. در فصل زمستان اسکی روی یخ یکی از پرطرفدار ترین ورزش های پارک است.

11صومعه نوودویچی

یکی دیگر دیدنی های مسکو صومعه‌ی نوودویچی است. صومعه ی نوودویچی در اواخر قرن 16 و اوایل قرن 17 ام به سبک باروک ساخته شده و کاربرد آن در سیستم دفاعی شهر بوده است. صومعه با تاریخ سیاسی، مذهبی و فرهنگی روسیه مستقیما در ارتباط بوده است و با کرملین پیوند نزدیکی داشته و به عنوان یک کپی از کاخ کرملین ساخته شده است و به همین دلیل است که دیوارهایش هنوز سفید هستند. این صومعه توسط زنان دربار تزار استفاده می شده و دوستان تزار هم در اینجا دفن می شدند. صومعه  نمایش کاملی از معماری روسیه را با داشتن ورودی بسیار مجلل و مجموعه ای بی نظیر از نقاشی ها و  کارهای هنری عرضه می کند. این صومعه در سال 1926 به موزه تبدیل شد. امروزه در این موزه در حدود 1200 اثر شامل نقاشی های روسیه ای ها، پارچه ها ومحصولات متعلق به قرون 16 تا 20 ، اثاری از  فلزات و سنگ های گران بها، اقلام مذهبی، لباس های مجلل، جواهرات و لباس های رسمی درباری وجود دارد.

آرامگاه یکی از جاذبه های صومعه است که به دو بخش قدیمی و جدید تقسیم شده است. بخش قدیمی در بین دیواره های صومعه واقع شده و تا قرن 18 محل دفن افراد معروف و پولدار که در راس آنها خانواده ی تزار هستند بوده است. بخش  جدید در سال های 1898 تا 1904 استفاده شده است.

12باغ وحش مسکو

نمونه دیگری از دیدنی های مسکو باغ وحش مسکو است که از قدیمی ترین باغ وحش ها در اروپاست که در سال 1864 افتتاح شده است. در تمام 140 سال تاریخ این باغ وحش، در طول زمان های صلح، جنگ و انقلاب باغ وحش باز بوده است. امروزه این باغ وحش دقیقا در مرکز شهر بزرگ مسکو قرار گرفته است. ورودی اصلی باغ وحش که در سال 1997 ساخته شده در مقابل ایستگاه مترو کرسنورسننسکایا قرار دارد. این در شبیه قلعه ی افسانه ای با برج ها و آبشار است. از این در وارد قسمت قدیمی باغ وحش خواهید شد، جایی که گربه سان های بزرگ، تونل زیرزمینی در زیر استخر پنگوئن ها و شیر های دریایی قرار دارد و شما می توانید به خوبی شنا کردن آنها را تماشا کنید.  پلی پیاده رو شما را به قسمت جدید باغ وحش می رساند، جذاب ترین قسمتی که شامل خانه حیوانات و باغ وحش کودکان می شود. در این  باغ وحش بیش از 6000 هزار حیوان از هزار گونه مختلف قرار دارد.