مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

ایرباس A380 غول هوایی جهان

هواپیمای ایرباس AIRBUS A380-800 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است که با برد ۱۵ هزار کیلومتری در سه کلاس متفاوت می تواند ۵۵۵ مسافر، در دو کلاس ۶۴۴ مسافر و در یک کلاس ۸۵۳ مسافر هوایی را در مسیرهای بین المللی جا به جا کند.

هواپیمای ایرباس A380 از نظر حجم هواپیما و نیز ظرفیت مسافر، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان به حساب می‌آید. این هواپیما بصورت غیررسمی به سوپر جامبو شهرت یافته‌است. ساخت ایرباس A380 از سال ۱۹۹۶ با نام A3XX آغاز شد و از سال ۱۹۹۸ با نام کنونی شناسانده شد. نخستین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و دو سال پس ازآن در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ نخستین پرواز بازرگانی آن برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. این پرواز از سنگاپور به مقصد سیدنی انجام شد.
ایرباس A380 توانایی جابجایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. شمار صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدل‌هایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند، این گنجایش تا ۸۵۳ نفر قابل گسترش است. علی‌رغم ابعاد عظیم این هواپیما، A380 بر اساس ابعاد عرف و مقبول و استوانه‌ای شکل همانند بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده و بدنه آن، تنها اندکی از بوئینگ ۷۴۷ پهن‌تر است.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

۰۱

کابین و قسمت‌های کنترل پرواز A380 شباهت زیادی به مدلهای A330 و A340 دارد، بنابراین خلبانان مدل‌های قبلی ایرباس، با اندکی آموزش، به راحتی می‌توانند به درون کابین هواپیمای جدید ایرباس قدم گذارند. از این گذشته، کابین هدایت هواپیما، در مکانی بین طبقه فوقانی و طبقه اصلی واقع شده‌است و در ارتفاعی قرار گرفته‌است که برای خلبانان، قابل قیاس با هواپیماهای کوچکتر است.

۰۲

در نمای ظاهری، A380 دارای بال‌هایی است که در قسمت پائین بدنه نصب‌شده‌اند و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آن‌ها پیش‌بینی‌شده است. قسمت ارابه فرود هواپیما، مشتمل بر ۲۲ عدد چرخ است که نحوه جاگذاری آن‌ها، مشابه چرخ‌های بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۷۷ است. این نوع طراحی در قسمت ارابه فرود، با اغلب باندهای فرود در فرودگاه‌های بزرگ، سازگاری دارد. بااین‌حال، مساحت عظیم باله‌ای هواپیما، این نیاز را در اغلب فرودگاه‌های بزرگ پدید می‌آورد که عرض باندهای خود را افزایش دهند تا دو هواپیمای A380 در کنار هم بتوانند عبور نمایند.

۰۳

ایرباس A380 در فرودگاه امام خمینی تهران
اغلب فرودگاه‌ها، می‌بایست ورودی‌های عبور مسافرین و بارها را افزایش دهند تا بتوانند تعداد کثیر مسافران A380 و بار آن‌ها را جابه‌جا نمایند؛ بنابراین، تعداد قابل‌توجهی از فرودگاه‌های مهم جهان، می‌بایست میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در جهت این بهبودسازی‌ها تا قبل از ورود به خدمت رسمی A380 به انجام رسانند؛ اما مشکلات تأمین بودجه جهت انجام این بهینه‌سازی‌ها در برخی فرودگاه‌ها، یک مشکل بسیار جدی برای کاربران A380 پدید خواهد آورد. جالب است بدانید با توجه بی‌اینکه همه زیرساخت‌های لازم پیش از فرود ایرباس A380 می‌بایست در فرودگاه‌ها فراهم‌شده، فرودگاه امام خمینی تهران، در خبری که ۰۷ مهر ۱۳۹۳ منتشر شد توانست چهل‌ودومین فرودگاه دنیا در پذیرش این هواپیما باشد.

۰۴

قسمت درونی A380 دارای یک پیکربندی معمول جهت صندلی‌های مسافران است. دوطبقه بالایی جهت مسافران و طبقه زیرین، جهت جاگذاری اسباب و اثاثیه در نظر گرفته‌شده است. در این هواپیما همچنین مکان‌هایی خاصی برای استراحت، خواب، خرید و تفریح پیش‌بینی‌شده است؛ هرچند بعید به نظر می‌رسد که شرکت‌های هوایی، به دلایل اقتصادی، وجود چنین مکان‌هایی را قبول نمایند.

۰۵

ایرلاین هایی که در ناوگان هوایی خود A380 دارند:
سنگاپور ایرلاینز
هواپیمایی امارات
کانتاس
ایر فرانس
لوفت‌هانزا
هواپیمایی کره
هواپیمایی جنوبی چین
هواپیمایی مالزی
تای ایرویز اینترنشنال
بریتیش ایرویز
آسیانا ایرلاینز
قطر ایرویز
هواپیمایی اتحاد

۰۶

۰۷

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

ایرباس A380 غول هوایی جهان
4 (80%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *