مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

جنگل ناهارخوران گرگان کجاست: راهنمای سفر به جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران گرگان یکی از نقاط گردشگری ایران و استان گلستان به شمار می رود که دارای شهرتی ملی است به طوری که برای بسیاری نام گرگان،جنگل ناهارخوران را در ذهن تداعی می کند.درختان سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهارخوران، تفرجگاهی زیبا با چشم انداز بسیار بکر می باشد.

جنگل ناهارخوران گرگان کجاست

ناهارخوران، روستایی از توابع بخش مرکزی استان گلستان است . این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت آن ۷۱ نفر (۲۲ خانوار) بوده است. جنگل ناهارخوران امروزه به صورت یک پارک جنگلی در جنوب شهر گرگان و در فاصلهٔ ۸ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد.در دانشنامه گلستان آمده است:جنگل ناهارخوران با مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار به منطقه‌ای گفته می‌شود که بیشتر شامل جنگل‌هایحاشیه جاده بوده اما مساحت پارک جنگلی ناهارخوران که مدیریت آن را شهرداری مرکز استان گلستان بر عهده دارد حدود ۱۶۸ هکتار است.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

تاریخچه نامگذاری جنگل ناهارخوران

از روایتهای قدیمی نیز چنین برمی‌آید که حجاج گرگانی که برای زیارت خانه کعبه به مکه عزیمت می‌کردند و یا برای زیارت بارگاه امام رضا به مشهد مشرف می‌شدند در راه بازگشت کاروان از کوههای جنوب گرگان به منطقه زیارت می‌رسیده و در آنجا پس از چندین ماه دوری، اطرافیان آنان به استقبالشان می‌رفته‌اند و در منطقه فعلی جنگل ناهارخوران جهت صرف ناهار توقف می‌کرده‌اند که امروزه به ناهارخوران مشهور شده‌است.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

مشخصات جغرافیای جنگل ناهارخوران

این منطقه از هوای نسبتاً مطبوع و ملایم تری در مقایسه با شهر و مناطق شمالی این منطقه برخوردار است. به مرور زمان و با افزایش جمعیت و وسعت شهر گرگان از حدود ۲۰سال قبل فاصله بین مرکز شهر و ناهارخوران به خیابانی عمومی و نسبتاً شلوغ وپر رفت‌وآمد تبدیل شده و اکنون یکی از خیابانهای طولانی و اصلی گرگان است.
این خیابان که به جاده ناهارخوران مشهور است، مسیری برای پیاده‌روی و نیز،تفریح مردم است. جوانان و به ویژه گرگانی (و گاه از دیگر شهرهای اطراف) درنیمه راه این جاده در نزدیکی محلی به نام باباطاهر، جنگل مصنوعی و ورودی جنگل النگ دره، مراسم و آدابی دارند. معمولاً شبهای پنجشنبه و جمعه مردم شهر به این نقطه آمده و از هوای تازه و ملایم آن استفاده می‌کنند. در غروب روزهای تابستان و ساعات اولیه شب گاهی تعداد مردم در محدوده‌ای به وسعت دو سه کیلومتر مربع به بیش از ۳۰ هزار نفر می‌رسد. در زمستان‌ها نیز بسیاری ازمردم برای روزهای برفی و در فصل پاییز برای رنگهای زیبای درختان انجیلی که بصورت قرمز و زرد و گل بهی اند به این منطقه روانه می‌شوند چند قهوه‌خانه و رستوران و مهمانسرا و چهار هتل (هتل شهرداری، هتل جهان‌گردی، هتل راه و ماه، هتل رستوران باباطاهر) نیز در محوطه ناهارخوران وجود دارد که پذیرای مهمانی‌ها و گردشگران می‌باشند.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

اقامت در جنگل ناهارخوران

در هتل جهان‌گردی ناهارخوران همچنین کلبه هایی ویژه اجاره دادن به گردشگران وجود دارد و همه ساله شمار زیادی ازمسافران محور تهران-مشهد و جنوب سری هم به این مکان می‌زنند.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

مسیر جنگل ناهارخوران

مسیر جاده ناهارخوران به سمت جنوب پس از حدود ۷ کیلومتر به روستای زیبای زیارت می‌رسد با دو آبشار بلند و دیدنی و چشمه آب گرم که از ییلاق‌های معروف شمال و نقاط دیدنی منطقه‌است و به لحاظ حیاتهای تو در تو و رنگ دیوارخانه‌ها و قدمت آن جزو ۲۰روستای برتر گردشگری ایران است. در حال حاضر مورد تعرض آپارتمان سازها واقع شده و ارزش و جاذبه گردشگری خود را از دست می‌دهد.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

مکانهای دیدنی در جنگل ناهارخوران

بازدید از رودخانه و چشمه ها

پارک جنگلی ناهارخوران رودخانه و چشمه های را در دل خود جای داده است از جمله مهمترین آن ها :

رودخانه زیارت که یکی از منابع مهم این منطقه می باشد علاوه براین که تامین کننده ی آب این منطقه است ، یکی از مکان های دیدنی جنگل ناهارخوران به حساب می آید که از روستایی با همین نام (روستای زیارت) سرچشمه گرفته است.

-چشمه های متعددی در این جنگل جاریس اما با ارزش ترین آن ها و دیدنی ترینشان سفید چشمه می باشد.متاسفانه در سال های اخیر حجم آب آن به شدت کاهش پیدا کرده است؛ اما باز هم یکی از دیدنی های ناهارخوران به شمار می رود.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

تپه باباطاهر

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

برای تماشای این طبیعت بکر سری به تپه ی بابطاهر بزنید تا تمام این زیبایی ها را در یک چشم انداز داشته باشید.

 ناحیه پارادایز

در پارک جنگلی ناهارخوران مکانی به نام پارادایز هست که در آن می توانید به انواع رستوران ها، هتل ها و شهربازی بچه ها، بازارچه خرید و دیگر امکانات دسترسی پیدا کنید.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

جنگل های مصنوعی

در کنار بلوار ناهارخوران، جنگل مصنوعی و کاشته شده ای از درخت های کاج وجود دارد که می توان لحظات خوشی را در آن تجربه کرد.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

جنگل نوردی و کوه نوردید جنگل ناهارخوران

– جنگل نوردی: با رفتن در این در مسیر می توانید به پارک جنگلی النگدره، که در نزدیکی ناهارخوران و ۵ کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار دارد هم سری بزنید.

– کوه نوردی:با کوهپیمایی میتوانید از سفید چشمه دیدن کنید و از منظره جنگل و روستاهای اطراف لذت ببرید. به طور میانگین، بخش های مرتفع ناهارخوران ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند اما این میزان در نقاط مرتفع تر به ۷۰۰ تا ۹۰۰ متر هم می رسد.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

پارک جنگلی النگ دره

این پارک جنگلی در ۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان شگل گرفته است  و اگر بخواهید می توانید در مسیر منتهی به ناهارخوران باز هم جنگل ببینید، می توانید به النگدره بروید. در کنار تمام دیدنی های این منطقه، النگدره سه چشمه آب هم دارد که می توانید در آنجا آبی به بدن بزنید.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

بهترین فصل سفر در جنگل ناهارخوران 

آب و هوا

به دلیل این که این منطقه در بلندی های گرگان واقع شده است، هوای خنک تری نسبت به شهر دارد. از طرفی دیگر این جنگل در نواحی معتدل و نیمه مرطوب خزری قرار دارد و به همین دلیل آب و هوای آن مطبوع و ملایم است. بارندگی سالانه این منطقه به ۶۴۹ میلیمتر می رسد و دمای هوای آن بین ۱۲ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است.

بهترین فصل سفر

جنگل ناهارخوران در هر فصلی جلوه خاصی دارد و در هر زمان زیبایی هایش را به شکلی به رخ بیننده می کشد.

بهار: رود و چشمه ها پر آب شده است و غروب روزهای بهاری می تواند بهترین محل برای گردش و وقت گذرانی باشد.

تابستان: در روزهای گرم تابستان می توان از آب و هوای ییلاقی گرگان لذت برد.

پاییز: در این فصل برگ های درختان انجیلی که به صورت قرمز و زرد و گلبهی در آمده اند و مِهی که منطقه را گاه و بیگاه در آغوش می گیرد، رویایی ترین تصویر جنگل را به نمایش می گذارند.

زمستان: در این فصل سپید رنگ، برای لذت بردن از روزهای برفی می توان به ناهارخوران سفر کرد.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

برای دیدن مکان های طبیعت گردی بیشتر و تور جنگل ناهارخواران گرگان به سایت تورلند مراجعه کنید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

جنگل ناهارخوران گرگان کجاست: راهنمای سفر به جنگل ناهارخوران
4.7 (93.33%) 3 votes

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *