مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

عمارت و باغ امیر سمنان

سمنان یکی از شهرهای ایران، و مرکز استان سمنان است. شهر سمنان در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر، در مسیر تهران به خراسان قرار گرفته است. آب و هوای سمنان خشک و معتدل است.

شهر سمنان از شرق با شهرهای دامغان و شاهرود، از شمال به درجزین، مهدی شهر و شه میرزاد و از غرب با سرخه همسایه است. فاصله سمنان تا تهران ۲۱۶ کیلومتر است، به راه آهن سراسری تهران- مشهد، متصل است و دارای دو فرودگاه؛ تجاری و نظامی می‌باشد.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

دروازه شمالی ارگ سمنان

شاید نام ارگ سمنان را شنیده باشید. ساختمانی که در تصویر بالا می بینید، دروازه شمالی و تنها باقی مانده ارگ سمنان است که در زمان بهمن میرزای بهاءالدّوله فرزند فتحعلی شاه قاجار، ساخته شده است. از نوشته کتیبه روی آن برمی‌آید که ساختمان آن در سال ۱۳۰۲ هجری قمری، در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و حکمرانی انوشیروان میرزا حکمران سمنان، دامغان، شاهرود و بسطام به اتمام رسیده است.

امروز در تورلند قصد داریم یکی از جاذبه های شهر سمنان که شاید برای اکثر شما ناآشنا باشد، معرفی کنیم.

عمارت و باغ امیر سمنان

عمارت و باغ امیر سمنان
عمارت و باغ امیر سمنان، در خیابان باغ فردوس شهر سمنان قرار دارد. این اثر در تاریخ ۹ آبان ۱۳۷۷ با شماره ی ثبت ۲۱۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قدمت عمارت و باغ امیر سمنان مربوط به دوره ی قاجار است و در همسایگی باغ بزرگ امیر اعظم بوده که او از مشهور ترین حاکمان ایالت قومس، که همان استان سمنان فعلی است، بوده و در سال ۱۲۹۵ هـجری شمسی، به ضرب گلوله کشته شد. علت نام گذاری بنا به عمارت و باغ امیر، همسایگی آن با باغ بزرگ امیر اعظم است

عمارت و باغ امیر سمنان

عمارت و باغ امیر سمنان

عمارت و باغ امیر سمنان، یکی از بناهای زیبا و دیدنی شهر سمنان است که در بین سالهای ۱۲۷۵ تا ۱۲۸۵ هجری شمسی، توسط استاد معمار باشی و به دستور و هزینه ی صاحب بنا؛ حاج میرزا آقا فامیلی بنا شده است.

عمارت و باغ امیر سمنان

عمارت و باغ امیر سمنان
عمارت و باغ امیر با الگو برداری از معماری صفوی در زمینی به وسعت سه هزار متر مربع ساخته شده است.

عمارت و باغ امیر سمنان
عمارت و باغ امیر، دارای دو باغ و دو منزل مسکونی است که از لحاظ فرهنگی به سه دسته فضا شامل؛ فضاهای عمومی، خصوصی، و نیمه خصوصی تقسیم می‌شود.

عمارت و باغ امیر، منزل یکی از بزرگان و تاجران سمنان به نام حاج میرزا آقا فامیلی بوده است که هم اکنون به تملک شهرداری در آمده و آقای محمد عزیزالدین به عنوان سرمایه گذار در این پروژه با شهرداری سمنان مشارکت کرده است.

mohammadazizodin
مجتمع تاریخی، فرهنگی، گردشگری باغ امیر نیز به دو فاز تقسیم می شود. فاز اول آن موزه است که شامل بخش های چاپ، رادیو، تلفن و مخابرات، اسناد، موسیقی، عکس و سینما بوده که در اواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۴ با حضور مسئولین شهر به بهره برداری رسید.
در موزه مجتمع باغ امیر سمنان در بخش تلفن و مخابرات بيش از ۳۵ دستگاه تلفن با برند مختلف اعم از دستگاه مورس، تلفن‌های هندلی و تلفن‌های قدیمی، تلفن صحرایی و جنگی که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده بوده و همچنین اولین دستگاه تلفکس که در سمنان موجود بوده به نمايش گذاشته شده است.

فاز دوم آن، سفره خانه سنتی می باشد که در آینده ی نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
مجتمع باغ امیر سمنان سعی دارد تا برای گردشگران و مردم سمنان خصوصا نسل جوان سمنان، فضای دل نشینی را ایجاد کند، تا در زمان فراغت خود ضمن تفریح و سرگرمی، با وسايل زندگي پیشنیان خود بیشتر آشنا ‌شوند.

در خانه سمنان، بزرگترین سند و وقف نامه ی آب سمنان به طول شش متر، شیرهای آب قدیمی، ساعت آبی، همچنین بالغ بر ۱۰۰ سند قدیمی از اواخر دوره ی قاجار تا دوره ی معاصر از جمله کوپن آذوقه ی مربوط به جنگ جهانی اول و دوم، اولین قرارداد تجاری سمنان با دولت روسیه، برگه ی تعرفه ی انتخابات مجلس سنا و شورای ملی مربوط به سال هجری شمسی۱۳۳۱ و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.

بازدیدکنندگان از عمارت-موزه ی امیر سمنان با مجموعه‌هایی چون مجموعه ی ابزار سلمانی، خطاطی و دستگاه بستنی ساز مربوط به صد سال پیش، ساعت ورود و خروج مربوط به ۸۰ سال قبل، ساعت سال کوک و اشیا و ابزارهایی که از تجاوز ارتش سرخ در سمنان حد فاصل سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۶ هجری شمسی باقی مانده است، آشنا مي‌شوند.

مجتمع باغ امیر سمنان در سال ۱۳۸۰ هجری شمسی به مالکیت شهرداری سمنان در آمد و تا حدي مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۱ هجری شمسی براي تبديل شدن به خانه ی سمنان به بخش خصوصي واگذار شد و تحت نظارت اداره كل ميراث فرهنگي استان سمنان تبديل به مجتمع تاریخی، فرهنگی، و گردشگری شد.

امیدوارم این مقاله ی کوتاه در رابطه با یکی از جاذبه های سمنان برای شما بوده باشد.

در سفر به سمنان، سری به  عمارت و باغ امیر سمنان بزنید و عکس های خود را با ما، در تورلند، به اشتراک بگذارید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

عمارت و باغ امیر سمنان
3 (60%) 1 vote
۱ دیدگاه

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *