مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

جاذبه های ایروان – پایتخت ارمنستان

شهر ایروان، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر و همچنین مرکز اداری، فرهنگی و صنعتی جمهوری ارمنستان  می باشد، که در امتداد رود هرازدان واقع شده است. تاریخ ایروان به سده ی هشتم پیش از میلاد و پیدایش دژ اربونی در سال ۷۸۲ پیش از میلاد در دورترین نقطه غربی دشت آرارات، توسط پادشاه آرگیشتی یکم بازمی‌گردد. در سال ۲۰۱۲ میلادی، شهر ایروان توسط یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب برگزیده شد. جاذبه های ایروان پرشمار است. ایروان شهری دیدنی و الماسی درخشان از جاذبه های گردشگری دنیا است. از لحظه ی ورود، این شهر مانند مادری که کودک خود را در آغوش گرفته است، از شما استقبال می کند، و هیچ گردشگری احساس دوری از خانه و وطن خود را در ایروان تجربه نمی کند.

مغرفی جاذبه های ایروان

ایروان جاذبه های گردشگری و فعالیت های متعددی از قبیل مناظر دیدنی و فوق العاده، کلیساهای زیبای مدرن و باستانی، دژهای قدیمی و بناهای یادبود را برای سرگرم کردن مسافران در طول روز در خود جای داده است که ما در تورلند، به اختصار به معرفی برترین جاذبه های ایروان می پردازیم.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

کاسکاد ایروان

Yerevan Cascade

کاسکاد ایروان
کاسکاد از جاذبه های ایروان

کاسکاد ایروان یا هزار پله یکی از جاذبه‌های ایروان، در کشور ارمنستان است. این مجموعه که به صورت راه‌پله و پلکان است، ۱۱۸ متر ارتفاع دارد. کاسکاد ایروان در سال ۱۹۷۱ میلادی شروع به ساخت شد و در سال ۱۹۸۰ میلادی تکمیل گردید.

پروژه ی کاسکاد ایروان، در اصل توسط الکساندر تامانیان بنا شد و توسط یک معمار ارشد ایروانی با نام جیم توروسیان، به یکی از موفق ترین پروژه ها در شهر ایروان تبدیل شد.

مجموعه کاسکاد، راه‌پله باشکوه و عظیمی است که مرکز شهر ایروان را به پارک هافتناک و خیابان مانیومنت وصل می کند، اما بیش از آنکه به عنوان پل ارتباطی بین مرکز ایروان و پارک هافتناک عمل کند، کاسکاد و محیط اطراف آن مکانی عالی برای وقت گذرانی و سرگرمی برای بیشتر افرادی است که در ارمنستان زندگی می کنند یا از آن بازدید می کنند.

مجموعه کاسکاد، مأمن مرکز هنری کافیسیجان است که به طور مرتب نمایشگاه های تأثیر گذار و منحصر به فردی را برگزار می کند.

دژ اربونی (آرین برد)

Erebuni Fortress (Arin Berd)

دژ اربونی (آرین برد)
دژ اربونی (آرین برد) از جاذبه های ایروان

دژ اربونی مربوط به دوره ی پادشاهی اورارتو است که در دوره ی پادشاهی آرگیشتی یکم و در سال ۷۸۲ پیش از میلاد ساخته شده است. دژ اربونی در ارتفاع ۱۰۱۷ متری در شهر ایروان فعلی قرار گرفته است.

در سال ۱۹۵۰ میلادی، کتیبه ی آرگیشتی یکم در قلعه ی آرین برد (به معنی قلعه خون) یا اربونی کشف شد و بر اساس این کتیبه، گفته شده است که در ۷۸۲ سال پیش از میلاد، در منطقه ی جنوبی شهر فعلی، قلعه‌ ای به نام اربونی برای نظارت بر منطقه بنا شده بوده است.

دژ اربونی دارای سابقه ی بی نظیر تاریخی است که نشان می دهد که ۳۰۰۰ سال پیش مردمانی در این سرزمین می زیسته اند.

اربونی به عنوان یک قلعه ی نظامی بنا شد و هدف اصلی آن محافظت از مرز های شمالی قلمرو بوده است. نه تنها اربونی در احاطه ی شدید ۱۰-۱۲ متر دیوار های دفاعی بلند قرار داشت، بلکه پشت این دیوارها دیوارهای مرکزی و داخلی نیز وجود دارد که ساختمان ها را از هم جدا می کنند. قلمروی این سنگر به سه بخش مذهبی، کاخی، و اقتصادی تقسیم می شد که بخش مذهبی بر روی بخش جنوب شرق میدان قرار گرفته است و همان جایی است که معبد خدای خلدی در آن واقع شده است.

کلیسای کاتولیک (مریم مقدس)

Katoghike Holy Mother of God Church

کلیسای کاتولیک (مریم مقدس)
کلیسای کاتولیک (مریم مقدس) از جاذبه های ایروان

کلیسای کاتولیک (مریم مقدس) ایروان، یک کلیسا حواری ارمنی واقع در ناحیه کنترون شهر ایروان، است که بنای آن با توجه به نوشته های حک شده بر روی یکی از دیوارهای کلیسای کوچک کاتولیک، به ۱۲۶۴ میلادی بر می گردد. با تاریخچه ای که به قرن ۱۳ بر می گردد، کلیسای کاتولیک، یک کلیسای ارمنی مربوط به قرون وسطی است

این کلیسا که در اصل به عنوان نیایش‌گاه ساخته شده، دارای ۷.۵ متر طول و ۵.۴ متر عرض می‌باشد.

در سال ۲۰۱۴ در کنار این کلیسا، کلیسای سنت آنا ساخته شده است.

کلیسای کاتولیک ایروان در کنار کلیسای سنت آنا

کلیسای کاتولیک ایروان در کنار کلیسای سنت آنا

مام ارمنستان

Mother Armenia

مام ارمنستان، ایروان
مام ارمنستان، ایروان
مام ارمنستان، ایروان
مام ارمنستان، ایروان از جاذبه های ایروان

مام ارمنستان، تجسم شخص‌گونه از مفهوم ارمنستان است و قابل مشاهده‌ترین اقتباس از این تجسم، مجسمه ای به نام مام ارمنستان است که در پارک پیروزی بر فراز شهر ایروان قرار گرفته است.

این مجسمه که از مس چکش خورده ساخته شده است، شمشیری در دست و سپری بر روی زمین در جلوی پای خود دارد، که نشان از پیکر زنی دارد که به نظر می رسد از ارمنستان در برابر هر گونه تهدید یا خطر بیگانه محافظت می کند.

تندیس کنونی مام ارمنستان، به‌جای تندیس ژوزف استالین در این پارک نشسته‌است. مجسمه استالین یادمان پیروزی در جنگ کبیر میهنی شوروی بود که در ۲۹ نوامبر ۱۹۵۰ ساخته شد.

تندیس استالین در سال ۱۹۶۲ میلادی برداشته شد، و تندیس مام ارمنستان با ۲۲ متر ارتفاع که توسط آرا هاروتیونیان طراحی شده بود، در سال ۱۹۶۷ میلادی جایگزین آن شد.

تالار اپرای ایروان

Yerevan Opera Theatre

تالار اپرای ایروان
تالار اپرای ایروان

یکی‌ از بخشهای‌ بسیار مهم‌ فرهنگ‌ ارمنستان‌، موسیقی‌ است، به‌ طوری‌ که‌ در سال های‌ اخیر سبک های‌ جدیدی‌ از موسیقی‌ به‌ وجود آمده‌ است‌ و به وسیله‌ ی ارکستر سمفونی‌ ارمنستان‌ در سطح‌ جهانی‌ در زیباترین‌ ساختار آن‌ در خانه‌ اپرای‌ ایروان‌ اجرا می شود.
تالار ملی اپرای ارمنستان و باله آلکساندر اسپنداریان در شهر ایروان به صورت رسمی در ۲۰ ژانویه ۱۹۳۳ با اجرای اپرا توسط آلکساندر اسپندیریان افتتاح شد.
ساختمان اپرا توسط معمار ارمنی آلکساندر تامانیان طراحی شده است و شامل دو سالن کنسرت است. تامانیان، دو تالار را در یک ساختمان و با سقف مشترک ساخته است و هر دو سالن از لحاظ اکوستیک عالی هستند. سالن کنسرت آرام خاچاطوریان دارای ظرفیت ۱۴۰۰ نفر و تالار ملی اپرا و باله ی آلکساندر اسپنداریان دارای ظرفیت ۱۲۰۰ نفر می باشد.

میدان جمهوری ایروان

Republic Square, Yerevan

میدان جمهوری ایروان
میدان جمهوری از جاذبه های ایروان

در واقع میدان جمهوری ایروان، میدان مرکزی شهر ایروان است که توسط خیابان‌های آبوویان، نعلبندیان، تیگران کبیر، وازگن سارگسیان و آمیریان قطع می‌شود.

میدان جمهوری ایروان بیضی شکل است که توسط معمار معروف ارمنی آلکساندر تامانیان طراحی شده است از حاذبه های ایروان محسوب می شود. ساخت میدان جمهوری ایروان در سال ۱۹۲۶ میلادی آغاز و فاز نخست آن در سال ۱۹۲۹ میلادی تکمیل شد. پس از آن، در سال ۱۹۵۶ میلادی این میدان توسعه یافت و سرانجام در سال ۱۹۵۸ میلادی تکمیل گردید.

این میدان را با نام میدان لنین نیز می شناسند، و علت آن این است که در سال ۱۹۴۰ میلادی، مجسمه‌ای از لنین رهبر شوروی در ضلع جنوب‌غربی میدان جمهوری بنا شده بود که در سال ۱۹۹۰ میلادی برچیده شد.

بناهای پیرامونی میدان از سنگ‌های tufa ارمنستان به رنگ‌های سرخ و سفید بنا شده است و پی آنها نیز از سنگ بازالت است.

ساعت برج ساختمان دولت در شهر مسکو ساخته شده و در ژوئیه سال ۱۹۴۱ میلادی به شهر ایروان انتقال داده شد. قطر صفحه ساعت ۴ متر، طول عقربه ی دقیقه شمار ۱۸۸ سانتی‌متر و طول عقربه ی ساعت شمار ۱۷۰ سانتی‌متر است.

میدان جمهوری شهر ایروان مکانی است که مراسم و ملاقات‌های مهم از جمله رژه ی نظامی روز استقلال ارمنستان هر ساله در آن برگزار می‌شود.

میدان جمهوری از سه طرف در احاطه ی ۷ ساختمان اصلی قرار گرفته است که عبارتند از:
نگارخانه ملی و ساختمان موزه تاریخ
وزارت دارایی
خانه دولت
• وزارت ترابری و ارتباطات جمهوری ارمنستان
• هتل «ماریوت» ارمنستان
• وزارت امور خارجه

میدان جمهوری یکی از اصلی ترین جاذبه های ایروان است. این میدان بیش از ۱۴۰۰۰ متر مربع را پوشش می دهد و میزبان کنسرت ها و نمایش ها در بالاترین سطح ممکن می باشد.

کلیسای سرکیس مقدس، ایروان

Saint Sarkis Cathedral, Yerevan

کلیسای سرکیس مقدس، ایروان
کلیسای سرکیس مقدس، ایروان

کلیسای سرکیس مقدس از همان اوایل عهد مسیحیت به عنوان مجموعه ای متشکل از کلیساهای سنت سارکیس، سنت گاورک و سنت هاکوب کار خود را شروع کرد. در سال ۱۶۷۹، زلزله ی هولناک ایروان خسارات زیادی به این ساختمان زد و از این رو دوبار متحمل بازسازی شد. این کلیسا بر اساس طرحی از رافائل اسرائیلی تعمیر و بازسازی شد. به دلیل همین بازسازی، کلیسای سرکیس مقدس امروزه به یکی از پر بازدید ترین جاذبه های ایروان و دوست داشتنی ترین کلیسا ها تبدیل شده است.

کلیسای بابتیست سنت جان

Saint John the Baptist Church, Yerevan

کلیسای بابتیست سنت جان
کلیسای بابتیست سنت جان از جاذبه های ایروان

یک تفاوت اساسی میان کلیسا های جدید و قدیمی وجود دارد. نه تنها از لحاظ تاریخی می توانند تفاوت داشته باشند، بلکه مکانی که ساختمان ها در آن ساخته شده اند نیز یکی از تفاوت های آن ها به شمار می رود. این کلیسا، نه تنها در منطقه ای زیبا و مکانی خوب قرار گرفته است بلکه ساختمان آن مورد توجه بسیاری از بازدید کنندگان تور ارمنستان قرار گرفته است. این ساختمان نیاز به بازسازی دارد زیرا اولین و مهم ترین هدف این کلیسا، احساس آرامش و روح معنوی به عبادت کنندگانش است. کلیسا های تازه ساخت و نو، بیشتر به زیبایی خود اهمیت داده اند تا اینکه به هدف اصلی یعنی بخشیدن حس امنیت و معنویت را در خود القا کنند و دقیقا این چیزی است که مسافران تور ارمنستان دقیقا زمانی که به این کشور می رسند، مناطق و بناهایی را بر می گزینند که یک اثر تاریخی باشد. این حقیقت به کلیسا ها نیز مرتبط است زیرا در آن زمان، زمانی که آن ها ساخته می شدند، استاندارد ها بسیار رعایت می شدند اما همه چیز در زمان حال تغییر یافته است. ممکن است به این خاطر باشد که کلیسا های گذشته معمولا به دلیل جنگ های بسیار ویران شده و دوباره بازسازی شده اند. یکی از این کلیسا های بازسازی شده سنت جان بابتیست است که در منطقه کوند در ایروان قرار دارد.

در قرن ۱۷، مخصوصا در سال ۱۶۷۹، یک زلزله هولناک به وقوع پیوست. قبل از ان، ارمنستان بخشی از خاک ایران به شمار می رفت. زلزله ۷ ریشتری، ساختمان های بسیاری را در ایروان به ویرانی کشاند. در میان آن ساختمان ها، قلعه ایروان بود که کاملا نابود شد. از دیگر ساختمان ها: کلیسای سنت زوراوور، کلیسای سنت پاقوس، کلیسای سنت سارکیس و کلیسای سنت کاتوقیک بود. قبل از زلزله، درست در جایی که اکنون کلیسای سنت جان بابتیست قرار دارد، کلیسای باستانی ایروان قرار داشت که در سال ۱۷۱۰ کاملا ویران گشت. ملک اقامال یک بنا دقیقا جای آن کلیسای قدیمی بنا کرد. او از خاندان اقامالیان بود که حق انحصاری داشت که می توانست خانات ایروان را اداره کند و این حکم را از شاه صفویه در قرن ۱۷ گرفت. او اولین نفر در خانواده بود که توانست لقب ملک را در ایروان حفظ کند. این کلیسا نیز مانند کلیسای کاتوقیک، سنت پاقوس و سنت زوراوور، دارای سالن طولانی می باشد. این کلیسا دارای یک سالن اصلی، محراب در شرق و یک اتاق رخت کن است که دقیقا در کنار محراب واقع شده است. کلیسای سنت جان بابتیست در قرن ۲۰ به عنوان بدقیافه ترین و نا مناسب ترین کلیسا شناخته شد و موجب نگرانی و تشویش خاطر معماران آن زمان شد. مخصوصا معمار رافائل اسرائیلیان در سال ۱۹۷۹ سعی در طراحی نقشه یک کلیسای جدید نمود. این نقشه به یک طراح ارمنی کاتولیک داده شد و او پس از دو سال در گذشت. ۱۰ سال بعد، طراح دیگری که پسر رافائل بود، به نام ارِگ اسرائیلیان، جانی تازه به این کلیسا بخشید و نقشه ای که روی کاغذ کشیده شده بود را به یک ساختمانی زیبا تبدیل نمود. در غرب این کلیسا یک گالری ساخته شد و زمین کلیسا با سنگ مرمر پوشیده شد. محراب کلیسا تزیین شد و ورودی سالن کلیسا کاملا بازسازی شد. در این کلیسا، زبان های ارمنی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی آموزش داده می شود. این کلیسا برای مراسم عروسی بسیاری از مردم انتخاب می شود و هر ساله بازدید مسافران تور ارمنستان را به سوی خود می کشاند.

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر

St Gregory the Illuminator Cathedral

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر
کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر از جاذبه های ایروان

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر در بخش کنتور، در خیابان تیگران متز و در نزدیکی ایستگاه متروی زوراور آندرانیک واقع شده است. آغاز به ساخت این کلیسا در سال ۱۹۹۷ پس از آنکه کاتولیک کارکین اول تمام ارمنی ها موفق به انجام خدمات زیر زمینی شد آغاز و در سال ۲۰۰۱ پایان یافت. این کلیسا در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۱ به طور رسمی بازگشایی شد. چند روز بعد از وقف، پاپ جان پل دوم از کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر بازدید کرد.

این کلیسا به مناسبت بزرگداشت هزار و هفتصدمین سال پیدایش مسیحیت در ارمنستان و با الهام از اصول معماری سبک ارمنستان ساخته شده است. برخلاف سایر کلیساها فضای داخلی کاملا نورانی بوده و اثری از شمع در آن وجود ندارد.

مسجد کبود ایروان

Blue Mosque, Yerevan

مسجد کبود ایروان
مسجد کبود ایروان

مسجد کبود ایروان یا مسجد جامع ایروان مسجدی ایرانی در مرکز شهر ایروان، و از جمله جاذبه های ایروان است. مسجد کبود ایروان تنها مسجد باقی مانده در ایروان است که در قرن ۱۸ ام برای گروندگان ایرانی به اسلام که خدا را می پرستند، بنا شد. مسجد کبود حدود ۷۵۰۰۰ متر مربع زمین و حیاط درونی به همراه سالن ها و مکتب علوم دینی (مدرسه) را پوشش می دهد.

در ایروان قدیم؛دوره ی ا یرانی،۸ مسجد وجود داشته‌است که اکنون از میان این مساجد، تنها مسجد جامع کبود ایروان باقی‌مانده‌است. این مسجد قبل از اخراج آذربایجانی‌ها از ارمنستان در اختیار و اداره مسلمان شیعه آذری ارمنستان بود.

این مسجد در بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ خورشیدی از سوی بنیاد مستضعفان و جانبازان و توسط معماران ایرانی بازسازی شد و در این مسجد به علاقه‌مندان اهل ارمنستان زبان فارسی تدریس می‌شود.

در ارمنستان تمبر و پاکت پستی مسجد کبود ایروان نیز منتشر شده‌است.

امیدوارم با این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را برای سفر به ایروان به شما انتقال داده باشیم.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

جاذبه های ایروان – پایتخت ارمنستان
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *