مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

شهر ساحلی باتومی; گرجستان

کشور گرجستان به دلیل داشتن موقعیت خاص استراتژیکی و بدلیل نزدیکی به ترکیه و روسیه، همواره پتانسیل تبدیل شدن به یکی از مقاصد گردشگری را دارد و در این سال ها نیز همواره تمام تلاش خود را در این امر به کار بسته است.

کشور گرجستان به ۸ استان، یک منطقه ی خود مختار به نام اوستای جنوبی و با مرکزیت تسخینوالی، و ۲ جمهوری خودمختار به نام‌های آجاریا به مرکزیت باتومی و آبخازیا به مرکزیت سوخومی تقسیم می شود.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

جمهوری خودمختار آجاریا و آبخازیا، زیر نظر و تحت حاکمیت دولت مرکزی گرجستان فعالیت می کنند و فرمانداران این مناطق از سوی دولت مرکزی انتصاب و هدایت می‌شوند.

نام اصلی و باستانی اوستای جنوبی، استان سامچابلو می‌باشد  و روسیه به این منطقه اوستای جنوبی می‌گوید.

پایتخت کشور گرجستان، شهر تفلیس است و شهرهای مهم آن کوتائیسی، روستاوی، گوری، پوتی، باتومی، سوخومی، متسختا، چیاتورا، تقیبولی، زوگدیدی، تسقالتوبو، تقوارچلی، گاگرا، تلاوی، و تسخینوالی می‌باشند.

با وجود اینکه در پشت تپه های مه آلود پایتخت گرجستان، روز به روز شاهد افزایش چشمگیر جاذبه های گردشگری، هتل ها و کافه های آن هستیم، اما خوشبختانه هنوز بسیاری از زیبایی های یک قرن اخیر خود را حفظ کرده است.

برای آن دسته از گردشگرانی که از ترکیه به سمت گرجستان حرکت می کنند، باتومی با فضای آرامش بخش اقامتگاه های فراوان، رستوران های عالی و شب های زنده یک شروع خوب از گرجستان است.

باتومی در اواخر قرن ۱۹ به عنوان ایستگاه غربی راه آهن باکو که یک پنجم نفت تولیدی جهان را جابجا می کرد ساخته شد. پس از آن یک خط لوله و پالایشگاه توسط لودویک نوبل برادر الفرد نوبل (مخترع دینامیت) در باتومی ساخته شد.

باتومی پس از آن به عنوان یک بندر آزاد و یک ناحیه ی مدرن در جنوب امپراطوری روسیه تبدیل شد. در زمان شوروی مرزهای باتومی با ترکیه مسدود شد، که این امر مانع از پیشرفت باتومی شد اما امروزه به وسیله صنعت توریسم، باتومی رونق خود را دوباره به دست آورده است.

یکی از اولین تصمیماتی که پس از دولت آباشیدزه  در سال ۲۰۰۴ اتخاذ گردید، پروژه ی تبدیل باتومی به یک مکان توریستی بود که کاملا هم موفقیت آمیز بود.

بلوار پارک ساحلی و شهر قدیمی از جمله آثاری بود که به زیبایی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. معماری جدیدی شامل جنگل کوچکی از ساختمان های بلند چشم نواز به سرعت ساخته شد و باتومی را به یکی از محبوب ترین اماکن توریسی دریای سیاه تبدیل کرد.

امروز در تورلند قصد داریم تا شما را با یکی از شهر های ساحلی کشور گرجستان، به نام باتومی بیشتر آشنا کنیم.

پارک ساحلی بلوار باتومی

Batumi Boulevard (Seaside Park)

بلوار باتومی، گرجستان

بلوار باتومی، گرجستان

بلوار باتومی، گرجستان

احتمالا قدیمی ترین جاذبه ی دیدنی در شهر باتومی، مربوط به ساخت و سازهایی است که در سال ۱۸۸۱ در بلوار باتومی شروع شد. آن زمان فرماندار باتومی، برای ایجاد یک پارک در کنار ساحل دریای شهر قدیمی باتومی، منطقه ای را به یک باغبان آلمانی، اختصاص داد. امروزه، طول بلوار باتومی به حدود ۷ کیلومتر رسیده است و آن را به دو بخش بلوار های “قدیمی” و “جدید” تقسیم کرده اند.
پارک زیبا و اصلی بلوار باتومی همین جاست، فقط تعدادی مجسمه ی مدرن، میز و آب نما هایی به آن اضافه شده است. در اوج شلوغی فصل تابستان، ساحل دریا پر می شود از کافه ها، رستوران ها، کافه های ساحلی و بار ها و پس از آن، دوباره تبدیل به یک بلوار ساحلی آرام و زیبا می شود. قدم زدن در کنار بلوار ساحلی باتومی در هر زمان از روز لذت بخش است. فرقی نمی کند در یک صبح زود به آنجا بروید و یا در یک بعد از ظهر گرم، بهر حال شما باید قبل از غروب آفتاب آنجا باشید تا غروب خورشید و محو شدن آن در دریا را تماشا کنید. صحنه ی فوق العاده زیبا و فراموش نشدنی ای است.
این بلوار پر از مسیرهای پیاده‌روی، درختان زیبا و کافه‌هاو بار های زیبای ساحلی می باشد. یک چرخ و فلک بزرگ در بلوار باتومی قرار دارد که از بالای آن، تمام مناظر زیبای شهر باتومی را می توان به راحتی تماشا کرد. همچنین در قسمتی از این بلوار فواره های زیبای موزیکالی قرار گرفته است که چشم هر بیننده ای را به سمت خود می کشاند .
گردشگران در باتومی، خیلی زود خود را در بلوار باتومی می بینند، این پارک دقیقا روبری ساحل اصلی باتومی قرار گرفته است. هرچند که خود ساحل نیز به تنهایی بسیار زیباست، اما با وجود درخت کاری ها، پیاده روها، فواره ها، کافه ها، و کافه های ساحلی تبدیل به مکانی محبوب و پرطرفدار در باتومی شده است.

این ساحل سنگی در ماه های جولای تا آگوست بسیار شلوغ است اما همچنان تمیز نگه داشته می شود.

در قسمت شمال شرقی بلوار یک چرخ و فلک بزرگ، برج ۴۵ متری الفبا که از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری گرجستان است و همچنین مجسمه ی فلزی علی و نینو قرار دارد. در قسمت جنوبی بلوار، بلندترین ساختمان گرجستان یعنی برج باتومی با ۲۰۰ متر ارتفاع و یک چرخ و فلک کوچک در کنار آن قرار گرفته است. این بنا توسط ساکاشویلی به منظور دانشگاه تکنولوژی بنا شد اما توسط جانشینان وی به هتل لا مریدین فروخته شد. در بخش جنوبی که به بلوار نو معروف است، یک دریاچه ی مصنوعی با فواره های موزیکال، نورافشانی جذاب، و رقص زیبای آب ساخته شده است.

میدان اروپا

Europe Square

میدان اروپا، گرجستان

میدان اروپا، گرجستان

در واقع میدان اروپا، میدان اصلی شهر باتومی است و احتمالا در طی سفر خود به باتومی بارها از جلوی آن عبور خواهید کرد.
این میدان دارای پارک و فواره های موزیکال زیبایی است که در طول شب های گرم تابستان میزبان گردشگران و خانواده ها خواهد بود
بر فراز میدان یک یادبود برجسته و بلند از مدیا وجود دارد. مدیا، کسی است که باعث شد تا گرجستان به اروپا نزدیک شود.
این میدان بزرگ که نماد اروپایی شدن گرجستان است بوسیله ی ساختمان ها و فروشگاه های بسیار شیک و مدرنی احاطه شده است.
نام آن برگرفته از واقعیت پیوستن باتومی به مناطق اروپا می باشد. ساخت مجسمه ی مدیا واقع در میدان، حدود یک میلیون لاری هزینه داشته است. این مجسمه به شکل زن جوان و زیبایی است که تاج و گردنبندی طلایی دارد و پوست گوسفند طلایی در دستش دارد، این مجسمه نماد قدمت ارتباط مردم گرجستان با دنیای اروپا در زمان باستان است.

میدان اروپا، مجسمه مدیا
بسیاری از کنسرت های بزرگ گرجستان مانند کنسرت خوزه کارراس، آندریا بوچلی، گروه بونا ویستا در میدان اروپا برگزار می شوند . حدود ۵۰۰۰۰ نفر برای اجرای زنده ی انریکه ایگلسیاس در این میدان گرد هم آمدند .
در اطراف میدان پارکی قرار دارد که در شب های گرم تابستان پذیرای صحبت های دوستانه و بازی های کودکانه مردم و توریست های باتومی است. حوض ها و فواره هایی که تقریبا در همه میدان های شهر پیدا می شوند در این میدان نیز وجود دارند.

مجسمه ی متحرک علی و نینو

مجسمه علی و نینو، گرجستان، باتومی

مجسمه علی و نینو، گرجستان، باتومی

دو مجسمه متحرک به نام عشق علی و نینو که از صفحات فلزی ساخته شده اند.
ارتفاع هر کدام از مجسمه ها که فیگور شماتیکی از یک زن و مرد هستند به ۷ متر می رسد. این دو مجسمه به سمت یکدیگر می چرخند و در هر هشت دقیقه یک بار در یکدیگر ادغام می شوند.

سازنده این اثر تمر کویستادزه (Tamar Kvesitadz) نیز گفته است که طرح اولیه ی آن را از رمانی به نام علی و نینو الهام گرفته است که داستان عشق دختری گرجی به نام نینو و پسری آذربایجانی به نام علی را بازگو می کند. این اثر هنری سمبلی از دوستی بین دو کشور گرجستان و آذربایجان است.

پارک ششم می

Sixth of May Park

پارک ششم می، گرجستان

پارک ششم می (Sixth of May Park)، شامل یک دریاچه و یک دلفیناریوم مدرن و همچنین یک باغ وحش کوچک است. در این باغ وحش حیواناتی از حیات وحش گرجستان و جهان نگهداری می شود.  شما می توانید در دلفیناریوم، با دلفین ها شنا کنید.

 موزه فناوری برادران نوبل در باتومی

Nobel Brothers Batumi Technological Museum

موزه فناوری نوبل، گرجستان، باتومی

موزه فناوری نوبل، گرجستان، باتومی

موزه فناوری نوبل، گرجستان، باتومی

در اواخر قرن ۱۹، برادران لودویگ و رابرت نوبل در باتومی یک قطعه زمین خریدند و برای خود خانه ساختند. همچنین آنها باعث شدند تا در سال ۱۸۸۸ میلادی دولت سوئد در باتومی یک کنسولگری احداث کند.
خانه ی قدیمی نوبل هنوز هم در باتومی وجود دارد که در سال ۲۰۰۷ میلادی، پس از دستور رئیس جمهور گرجستان این خانه بازسازی شد و به یک موزه تبدیل گردید

این موزه جالب شما را به یک قرن پیش بر می‌گرداند زمانی که باتومی پیشتاز صنعت نفت بود، با سرمایه گذاری نوبل ها و روسچایلدها نوآوری های تکنولوژیکال در باتومی توسعه یافت، در همین زمان صنعت چای نیز در باتومی رواج داشت. این موزه تنها ۴ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

برج باتومی

Batumi Tower

برج باتومی، گرجستان

در شمال بلوار باتومی بلندترین بنای گرجستان واقع شده است. اولین آسمان خراش باتومی در ابتدا به منظور دانشگاه تکنولوژی ساخته شد، که ۲۰۵ متر ارتفاع دارد و شامل ۳۵ طبقه است.
برج باتومی، نمونه ی کوچکی از بنای عظیم امپایر استیت (Empire State Building) به همراه یک چرخ و فلک کوچک در کنار آن است. این بنا توسط ساکاشویلی به منظور دانشگاه تکنولوژی بنا شد اما توسط جانشینان وی در مزایده فروخته شد و قرار است به یک هتل تغییر کاربری دهد.

مسجد جامع باتومی

Batumi Mosque

مسجد اورتا جامع، گرجستان

مسجد باتومی در شهر باتومی و در کنار دریای سیاه در جمهوری خودمختار آجارستان کشور گرجستان قرار دارد. این مسجد در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط خانواده اصلان‌بیگ خیمشیاشویلی بنا شده‌ است. همچنین دیوارهای مسجد باتومی توسط برادران لاز نقاشی شده‌است.

تنها مسجد باقی مانده در باتومی که به زیبایی با رنگ های صورتی، سبز و آبی رنگ آمیزی شده و روی دیوارهای آن آیه های قرآن خوشنویسی شده است. اما این مسجد دیگر به اندازه کافی بزرگ نیست که نمازگزاران در نماز جمعه در آن جا شوند و صف های نماز به خیابان ها نیز کشیده می شود. همین امر باعث شده مسلمانان باتومی در فکر احداث مسجد دیگری در باتومی باشند.

میدان پیازا

Piazza Square

میدان پیازا، باتومی، گرجستان

میدان پیازا، باتومی، گرجستان

یکی از مکان های زیبا در لیست جاذبه های گردشگری باتومی میدان پیازا می باشد. این میدان که یکی از پر طرفدار ترین و شلوغ ترین مکان ها در باتومی است حس یک شهر اروپایی را به شما القا می کند .
میدان پیازا، یکی از زیبا ترین میادین در گرجستان است که مدت ها پیش، نماد و سمبل باتومی بوده است. مساحت میدان ۵۷ متر مربع است و کف آن مزین به موزاییک های فوق العاده ای است. دیوارهای اطراف میدان دارای پنجره های شیشه ای رنگی است.
مجموعه ای از انواع رستوران ها ، هتل و کلوپ ها و مکان های تفریحی را در خود جای داده . در جای جای میدان میتوانید بود محسور کننده قهوه تازه را استشمام کنید . همچنین کافه بار café La Brioche هر شب برنامه موسیقی زنده دارد . پیشنهاد می کنم حتما نزدیک به غروب به این میدان سری بزنید و در کافه های آن قهوه یا نوشیدنی تازه ای میل کنید .
شما به راحتی می توانید به میدان پیازا بروید و یک شب فوق العاده را صرف گوش دادن به موسیقی زنده در یکی از کافه های اطراف میدان کنید.
میدان که به سبک موزاییک و شیشه تزئین شده یکی از شیک ترین و با کلاس ترین مکان های شهر است . بیشتر توریست های تور گرجستان که از این میدان بازدید میکنند ادعا دارند این میدان واقعا از باقی شهر متفاوت است ربطی به خیابان ها و کوچه های قدیمی و باریک آن ندارد.

موزه هنرهای اجارستان

State Art Museum of Adjara

موزه هنرهای اجارستان، گرجستان

موزه هنرهای اجارستان، گرجستان

مجموعه ای از آثار هنرمندان گرجستانی مانند پیروسمانی و اخولدیانی و همچنین نقاشی هایی از قرن نوزدهم و بیستم اروپا و روسیه در این موزه به زیبایی به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر آثار نقاشی، نقشه های فنی، مجسمه، و هنر های تزئینی مانند معرق و منبت و … در این موزه به چشم می خورد.

باغ گیاه شناسی باتومی

Batumi Botanical Garden

باغ گیاه شناسی باتومی

 

ئریاچه ی اطراف باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی در مساحتی به وسعت ۱۰۸ هکتار ساخته شده است و ۹ کیلومتر از شهر فاصله دارد. این باغ در منطقه ی دماغه سبز و در کنار دریای سیاه واقع شده است. و به عنوان یکی از بزرگترین باغ های گیاه شناسی در زمان شوروی سابق شناخته می شد. این باغ دارای انواع گل ها و گیاهان مختلف است و به قسمت های شرق آسیا، نیوزیلند، آمریکای جنوبی، هیمالیا، مکزیک، استرالیا و مدیترانه تقسیم می شود.

برنامه ریزی برای سفر به باتومی

باتومی دارای آب و هوای گرمی است و به لطف نزدیکی به دریای سیاه درایا هوای مطبوعی است و در تمام طول سال میتوانید به آنجا سفر کنید.

در ماههای ژوئن، جولای، آگوست و سپتامبر هوا معتدل و مطبوع است. و در ژانویه، فوریه و دسامبر آب و هوای باتومی خشک است و زمستان فرا می رسد.

از لحاظ تردد و رفت و آمد در شهر باید به شما بگویم که، باتومی شهر نسبتا کوچکی است و براحتی پای پیاده در آن به گردش بپردازید و کل باتومی را می توانید طی ۴۵ دقیقه ای بپیمایید.

البته باتومی دارای تعداد محدودی خط اتوبوس مدرن و تمیز نیز هست که با هزینه ی ۱ لاری می توانید سوار این اتوبوس ها شوید. اما تعداد مینی بوس ها بیشتر است و مساحت بیشتری را تحت پوشش قرار  می دهند. هزینه مینی بوس ها از اتوبوس ها هم کمتر است.

معمولا در اطراف مناطق توریستی، ایستگاه های اتوبوس و مینی بوس می باشد که برای سوار شدن به اتوبوس درست، حتما از راهنما های تور سوال کنید تا دچار مشکل نشوید.

در باتومی مسیرهای مخصوص دوچرخه با خطوط قرمز مشخص شده اند، و یکی از مهمترین این مسیرها مسیر ۸ کیلومتری در امتداد دریا کی باشد که هم مسیر ساحل و هم مسیر بندر را پوشش می دهد.

یک سیستم خودکار اشتراک گذاری دوچرخه به اسم باتومی ولو BatumVelo در شهر باتومی وجود دارد که می توانید برای اجاره ی دوچرخه از آن ستفاده کنید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

شهر ساحلی باتومی; گرجستان
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *