مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

گنجینه های باستانی موزه ی پرگامون برلین

برلین، بزرگ‌ترین و از نظر تاریخی مهم‌ترین ایالت آلمان محسوب می شود. جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر، برلین را به عنوان یکی از مراکز فرهنگی جهان تبدیل کرده است. امروز نیز در تورلند قصد داریم همراه با شما نگاهی به موزه پرگامون برلین بیاندازیم.

موزه پرگامون یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان واقع در شهر برلین، پایتخت کشور آلمان می باشد. هر ساله بیش از یک میلیون نفر از سراسر جهان از موزه ی پرگامون بازدید می‌کنند. در موزه پرگامون مجموعه‌های نفیسی از آثار هنری مربوط به دوره ی یونان باستان تا منطقه ی جنوب غربی و مرکز آسیای میانه، آثاری از عصر هلنیسم، مصر باستان، آسوریان، بابل و ایران باستان نگهداری می‌شود. همچنین مجموعه آثار دوره  ی تاریخی هنر اسلامی بخش ویژه‌ای را در این موزه به خود اختصاص داده است.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

موزه پرگامون

مجموعه‌ها و آثار موجود در موزه پرگامون، یکی از غنی‌ترین‌ نمونه ها در جهان هستند. یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی متعلق به موزه پرگامون، محراب پرگامون است.

محراب عظیم پرگامون در قرندوم پیش از میلاد ساخته شده است و موزائیک‌کاری بزرگ روی نمای این ساختمان، که دارای طول ۹۱ متر و ارتفاع ۲۰۴ متر می باشد، صحنه ی نبرد وحشتناکی بین خدایان المپیا و هیولا های کُهن است که قدرت خدایان را به چالش می‌کشد. در این صحنه‌های پر هیاهو بیش از صد شکل و شمایل بزرگتر از قامت انسان با یک‌دیگر درآویخته‌اند.

محراب پرگامون، موزه پرگامون

متأسفانه محراب پرگامون، به منظور بازسازی و ترمیم تا سال ۲۰۱۹ میلادی بسته می باشد. اما از آنجاییکه موزه پرگامون برلین مجموعه ی بسیار غنی و بزرگی از آثار تاریخی را در خود جای داده است، حتی فقدان محراب پرگامون نیز از ارزش و جذابیت آن نکاسته است و هنوز هم ارزش یکبار دیدار را دارد.

در اینجا قصد داریم پنج گنجینه ی باستانی را که در موزه ی پرگامون به نمایش گذاشته شده اند، و همچنین باعث شگفتی و حیرت شما نیز هستند، به شما معرفی کنیم، پس همراه ما باشید.

دروازه ایشتار

دروازه ایشتار، موزه ی پرگامون

دروازه ایشتار، دروازه ی ورودی به شهر بابل در نزدیک رودخانه ی فرات در کشور عراق محسوب می‌ باشد که در سال ۶۰۵ تا ۵۶۲ پیش از میلاد ساخته شده است. دروازه ایشتار هشتمین دروازه بابل است که به دستور بختنصر ساخته و نام آن از الهه آشوری، ایشتار گرفته شده است.

دروازه ایشتار را نخستین بار باستان‌شناس آلمانی رابرت کلدوی در جریان حفاری‌های خود در بابل طی سال های ۱۸۹۹ ت ۱۹۱۷میلادی کشف کرد. در سال ۱۹۲۷ میلادی، این بنا با توافق دولت وقت عثمانی با کشتی به بندر هامبورگ ارسال شد و سپس در موزه ی پرگامون برلین ، بخش‌های مختلف این دروازه، از صدها قطعه شکسته شده، دوباره بازسازی شد.

ارتفاع دروازه ایشتار بیش از ۱۲ متر است. در ضلع جنوبی درازه سرسرای بزرگ و راه سنگ‌فرشی وجود داشته که طول آن به بیش از نیم مایل می‌رسیده و سطح دیوارهای آن از آجرهای فیروزه‌ای و آبی لعابدار براق پوشیده شده است. بر روی این آجرها ردیف‌هایی از نقش‌های شیر و اژدها و احشام دیده می شود.

گاو بالدار (لاماسو)

گاو بالدار (لاماسو)، موزه ی پرگامون

گاو بالدار یا لاماسو، یک خدای محافظ است، که معمولاً با گاو نر، بدن شیر، بال عقاب و سر انسان نشان داده شده است و در فرهنگ‌های مختلف به نام‌ها و شکل‌های گوناگون وجود دارد. از جمله این فرهنگ‌ها می‌توان به پارسی-آشوری، هندی، یونانی و مصری نام برد همچنین نمونه‌هایی از آن‌ها در برخی از فرهنگ‌های اروپایی نیز وجود دارد.
این ابوالهول بزرگ در آشور، پایتخت باستانی آشوریان، پیدا شده است. این خدای محافظ –که تلفیقی از شیر، عقاب، و انسان است- کاخ شاه توکولتی-نینورتای اول را زینت بخشیده است.

دروازه بازار ملط

دروازه بازار ملط، موزه ی پرگامون

دروازه بازار ملط یک اثر تاریخی مرمری و بزرگ در موزه پرگامون در برلین، آلمان است. دروازه بازار ملط را در میلتوس در قرن ۲ میلادی ساخت که متأسفانه در اثر وقوع زلزله در قرن دهم و یا یازدهم میلادی ویران گردید. در اوایل دهه ی ۱۹۰۰ میلادی، در کاوش های باستان شناسی کشف و بازسازی شد، و به منظور نمایش دادن در موزه قرار داده شد. دروازه در جنگ جهانی دوم آسیب دید و در دهه ی ۱۹۵۰ میلادی مورد ترمیم قرار گرفت. ترمیم و بازسازی های بیشتر در دهه ی اول قرن ۲۱ میلادی صورت گرفت.

دروازه بازار ملط، ورودی سابق به بازار یونان باستان است که واقعا زیبا و نفس گیر است! این دروازه در اثر زلزله در قرون وسطی به طور کامل ویران شده بود، اما بازسازی شده ی آن را باید ببینید!

اتاق حلب

اتاق حلب، موزه ی پرگامون

اتاق حلب، اتاقی پر از نمادهای هنر اسلامی متعلق به قرن ۱۷ میلادی است که محل پذیرایی یک تاجر مسیحی اهل شهر حلب از میهمانانش، در دوران حکومت امپراتوری عثمانی بر سوریه، بوده است. پانل های مزین و باشکوه موجود در اتاق حلب توسط برخی از بهترین صنعتگران آن زمان ساخته شده است!

نمای مشاتا

نمای مشاتا، موزه ی پرگامون

نمای مشاتا بخش تزئین شده ای از نمای کاخ مسکونی اموی در قصر مشاتا، یکی از قصر های کویر اردن، است که در حال حاضر در جناح جنوب موزه پرگامون در برلین، آلمان نصب شده است. ولید بن یزید، خلیفه ی اموی، فقط یک سال در این قصر سلطنت کرد، و هرگز موفق به پایان رساندن کاخ زمستانی خود نشد. در حال حاضر وجود نمای کاخ در موزه ی هنر اسلامی پرگامون باعث فخر این موزه است. بازدید از آن را از دست ندهید!

لازم به ذکر است که نمای مشاتا (بخشی از باقی‌مانده‌های قصر زمستانی ولید پسر یزید در اردن)، تنها بخشی از مجموعه ی هنرهای اسلامی در موزه پرگامون است. مجموعه ی هنرهای اسلامی موزه پرگامون، آثار ارزشمند مربوط به جهان اسلام را از قرن هشتم میلادی تا قرن نوزدهم میلادی در خود جای داده‌است. بخش هنرهای اسلامی موزه پرگامون ابتدا در سال ۱۹۰۴ میلادی راه‌اندازی شد.از جمله اولین آثار این بخش، نمای مشاتا می باشد، و از دیگر آثار اهدایی به بخش هنرهای اسلامی موزه پرگامون، می‌توان به قالی‌های نفیس ایرانی، از مجموعه خصوصی ویلهلم فن بود اشاره کرد.

نظر شما راجع به موزه ی پرگامون و آثاری که در اون به نمایش گذاشته شده چیه؟ آیا شما هم دوست داریم از این موزه و نمایشگاه ها او بازدید کنید؟؟

امیدوارم این مقاله برای شما نیز جذاب و مفید بوده باشد.

از همراهی شما با ما در تورلند سپاسگذاریم.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

گنجینه های باستانی موزه ی پرگامون برلین
4 (80%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *