مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی جهان، گودال آبی بلیز

یک غار بزرگ دریایی و یا گودال، که در سطح باز می شود و در یک سر چشمه یا جزیره متشکل از سنگ بستر کربنات (سنگ آهک و یا صخره های مرجانی) گسترش پیدا کرده است، گودال آبی یا blue hole می گویند.
گودال آبی به طور معمول شامل تاثیرات جذر و مدی آب های خروشان، دریاها، و یا مخلوط مواد شیمیایی است. گودال های آبی در زیر سطح دریا در عمق های بیشتری گسترش می یابند و ممکن است دسترسی به معابر غار زیر آبی را فراهم کنند. نمونه های شناخته شده ی گودال آبی در دریای جنوبی چین (گودال اژدها)، بلیز، باهاما، گوام، استرالیا (دیواره بزرگ مرجانی) و مصر (در دریای سرخ) یافت شده است.

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی، گودال آبی بلیز

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

گودال آبی از سنوت قابل تشخیص است. در سنوت حفره داخلی، به جای آب دریا، معمولا حاوی آب های زیرزمینی تازه است.
به گودال آبی یا blue hole، که در واقع غارها و گودال‌های زیردریایی هستند؛ غارهای عمودی نیز می گویند. بیشتر گودال‌های آبی در باهاما و بلیز وجود دارد. ژرف‌ترین گودال آبی جهان گودال آبی دین نام دارد که در خلیجی در کشور باهاما قرار دارد و گودال‌های عمیق بعدی تنها ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر عمق دارند یعنی ژرفای آن ها به اندازه ی نصف ژرفای گودال آبی دین است.

 گودال آبی دین
امروز در تورلند قصد داریم تا شما را با یکی از این گودال های آبی بیشتر آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.
شگفت انگیزترین پدیده ی آبی دنیا، گودال آبی بلیز است که لقب عمیق ترین دریای دنیا را به دریاچه بلیز داده است. حفره ای با عمق ۱۲۵ متر که عمر آن به ۶۵ هزار سال قبل، یعنی اواخر عصر یخبندان می رسد.

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی، گودال آبی بلیز

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی، گودال آبی بلیز
عجیب ترین ویژگی این گودال آبی، شکل منظم آن است که یک دایره کامل و بدون نقص، با قطر ۳۰۰ متر را به شما نشان می دهد. یک دایره ی فیروزه ای زلال و شفاف که بسیاری از توریست های ماجراجو را از سراسر دنیا، برای تماشای شکل شگفت انگیز خود به بلیز می کشاند. اما این موضوع، تنها دلیل برای سفر به کشور کوچک بلیز نیست. برنامه های غواصی و شنا در آب های عمیق دریاچه ی بلیز، مهم ترین دلیلی است که گردشگران ماجرا جو را به بلیز می کشاند. آنها این فرصت و موقعیت را دارند، که روزانه سه بار در گودال آبی بلیز شیرجه بزنند و به اعماق این دریا سفر کنند. غواصانی که از اعماق گودال آبی بلیز دیدن کرده اند، وجود غارهای تو در توی شبکه مانندی را خبر داده اند که گونه های کمیاب و عجیب و غریبی از آبزیان در آنها زندگی می کنند.

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی، گودال آبی بلیز

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی، گودال آبی بلیز

گودال آبی بزرگ (Great Blue Hole) در ساحل بلیز واقع شده است. این گودال در نزدیکی مرکز تپه مرجانی لایت‌هاوس که یک آب‌سنگ حلقوی در ۷۰ کیلومتری بلیزسیتی است، واقع شده است. گودال آبی بلیز در نزدیکی جزیره ی امبرگریس کی، در کشور بلیز و در آمریکای مرکزی واقع شده است. این گودال دایره‌ای شکل بیش از ۳۰۰ متر عرض و ۱۰۸ متر عمق دارد و طی چندین دوره یخبندان کواترنری و زمانی که سطح آب‌های آزاد بسیار پایین‌تر از سطح کنونی بوده، شکل گرفته است. در اواخر عصر یخبندان این گودال در ورودی دهانه یک مجموعه غار قرار داشته است و زمانی که سطح دریا بسیار پایین بوده با تجمع مرجان ها در طول زمانی بسیار طولانی بوجود آمده است. زمانی که یخ ها ذوب شدند و سطح آب بالا آمده، غارها به زیر آب فرو رفتند و این بهشت را برای شجاع ترین غواصان دنیا، به جا گذاشتند. اکوسیستم این حفره مورد توجه بسیاری از دانشمندان و محققان قرار گرفته و البته گروه بسیار زیادی از ماجراجویان هم به این منطقه راهی شده اند که به همین دلیل این حفره آبی بزرگ به عنوان یکی از مقاصد برتر زیر آبی جهان شناخته می شود.

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی، گودال آبی بلیز

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی، گودال آبی بلیز
بررسی اشکال چکنده موجود در این گودال نشان می‌دهد که شکل‌گیری آن طی چند مرحله، از ۱۵۰ هزار سال پیش تا ۱۵ هزار سال پیش روی داده است. هم‌زمان با بالاآمدن مجدد سطح آب اقیانوس این گودال در آب فرو رفته است. گودال آبی بزرگ بخشی از مجموعه ی بزرگ‌تردیواره ی مرجانی بلیز است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این محل توسط ژاک-ایو کوستو به عنوان یکی از ده محل برتر غواصی اسکوبا معرفی شد و به این ترتیب به شهرت رسید. ژاک-ایو کوستو در سال ۱۹۷۱ میلادی، کشتی خود، به نام آروی کالیپسو، را به منظور ژرفا نگاری این گودال به این مکان آورد. مشاهدات و کاوش‌های وی نشان داد که منشأ گودال آبی بزرگ از سنگ‌آهک‌های کارستی است که پیش از افزایش سطح آب دریا و در حداقل چهار مرحله شکل گرفته است و لبه‌های مشخصی را در ژرفای ۲۱، ۴۹ و ۹۱ متری از خود به‌جای گذاشته است. وجود چکنده‌ها نیز تأییدکننده شکل‌گیری آن در بیرون از محیط دریا است. نام گودال آبی بزرگ توسط غواص و نویسنده بریتانیایی ند میدلتون در کتاب «ده سال در زیر آب» که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد، ابداع و به‌کار برده شد.

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی، گودال آبی بلیز

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی، گودال آبی بلیز

گودال آبی بلیز

گودال آبی بلیز
این گودال برای گردشگران و غواصان اسکوبا، که به دنبال آب‌های زلال و شفاف جهت غواصی و همچنین مشاهده ی گونه‌های مختلف ماهی‌ها و کوسه‌ها هستند، بسیار مناسب است. وجود گونه‌های مختلفی از کوسه مانند کوسه آب‌سنگ کارائیبی، گاوکوسه و کوسه سرچکشی در این محل گزارش شده ولی به شکل پیوسته دیده نشده‌اند. در سال ۲۰۱۲ شبکه تلویزیونی دیسکاوری، گودال آبی بزرگ را در صدر فهرست «ده مکان شگفت‌انگیز زمین» قرار داد.

کشور بلیز

کشور بلیز

کشور بلیز

گودال آبی بلیز، در کنار جنگل های استوایی و ارتفاعات جنوبی بلیز، این کشور را تبدیل به تفریحی ترین مقصد گردشگری در شمال آمریکا کرده است. بلیز (Belize) در شمالی ترین نقطه ی آمریكای مركزی و در جنوب کشور مكزیک قرار دارد و كم جمعیت ترین و كوچك ترین كشور آمریكای مركزی به شمار می رود. اگر زمانی قصد رفتن به گودال آبی بلیز را داشتید، وسایل غواصی و دوربین ضد آب برای عکسبرداری در داخل گودال را، هرگز فراموش نکنید، چرا که مناظر زیر آب زیبایی خاص خود را دارند.

نظر شما درباره این پدیده ی فوق العاده زیبا و شگفت انگیز چیه؟؟ آیا شما هم دوست دارید به گودال آبی بلیز برید و در آب های اون غواصی کنید؟؟

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

شگفت انگیزترین پدیده ی آبی جهان، گودال آبی بلیز
5 (100%) 2 votes

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *