مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

جنگل ابر کجاست ؟ راهنمای جنگل ابر روستای فیلبند مازندران

آیا به رویایی ترین جای که می خواهید سفر کنید تا به حال فکر کرده اید ؟ جایی که شما را سوار بر فراز کوه ها سوار ابر ها کند و همه جا را نشانتان بدهد و خود را در آسمان غرق کند ؟ اگر چنین رویایی به سر دارید ما به شما جنگل ابر شاهرود را توصیه میکنیم .
جنگل ابر یکی از مرتفع ترین روستای ییلاقی مازندران است که در جنوب بابل در بخش بندپی غربی قرار دارد. جنگل ابر فیلبند از سطح دریا حدود ۲۷۰۰ متر ارتفاع دارد که اگرقله اش را فتح کنید ارتفاع به ۳۷۰۰متر از سطح دریای ازاد میرسد!!!

سفر به جنگل ابر و کلات خیج

زمستان در این منطقه زود آغاز می‌شود و دیر به پایان می‌رسد و می‌توان گفت نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد به همین سبب در این فصل روستا خالی از سکنه می‌شود ولی جنگل ابر فیلبند در تابستان ها بیش از  هزار ودویست  خانوار  جمعیت دارد.در فصل بهار وپاییز در یک نیم روز ممکن است همه پدیده های جوی از قبیل ابرو مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کنید طوری که به پدیده‌های پیش آمده‌ شک کنید که آیا همه این پدیده‌ها در یک روز رخ داده است!؟ تنوع هوا زیبایی های طبیعت ، مناظر و چشم اندازهای اعجاب انگیز ودلفریبش فقط در فیل بند می توان مشاهد کرد.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

سفر به جنگل ابر
سفر به جنگل ابر

مکان های دیدنی در جنگل ابر

از اماکن متبرکه و مذهبی فیلبند مسجد ها و دو تکیه قدیمی آن را باید نام برد. از محصولات زراعی روستای فیلبند سیب زمینی و چغندر می باشد که سیب زمینی فیلبند است و در منطقه از معروفیت خاصی برخوردار است . نزدیک ترین راه ارتباطی فیلبند به جاده اصلی راه پرپیچ و خمی است که از فیلبند بطول ۴۵ کیلومتر درکیلومتر ۲۵ آمل به جاده هراز (سه راه منگل) می پیوندد بعد از گذشت از روستای تاریخی و قشنگ سنگچال به فیلبند میرسیم.

مکان های دیدنی در جنگل ابر
مکان های دیدنی در جنگل ابر

کوه نوردی، جنگل نوردی و دوچرخه سواری در جنگل ابر

کوهنوردان بسیاری برای بالا رفتن از قله‌های فیلبند و امامزاده قاسم به این منطقه می‌آیند که البته قابل توجه است‌ با این‌که قله فیلبند با بلندای ۳۲۵۰ متر در این منطقه قرار دارد، اما مردم خود روستا چنین قله‌ای را نمی‌شناسند و معتقدند بلندترین نقطه‌ای که روستا در آن قرار دارد، قله فیلبند نامیده می‌شود. دوچرخه‌سواران و دوستداران مسافرت با دوچرخه می‌توانند با انتخاب مسیر جاده هراز به روستای فیلبند به راحتی مسیر را طی کرده چرا که مسیر جاده هراز تا روستای فیلبند – که نزدیک به ۴۰ کیلومتر است- آسفالت شده و شیب مناسبی دارد و دوچرخه‌سواران به آسانی می‌توانند با رکاب‌زدن به روستای زیبای فیلبند دسترسی پیدا کنند.

کوه نوردی، جنگل نوردی و دوچرخه سواری در جنگل ابر
کوه نوردی، جنگل نوردی و دوچرخه سواری در جنگل ابر

روستاهای جنگل ابر

به روستای ابر که یکی از شگفتی ها این منطقه به حساب میاید سفر کنبد ابتدا به شاهرود بروید و بعد از طریق جاده بسطام خود را به این روستا برسانید امکان اقامت در خانه های روستایی و حتی حسینیه این روستا نیز فراهم است. اینجا همان روستایی که دستمان را در دست جنگل ها میگذارد، خودش خشک و بی آب و علف است، اما از روستا که ۱۲ کیلومتر بروید به جنگل می‌رسید. شما اینجا تنها با درخت‌های سر به فلک کشیده که در ابر فرو رفته‌اند، روبه رو نیستید. در ابتدای جنگل چوپانان دام‌هایشان را برای چرا می‌آورند و هرچه جنگل را پیش بروید پوشش گیاهی هم انبوه‌تر می‌شود.
یکی از زیبایی‌های فیلبند این است که این روستا بر فراز ابرها قرار دارد و بیشتر روزها همه جا را ابر و مه فراگرفته است و چشم‌اندازی زیبا را به وجود می‌آورد.در صورتی که ابر و مه وجود نداشته باشد و هوا به طور کامل صاف و آفتابی باشد، می‌توان از این روستا که در بلندترین نقطه منطقه است به تماشای مناظر اطراف پرداخت که در نوع خود بسیار لذتبخش بوده و تجربه‌ای خوش را در شما ایجاد خواهد کرد.
اگر با ما هست به شما دیدن روستای شیرین آباد هم می کنیم،برای رسیدن به این روستا دو راه وجود دارد یکی جاده خاکی که تقریبا همه نوع خودرویی در آن تردد می کند و مسیر کوتاه تری هم هست و دوم راهی در دل جنگل و دره که از میان درختان عبور خواهید کرد و معروف است به راه شاهی یا راه رضا شاهی که بسیار زیباست.
روستای فیلبند و جنگل ابر شمال از چند چشمه آب معدنی نیز برخوردار است که برخی از آنها بسیار کوچکند. وجود فلوئور  کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمانش تأثیر بسزایی دارد .چشمه لار که یکی از چشمه‌های کوچک این روستا به حساب می‌آید، دارای املاح معدنی بسیار خوبی است که برای بر‌طرف‌کردن درد‌های کلیه مناسب است. علاوه بر دوستداران طبیعت، بیشترین گردشگران و مسافران این منطقه را بیماران و کوهنوردان تشکیل می‌دهند. کوهنوردان به صورت گروهی به این منطقه سفر می‌کنند.

روستاهای جنگل ابر

پوشش گیاهی جنگل ابر خاصیت دارویی دارد

به دلیل شرایط اقلیمی این منطقه که ما بین آب و هوای کوهستانی و بیابانی است این جنگل دارای بیشترین گونه های گیاهی است که وجود ۸۵ نوع گونه گیاه مانند راش، بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه‌های کلاه میر حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر به همراه گونه‌های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار و مانند آنها جنگل ابر را به موزه‌ای طبیعی تبدیل کرده است.
۲۰ درصد گونه های گیاهی ایران در جنگل ابر تنفس می کنند که مشهورترین درخت این منطقه اورس است. درختى با ریشه‌هاى بلند که روى زمین مى‌خزد. در این جنگل نایاب ترین گیاهان دنیا می رویند که بر این اساس این جنگل به ثبت ملی رسیده است.
بسیاری از افرادی که در زمینه گیاهان دارویی و کشت یا گردآوری این گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند، در فصل‌های مختلف راهی این منطقه می‌شوند تا از گیاهان دارویی این منطقه استفاده و بهره لازم را ببرند.

پوشش گیاهی جنگل ابر
پوشش گیاهی جنگل ابر

پرنده نگری را در جنگل ابر از دست ندهید

تا به حال چند مرتبه به باغ پرندگان رفته اید ؟ ما به شما قول میدهیم که پرندگانی که درجنگل ابر مشاهده میکنید هیج جای دیگری قلبل رویت نیست زیرا پرنده نگری خود یک جاذبه ی مهم در ابن جنگل به حساب می آید.
این منطقه به دلیل اکوسیستم خاص خود، میزبان پرنده های کوچک و بزرگی است که در آن آشیانه دارند. با کمی دقت و دانش در مورد پرنده نگری می توانید از این ویژگی جنگل نیز لذت ببرید. برای تماشای پرنده های مختلف حتما دوربین شکاری خود را به همراه داشته باشید.

آبشارها و چشمه های جنگل ابر

به جنگل که رفتید حتما سری هم به رازی که در دل خود نگه داشته است بزنید و پای صحبت های آب و صدای برخوردش با سنگ ها گوش بسپارید. آبشارهای شرشر و آلوچال دو تا از مشهورترین آبشارهای جنگل ابر هستند.
در کنار این ها، ده ها آبشار روان دیگر نیز در دل جنگل های ابر وجود دارند که اگر خوش شانس باشید می توانید در کوه پیمایی های خود به آنها برخورد کنید. البته بازدید از آبشار شرشر به دلیل صعب العبور بودن مسیر، بسیار سخت و در بیشتر مواقع غیر ممکن است و تنها طبیعت گردان و کوه نوردان حرفه ای می توانند خود را به آن برسانند.
 آبشار آلوچال خود از ۲ آبشار بزرگ تشکیل شده است که از فاصله چند صد متری بر روی هم می ریزند و در نهایت آبشار اصلی را شکل می دهند. ارتفاع این آبشار که در دامنه‌های شمالی البرز شرقی قرار دارد، حدود ۲۵ متر است. برای رسیدن به این جاذبه زیبا باید ۵۰ کیلومتر مسیر آسفالت، ۹ کیلومتر مسیر شوسه و ۵ کیلومتر پیاده روی انجام داد. دالان بهشت نیز منطقه ای تماشایی و پوشیده از درختان درهم رفته است که قسمتی از مسیر رسیدن به آبشار آلوچال را شامل می شود.
مسیر دسترسی به آبشار آلوچال از شاهرود به سمت آزاد شهر و سپس روستای ابر حرکت کنید. در حاشیه شمال غرب روستا، جاده ای خاکی می بینید که در انتها به روستای شیرین آباد ختم می شود. در این جاده حرکت کنید تا به کوه رستم برسید. در کنار این کوه مسیری پایکوبی شده وجود دارد. در این راه به حرکت خود ادامه داده تا به دالان بهشت برسید. از اینجا مسیر را ادامه داده تا به یک فرعی دیگر برسید. آبشار آلوچال اَبر در فاصله یک ساعته از ابتدای این جاده فرعی است.
چشمه های جنگل ابر در کنار این آبشارها، جنگل ابر پر از چشمه سارهای جوشان است که برای تامین آب می توانند کمک بزرگی برای گردشگران و جنگل نوردان باشند. از جمله معروف ترین این چشمه ها می توان به چشمه ترش و چشمه قطری اشاره کرد. چشمه ترش یکی از بهترین و محبوب ترین مکان های کمپ و اقامت نیز به شمار می رود.

بر فراز جنگل ابر
بر فراز جنگل ابر

مسیر جنگل ابر

اما اگر قصد دارید با خودرو شخصی به ابرها سفر کنید بهتر است قبل از آن یک لحظه ی زیبا را برایتان شرح دهیم ، زمانی که ابر ها به شیشه های ماشینتان برخور می کند تبدیل به قطره های باران میشوند و به شما خوش آمدگویی میکنند آنگاه بایستی دوربینتان را روشن کنید و  با یک موزیک ملایم از لحظه فیلمبرداری کنید.
باید برنامه دقیقی داشته باشیدو قبل سفر آب و هوا را چک کنید و در صورتی که آشنایی چندانی به این جنگل ندارید، حتما با راهنمایان محلی و افرادی که آشنایی دارند، همراه شوید زیرا ابرها ناگهان ظاهر می‌شوند و دید را کم می‌کنند؛ اگر در این لحظه در کنار آبشار یا پرتگاهی قدم بردارید، احتمال خطر بالا می‌رود.

آدرس: سمنان، شهرستان شاهرود، ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود، روستای ابر

اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی تان راهی جاده شوید باید خود را به شهر شاهرود یا بسطام برسانید. از آنجا راه شاهرود به آزاد شهر را در پیش بگیرید تا پس از ۱۸ کیلومتر به روستای قلعه نو خرقان برسید. از این روستا که گذشتید در ابتدای جاده روستا و جنگل ابر قرار دارید. راه را تا روستا ادامه دهید و با کمک محلی ها به سمت جنگل ابر راه بیفتید. البته باید توجه داشته باشید که با ماشین خود نمی توانید خیلی در جنگل پیش بروید و تنها در مراتع اطراف که نرسیده به جنگل هستند می توانید گشتی بزنید.

اما اگر قصد سفر با اتوبوس یا قطار دارید با اتوبوس و یا قطار خود را به شاهرود برسانید. وقتی به این شهر رسیدید، با تاکسی به میدان امام آمده و با استفاده از تاکسی یا اتوبوس به روستای ابر برسید. این تاکسی ها و اتوبوس ها از ساعت ۸ صبح تا ۶ غروب آماده سرویس رسانی هستند.  فاصله جنگل ابر تا ایستگاه راه آهن ۶۲ کیلومتر است و فاصله آن تا نزدیکترین فرودگاه ۶۰ کیلومتر میباشد .

استفاده از امکانات مناسب جهت‌یابی مانند نقشه با اندازه مناسب، قطب نما و مخصوصا دستگاه جی.پی.اس مانع از سردرگمی شما در میان جنگل شده و کمکی بزرگ برای جنگل نوردی است. مراقب باشید! در این جنگل حیوانات وحشی مانند گراز و خرس هم زندگی می‌کنند پس شب‌ها حتما آتش روشن کنید و در زمان ترک آن مکان، به طور کامل آتش را خاموش کنید.

جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود

  آمار گردشگران در جنگل ابر

در جنگل ابر که میزبان گردشگران و طبیعت گردان است و حتی سالانه تعداد زیادی از مردم مناطق اطراف به آنجا سفر میکنند و اوقات فراغت خود را در آن میگذرانند بر آورد می شود که تعداد به بیش از ۳۰۰۰ نفر در سال میرسد .هرسال ده ها تور دسته جمعی به منطقه آورده می شود تعدادی اردو نیز توسط دستگاه های مختلف برگزار می شود .

جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود

بهترین زمان سفر به جنگل ابر

با توجه به وضعیت جغرافیای خاص جنگل ابر که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است دارای اهمیت است؛ به‌طوری که شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم که پدیده کم نظیری در دنیا محسوب می‌شود.
برای مشاهده ی این ابرهای مملو ما به شما فصل بهار و تابستان را پیشنهاد میکنیم اما می توانید در پاییز که طبیعت هفت رنگ را دارد سفر کنید اما توجه داشته باشید که برای افراد معمولی و آماتوری که تجربه طبیعت گردی های چند روزه را ندارند، بازدید از اینجا کار بسیار سختی است و توصیه نمی شود. زمستان جنگل ابر نیز در کل برای تمام گروه ها توصیه نمی شود، زیرا به دلیل بارش باران های مداوم، جاده لغزنده و هوا بسیار سرد است.

برای مشاهده ی تورهای طبیعت گردی و جنگل ابر به سایت تورلند مراجعه کنید.

جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود

 

 

 

 

جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود

 

جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود

 

جنگل ابر شمال واقع در شاهرود
جنگل ابر شمال واقع در شاهرود

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

جنگل ابر کجاست ؟ راهنمای جنگل ابر روستای فیلبند مازندران
4.9 (97.5%) 8 votes
۳ دیدگاه

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *