مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

دیدنی های مسکو : ۱۸ مکان مرموز و اسرارآمیز مسکو

تاریخ بنای این شهر به سال ۱۱۴۷ میلادی می‎رسد. مساحت مسکو در قرن ۱۴ خیلی کم بود و فقط شامل کرملین و منطقه کیتای گورود امروزی بود.امروز میخواهیم سری به دیدنی های مسکو بزنیم پس با ما همراه باشید.
اولین کلیساهای سنگی، در محوطه کرملین ساخته شدند. به دستور تزار ایوان کالیتا در سال ۱۳۴۰ دیوار دفاعی کرملین از تنه‎های بسیار کلفت درخت بلوط ساخته شد که دارای برج‎های دیدبانی هم بود.
حلقه‎ای از صومعه‎ها و کلیساها، کرملین را احاطه کرده بود. مسکو در طی قرن‎ها سمبل روسیه بود و توانست قلب روسیه شود. در قرن ۱۵ مسکو برای اولین بار پایتخت شد و توسعه این شهر با سرعت زیادی پیشرفت ‎کرد.
پتر کبیر شهر سنت‎پترزبورگ را در سال ۱۷۰۵ میلادی به عنوان پایتخت جدیدی بر ساحل رود نوا بنا کرد و در سال ۱۷۱۲ پایتخت را از مسکو به سنت‎پترزبورگ انتقال داد.

 

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

۱- کرملین The Kremlin

اسم اصلی کرملین آن طوری که خود روس ها آن را می نامند کرمل است. کرمل در شهرهای روسیه حکم آکروپل در شهرهای یونان قدیم و ارگ در شهرهای خودمان را دارد، یعنی به صورت قلعه ای در مرکز شهر ساخته شده است که مقر حکومت بوده است.

کرمل منحصر به مسکو نیست، بعضی دیگر از شهرهای روسیه دارای کرمل هستند ولی کرمل مسکو به علت وسعت، عظمت، شاهکارهای معماری و همچنین به این علت که مدت ها مرکز حکومت تزارها بوده و بعد از انقلاب نیز مقر فرمانروایی پیشوایان شوروی شد، شهرت جهانی یافت. عده زیادی تصور می نمایند کرملین یک قصر بزرگ و مجلل است، در صورتیکه کرملین یک قصر نیست بلکه برای خود شهری است با حدود ۲۸ هکتار وسعت که در آن چندین قصر بزرگ و کلیسای مجلل و ۲۰ برج به ارتفاعات مختلف ساخته شده و دیواری با ضخامت ۵/۳ تا ۵/۶ متر، ارتفاع از ۱۰ تا ۲۱ متر و طول ۲۲۳۵ متر پیرامون آن را احاطه کرده است.
برجهای کرملین از جمله مکان های مشهور این بنا به شمار می روند. اولین برج کرملین تاینیتسکایا (برج اسرارآمیز) در سال ۱۴۸۵ ساخته شد. برج اصلی یعنی اسپاسکایا (برج محافظ) در سال ۱۴۹۱ توسط پیترو آنتونیو سولاری معمار ایتالیایی ساخته شده و نام خود را از شمایل محافظ مقدس گرفته است.

۰۱

۲- میدان سرخ Red square

سرخ در فرهنگ مردم روسیه به معنای زیبا است و کلمه سرخ این میدان اشتباهاً به کمونیست ها و یا آجرهای سرخ دیوارهای کرملین نسبت داده می شود. میدان سرخ در حال حاضر از نظر وسعت بعد از میدان تیان آمن پکن و میدان نقش جهان اصفهان سومین میدان بزرگ دنیا محسوب می شود.

میدان سرخ که از مشهورترین میادین جهان و دیدنی های مسکو است، قلب شهر مسکو و نماد کشور روسیه به شمار می رود. در سند مربوط به این میدان که در شهرداری مسکو نگهداری می گردد، مشخصاتش چنین ثبت شده است: طول ۶۹۵ متر و عرض ۱۳ متر. هم زمان با کرملین میدانی در کنار آن به وجود آمد که بازرگانان در آن جا بساط خود را پهن می کردند و این میدان یک میدان بازرگانی بود. در آنجا قراردادهای بازرگانی و خرید و فروش به صورت خرده و عمده منعقد می-گردید. در همین میدان بود که بازرگانان ماورای دریا را می پذیرفتند. اما سرنوشت می خواست که این میدان اهمیت بیشتری یابد. این امر در پاییز سال ۱۴۸۰ که حکومت روسیه تصمیم گرفت با تاتارهای مهاجم مقابله کند محقق گردید. آن روزی که در میدان بازرگانی، در پای دیوارهای کرملین نیروهای ملی جمع و جهت حمله آماده شدند تا خاک روسیه را از چنگ تاتارها آزاد کنند، در میدان بازرگانی نه تنها مسکوی ها (اهالی مسکو) بلکه هزاران نفر از شهرهای دیگر روسیه جمع شدند. پدران روحانی به درگاه خداوند دعا می کردند تا هر چه زودتر پیروزی را نصیب آنها نماید. زنان با همسران، پدران، پسران و نوه های خود خداحافظی می کردند. سربازان پس از راهی شدن به میدانهای جنگ دلیرانه در برابر دشمن به نبرد پرداختند و پیروز و سربلند به مسکو بازگشتند. روز اول اکتبر سال ۱۴۸۰ نخستین گروه آنان وارد شهر شدند و به میدان کرملین رسیدند.

۰۲

۳- مقبره ولادیمیرلنین Lenin’s mausoleum

جسد مومیایی شده لنین در پیراهن سفید و کت و شلوار مشکی در یک ویترین شیشه ای در سالن مخصوصی با درهای ورودی و خروجی جداگانه در محلی در حاشیه میدان سرخ که از سنگ گرانیت ساخته شده، قرار دارد. در روز بازدید مردم از یک در وارد و پس از تماشای جسد که گویی به خوابی عمیق فرو رفته، از درب دیگر خارج می شوند. جسد لنین از سال ۱۹۲۴ و بعد از مرگش در این مکان بوده، فقط مدت کوتاهی در دوره جنگ جهانی دوم و زمانی که مسکو تحت بمباران های شدید قرار داشت، به سیبری منتقل شد. بین سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ جنازه مومیایی شده ژوزف استالین هم در کنار جسد لنین قرار گرفت، اما بعد از آنجا خارج و در بیرون از مقبره دفن گردید.

بالای مقبره لنین سکویی ساخته شد که در مراسم رسمی، مقامات بلند پایه شوروی آنجا می ایستادند و در مراسم رژه، مردم یا ارتش را نظاره می کردند. در روزهای بازدید تمام راه های میدان سرخ بسته می شوند و گردشگران از یک طرف با صف منظم وارد می شوند. صف خیلی آرام حرکت می کند و افراد در سکوت کامل باید وارد سالن مقبره شده و بدون توقف، بعد از تماشای جسد لنین از درب دیگر خارج شوند. مسیر خروج بازدیدکنندگان طوری طراحی شده است که از کنار دیوار کرملین و قبر افراد مشهوری مثل برژنف، استالین، دزرژینسکی، جان رید (نویسنده آمریکایی کتاب ۱۰ روزی که دنیا را تکان داد)، یوری گاگارین، مارشال ژوکوف و ایگور کورچاتف می گذرد.

۰۳

۴- کلیسای واسیلی مقدس (واسیلی بلاژِنِوا)Cathedral of St.Basil The Blessed

کلیسای واسیلی مقدس از دیدنی های مسکو، واقع در میدان سرخ سمبل مسکو و جزو دیدنی های مسکو به شمار می رود. تصویر این کلیسا که نمای بیرونی آن بیشتر شبیه ساختمان های قصه می باشد، به عنوان سمبل مسکو در بیشترین مقالات و کتاب هایی که پیرامون این شهر منتشر می شود، وجود دارد.

طی صد سال خان های قازان مرتباً به مسکو حمله می کردند. در زمان ایوان مخوف روابط مسکو و قازان تیره و تار شد و ایوان تصمیم گرفت بساط خان را برچیند. تابستان ۱۵۵۲ لشکر ۱۵۰ هزارنفره روس ها به قازان تاخت. پس از محاصره طولانی شهر، دراول اکتبر ۱۵۵۲ که مصادف با یکی از اعیاد مذهبی (عید پاکروف) بود، هجوم بر ارک قازان شروع شد. روز بعد روس ها شهر را تصرف کردند. این پدیده یکی از مهم ترین کارهای دولت مسکو در قرن ۱۶ میلادی محسوب می گردد.

۰۴

 ۵- کلیسای عیسی منجی Cathedral of Christ The Savior

پس از شکست ناپلئون در جنگ ۱۸۱۲، الکساندر اول تصمیم گرفت به مناسبت این پیروزی کلیسایی بسازد. قرار بود این بنا در تپه های وارابیف (که امروزه دانشگاه مسکو در آن جا قرار دارد) ساخته شود. ساخت بنا در سال ۱۸۲۶ به فرمان نیکلای اول متوقف و محل جدیدی برای آن در نظر گرفته شد. ساخت کلیسا در ۱۸۳۹ آغاز شد و در ۱۸۸۳ به پایان رسید. ارتفاع بنا ۱۰۳/۵ متر، قطر بزرگترین گنبد آن ۲۵/۵ متر و مساحت آن برای پذیرش ۱۰ هزار نفر کافی بود.

در سال ۱۹۳۰ استالین تصمیم گرفت کلیسا از بین برود و به جای آن کاخ شوراها ساخته شود. کاخ شوراها باید مرکز سیاسی و اجتماعی مسکو، کل اتحاد شوروی و نماد عظمت دوران سوسیالیسم می شد. طرح ساختمان شامل بنایی به ارتفاع ۴۰۰ متر بود که در بالای آن مجسمه ای ۱۰۰ متری از لنین قرار می گرفت که همچون مجسمه آزادی در نیویورک، داخل آن نیز قابل استفاده بود. طبق طرح باید گرداگرد آن میدان بسیار عظیمی ساخته می شد که کلیه خیابان های اصلی به آن ختم گردد. ۶ ساختمان دیگر در ۶ تپه مسکو ساخته می شد که مجموعه آنها و این کاخ، ارگ استالینی را می ساخت تا جانشین ارگ سابق یعنی کرملین شود.

۰۵

۶- بالشوی تئاتر Bolshoi Theatre

بالشوی تئاتر مسکو در جهان مشهور واز دیدنی های مسکو است و علاقه مندان در هر نقطه ای از جهان، مشتاق بازدید آن در یکی از دیدنی های مسکو هستند. این تئاتر تاریخچه ای طولانی دارد. تاریخ تشکیل نخستین تئاتر حرفه ای مسکو به سال ۱۷۷۶ میلادی می رسد، تا این تاریخ در شهر گروه های جداگانه که اکثراً خارجی بودند، به نمایش می پرداختند. ابتکار ایجاد گروه دائمی نمایش در مسکو، به شاهزاده پتر اورسوف تعلق دارد، کسی که به هنر تئاتر عشق بی پایان داشت و پول زیادی در این راه خرج کرد. کار عملی گروه جدید تئاتر مسکو در ژوئن ۱۷۷۶ آغاز شد. از قضا، اولین شب نمایش به دلیل بی توجهی کارمندان، آتش-سوزی مهیبی در تئاتر رخ داد و طی چند ساعت ساختمان کاملاً خاکستر گردید.

۰۶

۷- آسمان خراش های هفتگانه

یکی دیگر از جاذبه های مسکو، سبک معماری خاص آن است. هرچند در نگاه اول این گونه به نظر می رسد که نوعی همسانی در سبک وجود دارد ولی با کمی دقت با تنوع سبک ها مواجه می شویم و این تنوع به اندازه ای است که می توان مسکو را کانون انواع سبک های معماری به شمار آورد. معماری مسکو، گذشته از بعد ساختمان سازی، از ابعاد دیگر نیز قابل توجه است.

برجسته ترین و شاخص ترین سبک معماری مسکو را می توان در ساختمان های آسمان خراش و هفتگانه ای مشاهده نمود که نظر هر بیننده را به خود جلب می نماید. نمای این ساختمان ها به ویژه در شب که با نورپردازی ویژه ای می درخشند، جلوه زیبایی به شهر می بخشد. در سال ۱۹۴۷ شورای وزیران اتحاد شوروی طرح جامعه شهرسازی برای شوروی را به تصویب رساند. در این طرح ساخت هشت بنای با عظمت برای مسکو در مطرح شده بود که از ۲۶ تا ۳۲ طبقه ارتفاع داشتند. در طراحی این ساختمان ها معماری قدیمی روسیه به ویژه سبک ساخت کرملین مورد توجه قرار گرفته بود. این هشت بنا قرار بود به مناسبت هشتصدمین سالگرد تاسیس مسکو ساخته شود، اما بنا به دلایلی که قبلا شرح داده شد هفت ساختمان بنا شدند.

۰۷

۸- موزه جنگ جهانی دوم و پارک پیروزی Museum of the second world war & Victory park

در میان جنگ هایی که در تاریخ روسیه وجود دارد حمله ناپلئون و نیروهای آلمان نازی از اهمیّت ویژه ای برخوردار است. مردم روسیه به منظور تجلیل از فرماندهان و نیروهای نظامی که برای دفاع از روسیه مبارزه نمودند، بناها و نمادهای یادبود بسیاری را ایجاد نموده اند. شاخص ترین آنها در مسکو طاق پیروزی در محوطه پارک پیروزی است که به نشانه غلبه نیروهای نظامی روسیه در سال ۱۸۱۲ میلادی بر سپاه ناپلئون ساخته شد و دیگری موزه جنگ جهانی دوم می باشد که به یاد جنگ آوران شوروی در جنگ علیه آلمان نازی در سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۵ میلادی در بنایی بسیار مجلل و زیبا بر پا شد. در تاریخ ۲۳ فوریه ۱۹۵۸ در محل امروزی موزه جنگ، سنگ یادبود گرانیتی نصب شد که روی آن نوشته شده بود: در این مکان بنای یادبودی به مناسبت پیروزی مردم شوروی در جنگ بزرگ میهنی احداث خواهد شد.

۰۸

۹- صومعه ناوادِویچی Novodevichye convent

صومعه ناوادِویچی در قسمت جنوب غرب رودخانه مسکو واقع است و دارای ۱۶ گنبد درخشان است که آن را می‎توان زیباترین صومعه شهر نامید و  یکی از زیباترین دیدنی های مسکو است. این صومعه در سال ۱۵۲۴ به دستور پرنس واسیلی به مناسبت گرامیداشت پیروزی نیرو های روس در سال ۱۵۱۴ بر نیروهای لهستان و لیتوانی برای بازپس گیری شهر اسمولنسک (شهری در جنوب مسکو) بنا شد. صومعه یک محل محبوب برای خانم‎های اشراف زاده به حساب می‎آمد که معمولاً سال‎های آخر عمرشان را در آنجا می‎گذراندند. از این صومعه برای زندانی کردن اشراف‎زادگان شورش‎گر استفاده می‎کردند. قبرستان صومعه یکی از معتبرترین قبرستان‎های مسکو بعد از دیوار کرملین است.

۰۹

۱۰- خیابان آرباتArbat street

خیابان آربات که در حقیقت شامل دو خیابان قدیمی و جدید است، یکی از محله های مورد بازدید جهانگردان و خرید مسکو به شمار می رود. این خیابان در بدو پیدایش در حاشیه شهر و محل استقرار کاروان های تجاری از کشورهای مشرق زمین بود. به عقیده بعضی کلمه آربات از ارابه مشتق شده، زیرا ارابه های تجاری در آن جا مستقر می شدند.

در آربات قدیم فروشگاه های متعدد صنایع دستی و یادگارهای روسیه وجود دارد. این خیابان در روزهای یکشنبه محل تجمع گروه های نمایشی نوازندگان، آکروبات ها وغیره است که هزاران نفر از آن بازدید می کنند. خانه – موزه الکساندر پوشکین در این خیابان قرار دارد. هم چنین به مناسبت دویستمین سالگرد تولد این شاعر نامدار، مجسمه ای از وی و همسرش در آربات نصب شد. آربات جدید که تقریباً به موازات آربات قدیم ساخته شده دارای فروشگاه های متعدد امروزی است که جهانگردان می توانند وسایل مورد نیاز خود را از خوراک و پوشاک تا دوربین عکاسی و فیلم از آنها تهیه نمایند. از جذابیت های این خیابان حضور هنرمندان نقاشی است که پرتره بازدیدکنندگان را در کمترین زمان ممکن به تصویر می کشند.

۱۰

 

 

۱۱- موزه فضانوردی The memorial museum of cosmonautics

موزه فضانوردی روسیه که از دیدنی های مسکو است ، در ۱۰ آوریل سال ۱۹۸۱ همزمان با بیستمین سالگرد پرتاپ اولین کیهان نورد به فضا افتتاح شد. از آن زمان به بعد، موزه به جمع آوری و نمایش ابزار و ادوات مربوط به دانش فضانوردی می پردازد. در سالن این موزه که به شکل سفینه طراحی شده است وسایل معیشت فضانوردان، انواع تجهیزات فضانوردی و ….وجود دارد. علاوه بر آن، این مکان موزه تاریخ فضانوردی نیز می باشد. در اینجا اسناد و مدارک، عکس، تقویم، دست نوشته های فضانوردان و …. به نمایش گذاشته شده است. در بخش نمایش فیلم این موزه، مستنداتی از مراحل آماده سازی فضانوردان و زندگی آنها در سفینه فضایی برای علاقه مندان پخش می شود.
از موارد جالب توجه این موزه دو سگ فضانورد روسی به نام بلکا و استریلکا هستند که بدن آنها در محفظه ای مخصوص در موزه نگاهداری می شود. این دو حیوان اولین موجودات زنده ای هستند که سالم به زمین بازگشتند. البته اولین سگ فضانورد دنیا لایکا نام دارد که در ۳ نوامبر سال ۱۹۵۷ با فضاپیمای اسپوتنیک به فضا فرستاده شد. ازدیگر موارد جالب این موزه می توان به ماکت ایستگاه فضانوردی “میر” و ماکت دیگر سفینه های شوروی اشاره نمود.

۱۱

۱۲- پارک ودنخا VDNKH

این نمایشگاه و پارک زیبا و بزرگ در شمال شرقی مسکو و در نزدیکی ایستگاه مترویی به همین نام است. حروف (V.D.N.Kh) خلاصه کلمات روسی نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی اتحاد شوروی است. سالن های نمایشگاه پس از فروپاشی شوروی در اختیار شرکت های تجاری قرار گرفت.

این محل در سال ۱۹۳۹ با عنوان نمایشگاه سراسری کشاورزی گشایش یافت. در دوران جنگ نمایشگاه تعطیل و در سال ۱۹۵۴، ۱۰ سال پس از جنگ مجدداً بازگشایی شد.

در سال ۱۹۵۹ این نمایشگاه از انحصار محصولات کشاورزی خارج شد و به تمامی محصولات تولیدی اختصاص یافت. هر یک از جمهوری های شوروی سابق برای خود سالن مخصوص داشتند. ودنخا دارای ساختمان ها، مجسمه ها و دیگر نمودهای معماری بسیار زیبا است. محوطه نمایشگاه آن قدر بزرگ است که تماشای تمام بخش ها در یک روز میسر نیست. دریاچه مصنوعی، میدان ویژه نمایش و مسابقه حیوانات اهلی، چند شهر بازی، گلخانه و غیره از دیگر دیدنی های این محل است. در بسیاری از جشن ها و روزهای شادی در این محل مراسم متعددی برگزار می شود. امروزه این نمایشگاه به بازاری برای عرضه کالا و یا به عبارتی دیگر نمایشگاه دستاوردها و بازار محصولات خارجی و داخلی تبدیل شده است.

یکی دیگر از دیدنی های مسکو مجسمه بزرگی است که در میدان مجاور ودنخا نصب شده که زن دهقان و مرد کارگر روسی را نشان می دهد.

۱۲

۱۳- گالری تریتیاکفTretyakov gallery

در سمت راست رود مسکو، نزدیک میدان سرخ، ساختمان نسبتاً کوتاهی قرار دارد که یکی از بزرگترین موزه های هنری جهان با گنجینه ای از تابلوهای نقاشی با ارزش می باشد. این گنجینه هنری به نام بنیان گذار آن تریتیاکف نامیده می شود. پاول تریتیاکف از سال ۱۸۵۶ جمع آوری تابلوهای نقاشان روسی را آغاز کرد. این کار او به ایجاد گنجینه هنرهای ملی منجر شد. نزدیک به ۱۵۰ سالی که از تأسیس این موزه می گذرد، بیش از ۴۰ هزار تابلو نقاشی، پیکر و شمایل، کار نقاشان نامی و هنرمندان روس در آن گرد آمده است. علاقه مندان برای بازدید کامل باید از ۵۲ تالار موزه عبور کنند که این مورد هم از دیدنی های مسکو می باشد.

پاول میخایلوویچ تریتیاکف در سال ۱۸۳۲ متولد شد و تا آخر عمرش در سال ۱۸۹۸ در این موزه خدمت می کرد و در شناساندن آثار هنر روسیه، زحمات فراوانی کشید که مورد توجه هنرمندان و حتی سیاستمداران واقع شد و مورد حمایت افراد فرهنگ دوست قرار گرفت. حتی پس از انقلاب سال ۱۹۱۷ در روسیه این گنجینه هنری نام خود را حفظ کرد و شهرت جهانی یافت.

۱۳

۱۴- متروی مسکو Moscow’s Metro

بدون هیچ تردیدی مترو شاخص ترین وسیله نقلیه عمومی مسکو است که روزانه چند میلیون نفر را جابه جا می کند. ساخت مترو در روسیه بر اساس تصویب کنگره کمیته مرکزی حزب کمونیست، در ۱۵ ژوئن سال ۱۹۳۱ آغاز شد.ظرف ۴ سال اولین خط مترو به طول کلی ۲/۱۱ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه و تاسیسات مربوطه تکمیل گردید و ۱۵ می ۱۹۳۵ به بهره برداری رسید.

ساخت مراحل بعدی مترو در مسکو بدون وقفه حتی در جریان جنگ جهانی ادامه پیدا کرد. در اوایل ساخت مترو، ایستگاه ها به شکل یک مجتمع مهندسی ـ معماری که اهداف فرهنگی ـ اجتماعی در آن منعکس بود ساخته می شدند. در طراحی ایستگاه های متروی مسکو معماران مشهور شوروی از قبیل وگلفریخ، فومین و شوسیف کار کرده اند. آنها کوشیدند ایستگاه ها نه تنها برای تردد مسافرین در چندین متر زیر زمین، شرایط مساعد، تماشایی و دلنشین داشته باشد، بلکه به هر ایستگاه شکلی منحصر به فرد و مخصوص داده شود.

در معماری ایستگاه های متروی مسکو، مراحل گسترش معماری شوروی دیده می شود. بسیاری از معماران شیوه های معماری کلاسیک را به کار می بردند و برخی دیگر از نوآوری های معماری استفاده می نمودند.

۱۴

۱۵- سیرک قدیمی مسکو (سیرک نیکولین)Nikulin’s circus

سیرک قدیمی مسکو که از دیدنی های مسکو در مرکز شهر قرار دارد از سال ۱۸۸۰ فعالیت خود را آغاز نمود. ساختمان جدید آن بین سال های ۱۹۸۹- ۱۹۸۷ بازسازی شد. این سیرک پس از فوت نیکولین کمدین بزرگ روسیه که از هنرمندان این سیرک به شمار می رفت به اسم او نام گذاری شد. قیمت بلیت سیرک مسکو از ۲۵۰ تا ۳۰۰۰ روبل بستگی به محل استقرارصندلی نسبت به صحنه نمایش متغیر است.

۱۵

۱۶- مراکز خرید مسکو

روسیه در مجموع کشور گرانی است، یعنی هزینه‌های زندگی بالاست و تورم هم در اندازه‌ی متوسطی‌ست. مسکو، پایتخت روسیه برای سه سال پیاپی، گران ترین پایتخت جهان بوده است. سیستم توزیع در روسیه، بر خلاف ایران که از تعداد زیادی کسب‌وکارهای کوچک تشکیل شده، مبتنی بر فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، متوسط و کوچک است. این فروشگاه ها با توجه به کارکرد مناسب بامردم، جای خود را در روسیه باز کرده اند. تنوع کالا، قیمت رقابتی، حق انتخاب، فضای بزرگ، سیستم حسابداری پیشرفته، بارکدخوانی، پارکینگ، رستوران و تهویه‌ی مطبوع از ویژگی‌هایی‌ست که آن‌ها را بیشتر دلخواه مردم ساخته‌اند.

مرکز خرید آخودنی ریاد در دسته ی دیدنی های مسکو بشمار می آید که ، این فروشگاه در سه طبقه زیر زمین در محوطه میدان مانژ در جوار کرملین واقع شده است. انواع مارکهای معتبر دنیا در این فروشگاه عرضه می شود.

مرکز خرید اروپایی: این فروشگاه بزرگ در کنار ایستگاه مترو کییفسکایا در مرکز مسکو قرار دارد. این فروشگاه محل مناسبی جهت خرید، تفریح و صرف انواع غذاها می باشد.

بازار صنایع دستی ایزمایلُوا، این بازار گردشگران بسیاری را در مسکو به خود جلب می نماید. بازار ایزمایلوا با سبک سنتی روس ساخته شده است و تنها ۵ دقیقه از ایستگاه مترو فاصله دارد. در این بازار می توان عروسک های چوبی روسی معروف به ماتروشکا و صنایع دستی مربوط به جنگ سرد، جواهرات ساخته شده از کهربا، یادداشت های رهبران شوروری سابق، دوربین های عکاسی و شکاری، پوست حیوانات،کلاه و شال از جنس پوست، صنایع دستی روسیه و مجموعه تابلوهای نقاشی اصل را خریداری نمود.

مرکز خرید گوم با قدمت بیش از ۱۲۰ سال، در میدان سرخ مسکو واقع شده است. گوم مرکز خریدی پیشرو در مارک‌های معروف جهان در روسیه به شمار می آید. بنای این ساختمان به نوعی نماد مسکو و هم‌سطح با بنای کرملین و مقبره لنین است.

۱۶

۱۷- شاه توپ Tsar cannon

در سال ۱۵۸۶ و زمان سلطنت ایوان مخوف توسط آندری چوخوف برای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان ساخته شد. طول این توپ ۸۴/۵ متر و وزن آن ۴۰ تن می باشد. قرار بود این توپ عظیم برای تیراندازی به صورت خوشه ای استفاده گردد ولی هیچ گاه نیاز به استفاده از آن احساس نشد. در حال حاضر این توپ و گلوله های آن جنبه تزیینی دارد.

۱۷

۱۸- شاه زنگ Tsar bell

یک ناقوس با وزن ۲۰۰ تن، ارتفاع ۱۴/۶ متر و قطر ۶/۶ متر است که در سال ۱۷۳۳ – ۱۷۲۵ توسط صنعتگران روسی به نامهای ایوان و ماکس ماتورین ساخته شده است که جزو دیدنی های مسکو بشمار می آید ، ابتدا برای نصب در یکی از کلیساهای کاخ کرملین در نظر گرفته شده بود. ولی در زمان ساخت آن، آتش سوزی در کرملین رخ داد و مردمی که درصدد نجات این اثر برآمده بودند، با عجله به این زنگ مقادیری آب پاشیدند که در نتیجه قسمتی از این ناقوس با وزن ۱۱ تن از آن جدا شد. هنوز هم این تکه در کنار زنگ قابل مشاهده است.

۱۸

برای اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات گردشگری به سایت تورلند مراجعه کنید .

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

دیدنی های مسکو : ۱۸ مکان مرموز و اسرارآمیز مسکو
5 (100%) 1 vote
۱ دیدگاه

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *