مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

جاذبه های گردشگری آتن

یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است. کشور یونان، از شمال با آلبانی، مقدونیه و بلغارستان و از شرق با ترکیه مرز مشترک زمینی دارد. سرزمین اصلی یونان در جنوب و شرق به وسیله دریای اژه احاطه شده و از غرب به دریای یونان محدود می شود. به طور کلی کشور یونان به کشور هزار جزیره معروف است که هر یک از مناطق آن دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از نظر آب و هوا، زیبایی و طبیعت می باشد. به همین دلیل سالانه بیش از ۱۲ میلیون توریست از این کشور به ویژه پایتخت آن، شهر آتن بازدید می‌کنند. آثار تاریخی بی‌نظیر شهر آتن از جمله آکروپلیس هر ساله هزاران توریست را به سوی خود جذب می‌کند.

آتن پایتخت اساطیری یونان و مهد تمدن شهری غرب است. آتن شهری ۳۰۰۰ساله است که نام خود را از کلمه ی یونانی “آتنا” به معنای الهه عقل و خرد گرفته است. پلاکا قدیمی ترین بخش آتن است که  بیش از ۵۰۰۰ سال سابقه ی سکونت دارد. پلاکا که در شمال و شرق دامنه ی آکروپولیس قرار دارد، سرشار از بناهای تاریخی نظیر مقبره ها و کلیساهای باستانی است. معابد رایج ترین و بهترین نوع شناخته شده معماری یونان است.  از دیگر فرم‌های به کار رفته توسط یونانی‌ها تولوس یا معبد دوار است که بهترین نمونه آن تولوس تئودوریوس در شهر دلفی است. درون آتن هشت تپه بزرگ وجود دارند ازجمله آکروپولیس، و خارج از آن کوه های پارنیتا، پندلی و هیمه توس که شهر را محاصره می کنند.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

میدان سینتاگما، میدان مرکزی شهر آتن است که در نزدیکی ساختمان پارلمان واقع شده است. آتن با جمعیتی حدود سه میلیون و ۱۲۰ هزار نفر، در نزدیکی خلیج سالونیک از شهرهای مهم و تاریخی جهان قرار دارد. این شهر زادگاه سقراط، افلاطون، ارسطو، دموستون و دیگر فلاسفه یونانی است. آتن شهري زيبا و تماشايي و پر از باغ هاي سرسبز و پارك هاي ديدني است. تقريبا تمام خانه هاي آتن بالكن هاي كوچكي دارند كه ساكنان آنها، گلدان هاي كوچك شمعداني شان را در آنجا نگهداري مي كنند و خيابان هاي آتن مزین به درخت های مركبات، بخصوص پرتقال است. آتن داراي سيستم مترو براي دسترسي به اغلب مراكز و محله ها است. براي تردد در شهر به علت ترافيك بالاي آتن پيشنهاد مي شود از مترو استفاده کنید. تاكسي در آتن نسبت به شهرهاي ديگر اروپا ارزان تر است، اما هنگام سوار شدن مطمئن شويد كه تاكسي متر آن روشن و در حال كار است.

یونان، آتن، میدان سینتاگما

Greece, Athens, Syntagma Square

یونان، آتن، میدان سینتاگما

یونان، آتن، میدان سینتاگما

میدان سینتاگمای آتن یکی مشهورترین میدان های دنیا است. این میدان مرکز تجمع مردم آتن و به نوعی مرکزیت شهر آتن به شمار می رود. در بخشی از این میدان شما با محله پلاکا روبرو هستید که بافت سنتی شهری و تجاری قدیم آتن است و میلیون ها گردشگر از سراسر دنیا برای بازدید و خرید به این محله می آیند. در بخش دیگری از میدان سینتاگما پارلمان شهر آتن و کشور یونان قرار دارد. در کنار این میدان، گراند هتل قدیمی ترین و شاید گران ترین هتل شهر را نباید از نظر دور داشت. از جمله دیدنی های میدان سینتاگما تعویض نگهبانان پارلمان است که در جای خود دیدنی و جذاب است. سربازانی که یونیفورم های مخصوص به تن دارند و هر یک ساعت شیفت شان را تغییر می دهند و دیدن این تغییر شیفت خالی از لطف نیست. میدان سینتاگما همچنین محل برگزاری بسیاری از رویدادهای سیاسی می باشد و بیشتر سایت های تاریخی آتن در چند قدمی آن قرار گرفته اند.

یونان، آتن، موزه آکروپلیس

Greece, Athens, Acropolis Museum

یونان، آتن، موزه آکروپلیس

موزه آکروپلیس، موزه ای باستان شناسی است که بر اکتشافات سایت های باستانی آکروپلیس تمرکز دارد. این موزه که خود بر روی سایت ماکریجیانی و ویرانه های بخشی از آتن روم و بیزانس بنا شده است، آثاری از عصر برنز یونان، روم، و بیزانس یونان را در خود جای داده است. بیش از ۴۰۰۰ شی در محوطه ای حدود ۱۴ هزار مربع در موزه آکروپلیس در معرض نمایش گذاشته شده است.

یونان، آتن، سواحل آتن

Greece, Athens, Athens Seaside

یونان، آتن، سواحل

یونان، آتن، سواحل

برای لذت بردن از آفتاب درخشان و شنا در سواحل زیبای آتن و دریای آجیان لازم نیست به جزایر یونان بروید، آتن مملو از سواحل عالی است و از بهترین های آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ساحل گیلفادا، یکی از جاذبه های گردشگری آتن به شمار می رود که در ۱۷ کیلومتری جنوب آتن واقع شده است. این ساحل در کنار منطقه ی گلیفادا می باشد که در آن مغازه ها، رستوران ها و کافه های بسیاری وجود دارد. ساحل گلیفادا دارای یک ساحل شنی زیبا و از بهترین دیدنی های آتن و  یونان است.
ساحل وولا آتن، یکی از سواحلی است که استانداردهای عادی ساحل را دارا می باشد. ۴۵ دقیقه با اتوبوس از میدان سینتاگما آتن تا این ساحل طول می کشد. مجبور به پرداخت چند یورو برای ورود به ساحل هستید، اما ساحل تمیز و خوبی است و ارزش آن را دارد.
سواحل وتسالاکبا،  یک ساحل محبوب و مردمی است که در منطقه پیرائوس قرار دارد. این ساحل در ۱۰ کیلومتری جنوب آتن، در تابستان بسیار شلوغ می شود. این ساحل توسط بسیاری از سالن های غذاخوری و رستوران ها احاطه شده است. در ساحل، یک زمین والیبال و در فاصله ی نزدیک به ساحل، یک جزیره کوچک سنگی وجود دارد.
در ساحل آستیر ایروبیک، ورزش های آبی، جت اسکی، اسکی روی آب، و بسیاری از بازی های سرگرم کننده برگزار می شود. در این ساحل انواع رستورانها با غذای دریایی و یونانی پذیرای شما هستند.

یونان، آتن، کرامیکوس

Greece, Athens, Kerameikos

یونان، آتن، کرامیکوس

یونان، آتن، کرامیکوس

کرامیکوس که در شمال غرب آکروپلیس واقع شده است، منطقه سفالگران شهر بوده و واژه ی انگلیسی سرامیک از آن گرفته شده است. این منطقه همچنین محل قبرستانی مهم است که مجسمه های باستانی بسیاری را در خود جای داده است. دروازه دیپلون، جایی که حرکت فستیوال پاناتنی از آن آغاز می شود، و همچنین موزه ای که آثار بدست آمده از این منطقه را به نمایش میگذارد نیز در کرامیکوس واقع شده اند.

یونان، آتن، باغ ملی

Greece, Athens, National Garden

باغ ملی آتن

باغ ملی آتن

باغ ملی آتن

باغ ملی آتن که قبلا به باغ سلطنتی معروف بوده است، یک پارک عمومی ۱۵٫۵ هکتاری در مرکز آتن می باشد. همچنین باغ مانند حصاری برای برخی از خرابه های باستانی مانند ستون ها، موزاییک ها، و دایره های زنگی می باشد. دستور ساخت باغ سلطنتی در سال ۱۸۳۸ توسط ملکه آمیلا داده شد. طراحی این باغ را یک کشاورز آلمانی بنام فردریک اشمیت انجام داده است که همچنین به واردات بیش از ۵۰۰ گونه از گیاهان و انواع حیوانات از جمله طاووس، مرغابی، و لاک پشت به باغ مبادرت ورزید اما متاسفانه برای بسیاری از گیاهان، رشد و نمو در شرایط آب و هوایی خشک مدیترانه ای بیش از حد سخت بود از اینرو بسیاری از آنان از بین رفتند. قسمت فوقانی پشت کاخ قدیمی، عمارت خصوصی پادشاه و ملکه بود. باغ سلطنتی صحنه ی غیر معمول یک نقطه عطف در تاریخ یونان بود. در سال ۱۹۲۰ ، زمانی که آلکساندر یونانی برای بسط قلمرو خود به این پارک آمده بود، توسط یک میمون گاز گرفته می شود و سه هفته بعد به علت بیماری سپسیس در گذشت. امروزه، باغ ملی پس از اینکه در همه پرسی ۱۹۷۴ ، پس از لغو سلطنت از باغ سلطنتی به باغ ملی تغییر نام داد، به روی عموم مردم گشوده شد. در این باغ همچنین تالاب اردک، یک باغ وحش کوچک، موزه گیاه شناسی، کافه های کوچک و زمین بازی و کتابخانه کودکان وجود دارد.

یونان، آتن، کوه لیکابتوس

Greece, Athens, Lycabettus

کوه لیکابتوس، آتن، یونان

کوه لیکابتوس، آتن، یونان

کوه لیکابتوس، آتن، یونان

کوه افسانه ای لیکابتوس، تپه‌ای سنگ آهکی متعلق به دوران کرتاسه است که در آتن واقع شده است. این تپه در ارتفاع ۲۷۷ متری بالاتر از سطح دریا قرار دارد و اطراف آن را شهر احاطه کرده است. این کوه همچنین بلندترین نقطه ی شهر محسوب می شود. دامنه‌های کوه لیکابتوس پوشیده از درختان کاج است و کلیسای قرن نوزدهمی سنت جرج، یک تئاتر و یک رستوران بر فراز قله ی آن قرار دارد. این تپه یکی از جاذبه‌های گردشگری آتن است که توسط راه‌آهنی صخره‌ای که از پایانه ی کولانکی تا بالای آن کشیده شده است قابل دسترسی است. در افسانه‌های مختلفی به کوه لیکابتوس اشاره شده است و معروف ترین آن ها، بیانگر آن است که این کوه زمانی پناهگاه گرگ‌ها بوده و احتمال داده می‌شود که نام کوه نیز، که به معنای تپه‌ای است که گرگ‌ها بر آن قدم برمی‌گذارند، برگرفته از همین داستان باشد. همچنین در اسطوره‌های یونانی، کوه لیکابتوس را به آتنا نسبت داده‌اند و گفته‌اند این کوه زمانی ساخته شد که یکی از کوه‌هایی که آتنا برای ساخت آکروپولیس از پالن حمل می‌کرد پس از بازشدن جعبه ی حاوی اریختونیوس، افتاد. این تپه، دارای تئاتر فضای باز بزرگی است که در بالای آن واقع شده و بسیاری از کنسرت‌های یونانی و بین‌المللی در آن برگزار می شود.

یونان، آتن، معبد المپیک زئوس
Greece, Athens, Temple of Olympian Zeus

یونان، آتن، معبد المپیک زئوس

معبد زئوس به‌عنوان بزرگ‌ترین معبد در کل یونان شناخته‌ شده‌ است که در مرکز آتن قرار دارد. این معبد توسط فیدیاس در منطقه ی باستانی المپیا برای زئوس ساخته شد. ساختمان با شکوه این معبد، بین سال‌های ۴۷۰ تا ۴۵۶ قبل از میلاد به دست یک معمار محلی بنا شد. این معبد شش گوش با سنگ‌های آهکی بزرگی که ستون‌های تو پُر و بزرگی آن ها را احاطه کرده بودند، ساخته شد و نمای آن نیز توسط گچ تزیین شده است. تا چند سال پس از پایان کار ساختمان معبد، تندیس مناسبی از زئوس در آن وجود نداشت و به همین علت مجسمه ساز ماهری را از آتن برای ساختن تندیس زئوس انتخاب کردند. ارتفاع هریک از ستون‌ها ۱۷ متر است و هریک از آنها توسط اتاقکی احاطه‌ شده که درون آن دو مجسمه ی بزرگ قرار‌ دارد.

یونان، آتن، پارتنون
Greece, Athens, Parthenon

یونان، آتن، معبد المپیک زئوس

پارتنون معبد و نیایش‌گاهی باستانی در آکروپولیس آتن است که پریکلس آن را ۲۵۰۰ سال پیش بنا کرد. این معبد، جایگزین نیایش‌گاه قدیمی‌تری شد که به نابودی رفته بود. ساخت معبد جدید در سال ۴۴۷ پیش از میلاد آغاز شد و تا سال ۴۳۲ پیش از میلاد به درازا کشید. این پرستشگاه ویژه خدای آتنا می‌باشد. در سال ۱۶۸۷ هنگامی که در حدود ۲۰۰۰ سال از ساخت آن می‌گذشت یک گلوله توپ بی هدف به داخل پارتنون اصابت شد و باعث فرو ریختن مقداری از سقف آن و آسیبهای جدی به ستونهای آن شد. در سال ۱۸۸۰ هم بدون موافقت یونان، سنگ مرمرهای بسیار پر ارزش آکروپولیس به موزه لندن انتقال داده شد که چندی بعد به واسطه آلودگی هوا دچار فرسایش و خرابی شدند. از نظر معماری، پارتنون به سبک دورستونی ساخته شده‌است.
معبد پارتنون، این ساختمان سفید و با شکوه، قرن‌هاست بر فراز تپه‌ای در آکروپلیس، در برابر آسمان آبی می‌درخشد و زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد. با وجود باد، باران، تابش آفتاب و اتفاق‌هایی که در طول زمان باعث فرسایش این ساختمان شده‌اند، هنوز بخش‌هایی از آن باقی مانده و این باقی مانده‌ها، آن‌قدر جذاب و زیبا هستند که هر سال عده زیادی را برای تماشای این ساختمان به یونان و شهر آتن می‌کشانند. یونانی‌ها این ساختمان را حدود قرن پنجم قبل از میلاد مسیح، برای الهه‌ای به نام آتِنا ساختند، الهه‌ای که یونانی ها فکر می‌‌کردند نگه ‌دارنده ی مردم شهر آتن است. پارتنون در حقیقت در آن زمان جانشین ساختمانی قدیمی‌تر شده بود که حالا ما به آن “پارتنون قدیمی‌تر” می‌گوییم. پارتنون قدیمی‌تر، زمان جنگ ایران و یونان از بین رفته است. پارتنون، مهم‌ترین اثر معماری دوره هنر کلاسیک یونان است که تا امروز باقی مانده و مجسمه‌های سردر آن هم یکی از نقطه‌های اوج هنر یونانی به حساب می‌‌‌آیند. ساختمان پارتنون نشانه‌ دموکراسی آتنی هم هست.

tennessee-the-parthenon-thinkstockphotos-174428808_web

پارتنون جدید در پارک سده شهر نشویل

پارتنون نه تنها یکی از زیباترین و باشکوه ترین ساختمان‌های جهان است، بلکه از مهم‌ترین و بی‌نظیرترین آثار فرهنگی جهان هم به شمار می‌رود؛ به همین دلیل در خیلی از جاهای دنیا، سعی کرده‌اند همانند آن را بسازند. نمونه ی آن، ساختمان پارتنون در پارک “سده” شهر نَشویل آمریکا است. در ساخت این ساختمان، کوچک‌ترین جزئیات هم از نمونه اصلی کپی برداری شده است. سازندگان این ساختمان برای هر قسمت از آن، قالب‌هایی از روی ساختمان اصلی تهیه کرده و به کمک این قالب‌ها، ساختمان جدید را ساخته‌اند. مجسمه سیزده متری «آتِنا» هم بازسازی و در این ساختمان کار گذاشته شده است. این مجسمه هم از هر نظر مثل نمونه اصلی آن است که حالا در موزه بریتانیا در شهر لندن نگه‌داری می‌شود.

مجسمه سیزده متری آتِنا، پارتنون، اتن
ساختمان پارتنون پارک سده، در اصل برای برگزاری نمایشگاهی در سال ۱۸۹۷ میلادی ساخته شد و حالا موزه شهر نِشویل است. در این موزه، مجموعه‌ای از آثار هنری به طور ثابت نگه‌داری و نمایشگاه‌های دوره‌ای هم در آن برگزار می‌شود.

یونان، آتن، ارچتیوم
Greece, Athens, Erechtheum

یونان، آتن، ارچتیوم

یونان، آتن، ارچتیوم

یونان، آتن، ارچتیوم

معبد ارچتیوس یا ارچتیوم در آکروپلیس واقع‌شده است و یکی از شاهکارهای معماری یونانی به شمار می رود. این معبد که از سنگ‌مرمر پنتلیک ساخته‌ شده‌ است  در حدفاصل سالهای ۴۰۵ تا ۴۲۱ میلادی، پس از تخریب بنای معبد اولیه در حمله ی ایرانیان، ساخته‌ شده‌ است. محراب ارچتیوم به آتناپولیاس، ارچتیوس و پزدیون اهدا‌ شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از رواق شرقی وارد زیارتگاه شوند. در معبد ارچتیوم مجسمه شش زن ایستاده وجود دارد که از مهمترین جاذبه‌های این آرامگاه هستند.

یونان، آتن، آگورا
Greece, Athens, Ancient Agora

یونان، آتن، آگورا

یونان، آتن، آگورا

آگورا باستانی آتن بهترین مثال شناخته شده از یک میدان مربوط به یونان باستان است، که در شمال غرب آکروپلیس واقع شده است و از جنوب به تپه آرئوپاژ و از غرب به تپه معروف به Agoraios Kolonos، محدود می شود. آگورای باستانی آتن به‌عنوان بخش تجاری و خرید شناخته و معروف است به طوری که به آن Market Hill می گویند. اکثر افرادی که به تپه مراجعه‌ می‌کنند در جستجوی کالاهای مختلفی هستند. علاوه بر این تپه آگوارا، مکانی برای تجمع و گفتگو در خصوص مسائل سیاسی، تجاری، موضوعات‌ روز و حتی ماهیت جهان و خدایان است. به‌جرأت می‌توان ادعا‌ کرد که این مکان مهد دموکراسی یونان در دوره باستان بوده‌ است. همچنین می‌توان در این مکان نظری به سرآغاز فرهنگی آتن انداخت.  نگاهی اجمالی جایگاه مرتفع آگورای باستانی در آکوریوس کلونز را روشن‌ می‌کند، معبد هفیاستوس ۵ قرن پیش از میلاد مسیح ساخته‌ شده‌ است که در ظاهر مشابه ولی از بعد مساحت از پانتئون کوچک‌تر است. معبد دارای ۳۴ ستون دوریک است که بعنوان پایه برای سقف عمل‌ می‌کند. این معبد به‌بهترین شکل در سطح کل یونان حفظ‌ و نگهداری شده و در قرن هفتم تبدیل‌ به کلیسا شده‌ است.

یونان، آتن، محله پلاکا
Greece, Athens, Plaka District

یونان، آتن، محله پلاکا

یونان، آتن، محله پلاکا

یونان، آتن، محله پلاکا

پلاکا، محله ای تاریخی و قدیمی در آتن است، که همچون خوشه ای دور تا دور دامنه های شمالی و شرقی آکروپلیس قرار دارد، و ترکیب خیابان های پیچ در پیچ قدیمی و معماری نئوکلاسیک است. پلاکا در بالای مناطق مسکونی شهر باستانی آتن ساخته شده است و به خاطر نزدیکی آن به آکروپلیس و بسیاری از سایت های باستان شناسی به “محله خدایان” معروف است. محله پلاکا در قلب تاریخی آتن، یکی از معروفترین جاذبه‌های توریستی آتن است که در کنار آکروپلیس و سینتگما قرار دارد. محله ی پلاکا محبوب گردشگران و همچنین مردم آتن است. این دهکده مانند جزیره‌ای داخل شهر می ماند که بهترین گزینه برای تجربه ی فرهنگ بومی یونان است این منطقه که کاملاً حالت بومی دارد طور فزاینده ای مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. پلاکا منطقه‌ای آرام، دارای مناظر منحصربفرد با چندین کافه، درختان‌کهن، سایبانی از برگ‌های سبز و گذرگاه‌های سنگفرش شده است. پلاکا از سمت غرب آکروپولیس مملو از خانه ها، رستوران ها و کافی نت هایی است. غذاها، فروشگاه‌ها و کافه‌های این منطقه دارای شهرت ویژه‌ای هستند. انواع مغازه ها با فروش اجناس عتیقه، وسایل آشپزی، سوغاتی ها، هنر و صنایع دستی، پوستر فیلم، لباس های مختلف، و تقریبا هر چیزی که فکر می کنید حال و هوای خاصی به این محله داده اند. در پلاکا رستوران های سنتی و حتی مدرن مک دونالد غذاهای متنوع یونانی، غربی و حتی ایرانی را سرو می کنند. در نزدیکی پلاکا در خیابان موناستریاکی اکثر برندهای معروف دنیا نیز در فروشگاههای شیک و مدرن ارائه می شود. محله پلاکا درست در قسمت پایینی مجموعه تاریخی آکروپولیس قرار دارد. در پلاکا می توانید خریدهای معمول یا سوغاتی های مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

امیدوارم این مقاله رو پسندیده باشید.

در تورلند همراه ما باشید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

جاذبه های گردشگری آتن
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *