مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

نگاهی به جاذبه های بغداد

بغداد، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور عراق و همچنین دومین شهر بزرگ جنوب غربی آسیا است.

بغداد، برگرفته از فارسی میانه و به معنای خدا داد یا هدیه ی خداوند است.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

بغداد یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی در جهان عرب و خاورمیانه به شمار می رود.

تاریخ بغداد از دوره ی عباسیان شروع می‌شود و پیش از آن شهر تیسفون، پایتخت ساسانیان، در نزدیکی بغداد امروزی بود. در آن زمان بغداد نام سرزمین کوچکی در نزدیکی تیسفون بود.

سفر به شهر باغ های معلق و قصه های هزار و یک شب، می تواند یکی از خاطره انگیز ترین سفرهای زندگی انسان باشد.

در حال حاضر با توجه به اینکه فرصت های تجاری و شرایط گردشگری در این کشور رو به بهبود است، عراق می تواند مقصد خوبی برای یک سفر پر هیجان و سود آور باشد.

حرم کاظمین(حرم جوادین)

Al-Kadhimiya Mosque (Al-Jawadain Holy Shrine)

حرم کاظمین(حرم جوادین)

حرم کاظمین(حرم جوادین)

در شمال غربی بغداد مهم ترین مکان مذهبی برای شیعیان، حرمین کاظمین وجود دارد که ساخت آن در سال ۱۵۱۵ به پایان رسیده است. همان طور که می دانید کاظمین حرم امام هفتم و امام نهم شیعیان یعنی پدر و پسر امام رضا علیه السلام است.

نام کاظم و جواد را روی هم رفته کاظمین یا جوادین می‌نامند، و به همین دلیل منطقه‌ای را که این دو بزرگوار در آنجا دفن هستند، کاظمین یا کاظمیه می نامند.

ساختمان کنونی حرم از ساخته‌های دوره آغازین صفویه و دوره‌های بعدی است. معماری و هنر دوره صفویه از ایوان‌های زیبا و کاشی‌کاری‌های معرق نفیس و آینه‌کاری‌های بدیع در آن به وضوح قابل مشاهده است. حرم مطهر دارای دو گنبد طلایی است که هر یک بر روی بقعه یکی از دو امام علیهماالسلام قرار گرفته است.

از مشاهیر مدفون در حرمین کاظمین می توان به خواجه نصیرالدین طوسی و شیخ مفید اشاره کرد.

باغ وحش بغداد

Baghdad Zoo

باغ وحش بغداد

باغ وحش ۸۱ هکتاری بغداد در اصل در سال ۱۹۷۱ میلادی در منطقه ی باغ های الزورا در امتداد پارک تفریحی رویای الزورا افتتاح شد. قبل از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، باغ وحش ۶۵۰ حیوان را در خود جای داده بود. و در سال ۲۰۰۳ میلادی در طول جنگ عراق این باغ وحش نابود شد و تنها حدود ۳۵ حیوانات جان سالم به در بردند، باغ وحش در سال ۲۰۰۳ دوباره بازگشایی شد و در حال حاضر خانه ی حدود ۱۰۷۰ حیوان می باشد.
سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر جهان برای دیدن بزرگترین باغ وحش عراق به بغداد می آیند، به طوری که سال ۲۰۰۱ حدود بیش از ۱٫۵ میلیون نفر بازدید کننده داشته است و یکی از جاذبه های توریستی محبوب در بغداد محسوب می شد. این باغ وحش که در سال۱۹۷۱ میلادی تأسیس شده بود، در جنگ سال ۲۰۰۳ میلادی ویران شد اما به سرعت مورد بازسازی قرار گرفت و هم اکنون نیز تعدادی پستاندار بزرگ در این باغ وحش زندگی می کنند. اگر شما هم دوست دار حیوانات هستید، پس دیدن این باغ وحش را از دست ندهید.

موزه ملی عراق

National Museum of Iraq

موزه ملی عراق

موزه ملی عراق، یک موزه واقع در شهر بغداد، عراق است که آن را موزه عراق، و یا موزه بغداد نیز می نامند. آثار گران بهایی از تمدن بین النهرین در این موزه وجود داشته است.

موزه ملی عراق، توسط مسافر و نویسنده ی بریتانیایی به نام “گرترود بل” تأسیس شد و در سال ۱۹۲۶ میلادی، مدتی قبل از مرگ او افتتاح شد. موزه ملی عراق در اصل یک موزه ی باستان شناسی است و تاریخ بین النهرین را پوشش می دهد.

در سال ۲۰۰۳ میلادی، در طول جنگ عراق و بعد از آن بسیاری از این آثار غارت شد. تلاش های بین المللی فراوان، باعث شد تا بسیاری از آثار مسروقه به موزه باز گردند. به منظور بازسازی موزه، سال های زیادی بسته بود و به ندرت برای مشاهده ی عموم باز می شد. تا اینکه موزه ملی عراق رسما در ماه فوریه سال ۲۰۱۵ میلادی بازگشایی شد

سفارت ایالت متحده آمریکا در بغداد

Embassy of the United States, Baghdad

سفارت ایالت متحده آمریکا در بغداد

سفارت ایالت متحده آمریکا در بغداد، بزرگ ترین و گران ترین سفارت در دنیا است که با مساحت ۴۲ هکتار در بغداد  ساخته شده است. از لحاظ وسعت و بزرگی، این ساختمان تقریبا هم اندازه ی شهر واتیکان است.

هزینه ی ساخت سفارت ۷۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. این سفارت ۱۵۰۰۰ نفر کارمند دارد.

به دلیل یک سری تأخیرها در ساخت و ساز بنا، سفارت آمریکا در ژانویه ۲۰۰۹ میلادی افتتاح شد.

این ساختمان جایگزینی ساختمان سفارت قبلی شد که در ۱ ژوئیه سال ۲۰۰۴ میلادی در منطقه ی سبز بغداد در کاخ سابق صدام حسین افتتاح شده بود.

نصب الشهید (مقبره الشهید)

Al-Shaheed Monument (Martyr’s Memorial)

نصب الشهید (مقبره الشهید)، بغداد

نصب الشهید (مقبره الشهید)، بغداد

بغداد به داشتن معماری های شگفت انگیز و زیبا مشهور است، یکی از این معماری های زیبا، نصب الشهید نام دارد.

نصب الشهید بنای یادبودی در بغداد پایتخت عراق است که به یاد سربازان عراقی کشته شده در جنگ ایران و عراق ساخته شده است.

این بنا در سال ۱۹۸۳ میلادی افتتاح شد و طراح این بنای یادبود اسماعیل فتاح الترک بود.

نصب الشهید در مرکز دریاچه‌ای مصنوعی، و در کرانه ی رود دجله در نزدیک کانال ارتش که شهرک صدر را از بقیه شهر جدا می‌کند، واقع شده است.

بازدید از این بنای یادبود، برای عموم آزاد است. به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

کلیسای لاتین بغداد

Latin Catholic Archdiocese of Baghdad

کلیسای لاتین بغداد

بغداد مقصد رویایی بسیاری از گردشگران است. کلیسای لاتین بغداد یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر است. بناهای فرهنگی زیادی با معماری استادانه در بغداد وجود دارد که کلیسای لاتین یکی از زیباترین و مهم ترین آن ها است. دیدن این کلیسای زیبا را از دست ندهید.

مسجد الرحمن

Al-Rahman mosque

مسجد الرحمن، بغداد

مسجد الرحمن در بغداد، به عنوان یکی از بزرگترین مساجد در عراق در نظر گرفته شده بود، که ساخت آن در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط صدام حسین آغاز شد، اما در طول حمله ۲۰۰۳ به عراق قطع شد و ساخت آن هرگز به پایان نرسید.
این بنای ناتمام در محله ی منصور بغداد قرار دارد. گنبد اصلی مسجد که هنوز ناتمام است، با هشت گنبد مستقل و کوچکتر، احاطه شده است.

گاهی اوقات مسجد الرحمن با مسجد دیگری به نام مسجد بزرگ صدام، که در آن زمان ساخته شده است، اشتباه گرفته می شود
مسجد بزرگ صدام در چند مایلی شمال شرق، در سایت فرودگاه شهری قدیمی استان مثنی واقع شده است، که حتی قرار بود بزرگ تر از مسجد الرحمن، و در مرکز دریاچه ی مصنوعی باشد و همچنین توسط دانشکده های دانشگاه جدید التأسیس احاطه شود، گنبد این مسجد ۶۰ متر، و حدود ۳۰۰ متر قطر داشته است. ساخت این مسجد در همان مراحل اولیه متوقف شد، و تنها برخی از ستون های مرکزی آن ساخته شد.

کلیسای ارتدکس ارامنه

Armenian Orthodox Church

کلیسای ارتدکس ارامنه، بغداد

کلیسای ارتدکس ارامنه، بغداد

کلیسای ارتدکس ارامنه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مهم بغداد است. هنگام آمدن به بغداد دیدن این کلیسای زیبا را فراموش نکنید.

کاخ فاو

Al-Faw Palace

کاخ فاو، بغداد

کاخ فاو در حدود ۵ کیلومتری از فرودگاه بین المللی بغداد، قرار گرفته است. در طول جنگ ایران و عراق، هنگامی که نیروهای عراقی توانستند دوباره کنترل شبه جزیره فاو را در دست بگیرند، صدام حسین دستور ساخت این کاخ را داد.
در واقع این کاخ در اوایل دهه ی ۱۹۹۰ میلادی، به مناسبت گرامیداشت روز پیروزی نیروهای صدام حسین بر ایرانی ها در شبه جزیره فاو در سال ۱۹۸۸، ساخته شد.
کاخ فاو به دلیل قرار گرفتن در کنار رود دجله به کاخ آب نیز معروف است.
اکنون کاخ فاو به یک پایگاه نظامی برای نیروهای آمریکایی تبدیل شده است.

مسجد ام القرا

Umm al-Qura Mosque

مسجد ام القرا، بغداد

مسجد ام القرا، مسجدی بزرگ و جامع در بغداد است که بزرگترین عبادتگاه مسلمانان اهلِ سنت در بغداد است.
این مسجد به مناسبت پیروزی در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ میلادی ساخته شده است و مناره های آن به شکل موشک های اسکاد است.
نامِ نخستین آن اُمُ المعارک، به معنی مادر جنگ‌ها یا پایه ی همه نبردها بوده است.
مسجد ام القرا، موزه ای برای پوشش تاریخ فرهنگ بین النهرین است. قبل از جنگ عراق، این موزه نیز یک مجموعه عظیم بوده است که بسیاری از آثار آن به تاراج رفته و موزه تنها در موارد خاص باز است.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

نگاهی به جاذبه های بغداد
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *