مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

۵ حقیقت جذاب درباره برج پیزا

برج پیزا در شهر پیزا در ایتالیا واقع شده است و با وجود آنکه تنها برج کج در جهان نیست، اما از مشهورترین آنها در جهان به شمار می آید.

این برج ۵۵ متر بلندی و هفت ناقوس داشت، که به دلیل خطر ریزش آن، ناقوس‌های آن به صدا درنمی‌آمدند. در برج پیزا ۳۰۰ پله نصب شده‌ و ضخامت پی‌های آن در حدود ۵ متر است که روی ماسه، کار گذاشته شده‌اند. عده‌ای معتقد هستند همین امر سبب کج شدن برج شده‌است.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

انفجار بیش از هزار بمب در جنگ جهانی دوم در شهر پیزا و وقوع حدود ۱۰۰ زلزله ی خفیف و شدید در این منطقه، نتوانسته‌است برج کج پیزا را به زمین بیندازد. این برج هنوز هم به خمیدگی خود ادامه می‌دهد، کل انحراف برج ۲/۴ متر است که ۳۰ سانتیمتر این کجی، مربوط به ۱۰۰ سال اخیر می باشد. این برج هر سال ۲٫۵ سانتیمتر به سمت زمین کج می‌شود و احتمالا تا ۸۰ سال دیگر سقوط خواهد کرد.

برج کج پیزا

برج کج پیزا بقدری آیکونیک و شمایلی است که به راحتی فراموش می کنیم که واقعا چه ساختمان عجیب و غریب است.
در صورتی که شما نمی دانید این برج، ناقوس کلیسای جامع پیزا است، و تاریخ و گذشته ای در خود دارد که به اندازه ی کج بودن آن عجیب و غریب و منحصر بفرد است.

برج کج پیزا
در قرن دوازدهم، اهالی شهر پیزا تصمیم گرفتند کلیسای آنها برجی داشته باشد که برج سینت مارک را تحت تأثیر قرار دهد. آنها پایه‌های بنا را حفر کردند، و معماری کار آزموده، که مسئول ساختمان این برج بود، نخستین سنگ آن را بنا نهاد.

فونداسیون (پی ریزی) بد

برج کج پیزا
علت کج بودن برج پیزا به این موضوع بر می گردد که پایه ی آن در یک طرف از آن، نرم تر است. کارشناسان می‌گویند علت اصلی انحراف برج مربوط به خاک زیربنای آن است که دارای ساختمان اسفنجی می‌باشد. این منطقه از شن و خاک و رس آبرفتی حاوی ۶۰ درصد آب تشکیل شده و در حقیقت بنای برج روی یک زمین باتلاقی ساخته شده‌است.
کج شدن برج پیزا، ده ها سال پیش از اینکه ساخت اصلی برج در سال ۱۳۷۲ میلادی، به پایان برسد، شروع شد!

چیزی که برج پیتزا را سالم نگه داشته است، جنگ است!

برج کج پیزا

ساخت و ساز برج پیزا، بدلیل جنگی که پیزا با همسایگان خود داشت به تعویق افتاد، و همین امر و گذشت زمان باعث شد تا خاک و فونداسیون بتواند نشست کند. اگر ساخت برج پیزا طبق برنامه و زمان بندی خود انجام شده بود، بیش از این کج می شد و فرو می ریخت.

هیچ کس نمی داند که معمار برج پیزا چه کسی بوده است

برج کج پیزا

مطالعات اخیر نشان می دهد که احتمال زیاد معمار این بنا دیوتیسالوی بوده است، و نه برادران پیزانو. اگر چه می گویند که او معمولا ساختمان های خود را امضا می کرد. اما شاید نسبت به ساخت این بنا آنقدر خجالت زده شده، که آن را بدون امضا رها کرده است.

آزمایش معروف گالیله احتمالا انجام نشده است.

pisa-leaning-tower-of-pisa-001

بر طبق یک افسانه گالیلئو گالیله که خود نیز یک پیزایی بود، آزمایش‌هایش در مورد سقوط آزاد را در طبقات بالای این برج انجام داده‌است , بر اساس گفته‌های ناموثق منشی وی، گالیله ۲ گلوله با جرم‌های متفاوت را از بالای این برج به طور همزمان رها کرد تا این نظریه که سرعت سقوط اجسام از جرمشان مستقل است را ثابت کند!
با وجود آنکه، هیچ مدرکی مستند بر این امر از خود گالیله به جای نمانده است، اما می گویند که برج کج پیزا به اثبات قوانین گالیله در مورد سقوط آزاد کمک کرده است. البته بیشتر مورخان شک دارند که این آزمایش اتفاق افتاده باشد!

آلمان، دارنده ی بیشترین ساختمان های کج در دنیا

برج کلیسای سورهوسن، آلمان

کلیسای سورهوسن در آلمان

آلمان بیشترین بناهای کج را در دنیا دارد، اما ایتالیا و برج پیزا برای همه معروف و شناخته شده هستند. ناخواسته ترین ساختمان کج در دنیا، برج کلیسای سورهوسن در آلمان است. برج این کلیسا کج‌ترین برج در جهان است. زاویه برج پیزا معروف ۱٫۲۲ درجه است اما زاویه این برج که در قرون وسطی در شمال غربی آلمان ساخته شده است در حال حاضر ۵٫۱۹۳ درجه است. این کلیسا بر روی یک پایه ی ساخته شده از درخت بلوط بر روی یک منطقه ی باتلاقی بنا شده است. زمانی که زمین خشک شد چوب‌ها دچار پوسیدگی شدند و این باعث ایجاد شیب در ساختمان گردید.

برج کلیسای سورهوسن، آلمان

کلیسای سورهوسن در آلمان

در مورد کج ترین ساختمان دنیا، رتبه ی دوم نیز متعلق به کشور آلمان و برج کلیسای فرانکن هوسن است. این برج بر روی یک زمین ناپایدار ساخته شده است که حداقل از سال ۱۶۴۰ شروع به کج شدن کرده است. در سال‌های اخیر زاویه این برج به ۴٫۸ درجه رسیده است. تلاش برای ایجاد ثبات در آن با شکست روبرو شده است و به نظر می‌رسد که برج این کلیسا به زودی سقوط خواهد کرد.

برج کلیسای فرانکن هوسن

برج کلیسای فرانکن هوسن

خوب است بدانید که از ۷ ژانویه سال ۱۹۹۰ میلادی، به دلیل اینکه خطر ریزش برج افزایش پیدا کرده بود، بازدید از برج کج پیزا برای توریست ها ممنوع شد. و بعد از ۱۲ سال و کمی راست‌سازی برج از ۱۵ دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، دیدار از این برج ۱۴٬۵۰۰ تُنی برای بازدیدکنندگان آزاد شد.

نظرتون راجع به برج پیزا چیه؟؟ دوست دارید از اون بازدید کنید؟؟
امیدوارم این مطالب برای شما مفید و جذاب بوده باشه.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

۵ حقیقت جذاب درباره برج پیزا
4 (80%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *