مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

جاذبه های گردشگری آنکارا

بسیاری از مسافرانی که به ترکیه می روند، به اشتباه تصور می کنند که استانبول، پایتخت ترکیه است، در حالیکه پایتخت ترکیه، شهر آنکارا است.

حدس من این است که شما نیز در موقعیت مشابه، دچار این اشتباه می شوید، و نسبت به جاذبه های گردشگری آنکارا، جذابیت، و اهمیت آن به اندازه ی کافی مطلع نیستید.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

آنکارا آنقدر جاذبه دارد که برای سفر به آنجا می بایست وقت بگذارید. نکته ی جالب توجه این است که، آیا می دانیستد که شهر آنکارا، از بسیاری از شهرهای ایالات متحده ی آمریکا به جز نیویورک، لس آنجلس، و شیکاگو بزرگتر است؟ و چیزی که بیش از این چشمگیر و تأثیر گذار است، این است که از سال ۱۹۹۰ میلادی جمعیت شهر آنکارا تقریبا دو برابر شده است.
این نوع از رشد و توسعه، همراه با تاریخچه ی فوق العاده متنوع و هزاران ساله ی آنکارا، تلفیق جذاب و جالبی از قدیم و جدید، یا سنت و مدرنیته ایجاد می کند.

 

آنکارا

 

با وجود اینکه در آنکارا، خبری از مناظر زیبا و خیره کننده ی کاپادوچیا (کاپادوکیا)، یا جذابیت و هیاهوی شهری استانبول نیست، اما در آنکارا نیز جاهای زیادی وجود دارد که به مسافران پیشنهاد داده می شود تا از آنها بازدید کنند.

ما در تورلند سعی داریم تا مهمترین جاذبه های گردشگری دومین شهر بزرگ ترکیه را به شما معرفی می کنیم. همراه ما باشید.

 

آنیت‌کابیر-آرامگاه آتاتورک

آنیت‌کابیر-آرامگاه آتاتورک

 

آنیت‌کابیر یا آنیت قابیر، محل دفن مصطفی کمال آتاتورک، رهبر جنگ استقلال ترکیه، بنیانگذار، و اولین رئیس جمهور ترکیه است.

این بنای یادبود توسط معماران استاد اِمین اُنات و استادیار اُرهان آردا طراحی شده است. در زبان ترکی، آنیت به معنای یادبود و کابیر یا قابیر به معنای قبر است. همچنین این مکان، آرامگاه ابدی عصمت اینونو، دومین رئیس جمهور ترکیه نیز می باشد. آرامگاه او روبروی آرامگاه آتاتورک و در طرف مقابل زمین رژه است.

در بخش هدایای آنت کبیر شمشیری با نشان پادشاهی ایران به چشم می‌خورد که هدیه ی رضاشاه پهلوی به آتاتورک است. همچنین پرتره‌ای از رضاشاه که به رئیس جمهور ترکیه، آتاتورک، تقدیم کرده است در این بخش به چشم می خورد.

آنیت کبیر شامل بخش های مختلفی است. بخش های این یادمان شامل؛ اصلانلی یول (جاده شیرها)، میدان مراسم، مزار آتاتورک، کتابخانه، و اتاق های مختلف که به اسامی مختلف نامیده شده‌اند می باشد.

شما برای بازدید از آنت کابیر می‌توانید از متروی خط آنکارای استفاده کنید و در ایستگاه تاندوغان پیاده شوید.

 

آنیت‌کابیر-آرامگاه آتاتورک

 

هنگامی که برای اولین بار از یادبود مجلل آتاتورک بازدید می کنید، متوجه شکوه و عظمت غیر قابل انکار او می شوید. این بنای یادبود ساده، و در عین حال قدرتمند است، و یادآور آرامگاه هوشی مین در هانوی، ویتنام است و به بازدید کنندگان خود یک پیام مشابه القا می کنند.

این آرامگاه و یادبود عجیب و شگفت انگیز، به طور ویژه ای برای مردم آنکارا اهمیت دارد، زیرا یادبود آتاتورک، بنیانگذار انقلابی و اولین رئيس جمهور جمهوری جدید ترکیه است.

آتاتورک کسی بود که آنکارا را به عنوان پایتخت کشور ترکیه انتخاب کرد. در شصت و نهمین سالگرد مرگ آتاتورک، بیش از ۵۵۰۰۰۰ نفر از مقبره ی او به عنوان پدر ترکیه ی مدرن  بازدید کردند و به او ادای احترام نمودند. لحظه ای درباره ی شکوه و عظمت او فکر کنید!

 

کیزلای

محله کیزلای

 

کیزلای منطقه ای در کانکایا، شهر آنکارا، ترکیه است که در مرکز آن دفتر مرکزی هلال احمر ترکیه قرار داشته است.

پارک گوون نیز در کیزلای واقع شده است. یک ایستگاه مترو و یک ترمینال اتوبوس نیز در نزدیکی کیزلای قرار دارد که باعث دسترسی آسان به بخش های دیگر شهر می شود.
پارک گوون آنکارا یکی از دیدنی های تور آنکارا است. مکانی بسیار زیبا و آرام، پر از درخت و نیمکت، که برای استراحت و تفریح بسیار مناسب است. در قلب این پارک بنایی وجود دارد که در سال ۱۹۳۵ میلادی ساخته شده و بر روی آن پند آتاتورک به مردم کشورش حک شده است. این پند عبارت است از: مغرور و سخت کوش باشید و به خود باور داشته باشید.

پارک گوون

 

منطقه کیزلای از معروفترین مراکز خرید آنکارا بشمار می رود که بسیاری از گردشگران آنجا را برای خرید انتخاب می کنند. علاوه بر این، کیزلای از نظر توریست ها جذابیت های دیگری نیز دارد. به طور مثال در این منطقه براحتی می توان با مردم ترکیه، فرهنگف و شرایط زندگی آنها آشنا شد. فروشگاه ها و مغازه های کیزلای با اجناس رنگارنگ و متنوع نظر همگان را به خود جلب می کند. منطقه کیزلای در آنکارا یکی از مناطق مدرن شهر بشمار می رود که نمایندگی انواع برندهای لباس را می توان در آنجا یافت.

کیزلای

 

کیزلای به دلیل مغازه های متعدد، فروشگاه های برند، بازارهای روباز، رستوران های شیک، کلوپ ها و کافه بار ها ی متعدد به مرکز تجاری و اجتماعی آنکارا تبدیل شده است.

کیزلای ، مرکز شهر آنکارا می باشد که رفت و آمد به آنجا بسیار زیاد است و برای جوانان آنکارا جذابیت خاصی دارد.

میدان کیزلای، زادگاه یادبود های متعددی است که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. در نزدیکی این منطقه شما می توانید از میدان آتاتورک، پارک گوون، و مجلس ملی کبیر ترکیه بازدید کنید.

 

ارگ آنکارا

ارگ آنکارا

 

ارگ آنکارا، بر روی تپه ای در مرکز آنکارا واقع شده است و یکی از نمادهای پایتخت به شمار می رود. با گشت و گذار در آن، شما می توانید نگاهی به ترکیه ی باستان بیاندازید. دیوار های این ارگ به ارتفاع ۱۶-۱۴ متر شما را شگفت زده خواهند کرد.

نواحی اطراف و داخل ارگ، که قدیمی ترین بخش های آنکارا بشمار می روند، حاوی بسیاری از نمونه های ظریف معماری سنتی هستند. همچنین نواحی سرسبزی نیز برای استراحت وجود دارد.

ارگ آنکارا

 

برای تماشای نمای زیبا و فوق العاده ای از شهر آنکارا، می بایست سری به ارگ آنکارا، واقع در منطقه ی اولوس بندرسی در محله ی قدیمی (اولد کوارترز) بزنید.

با وجود آنکه نعداد زیادی سایت های باستان شناسی در سرتاسر شهر آنکارا پراکنده هستند، تنها تعداد محدودی از این سازه ها در اطراف ارگ از توسعه و نوسازی جان سالم به در برده اند.

این قلعه در اطراف آنکارای قدیم قرار گرفته و ورود و گشت و گذار در آن رایگان است. اما قبل از رفتن به آنجا، در مورد آنجا اطلاعاتی کسب کنید، زیرا در آنجا هیچ مانع و حفاظی برای محافظت از افراد پیاده، و یا ویلچیر برای افراد معلول وجود ندارد و مسیر هم طولانی است.

 

اولد کوارترز (محله قدیمی آنکارا)

اولد کوارترز (محله قدیمی آنکارا)

 

به شما توصیه می شود که بازدید از ارگ آنکارا را با یک تور پیاده روی در محله های قدیمی و تاریخی (اولد کوارترز) تلفیق کنید.

از جاده های سنگ فرش شده ی باریک و یک طرفه عبور کنید، و از خانه های قدیمی عثمانی، با سقف های قرمز، دیوارهای مستحکم، و مغازه های آن بازدید کنید.

در اینجا شما می توانید همه چیز خرید کنید، از طلا و جواهر گرفته تا لباس و غیره.

اینجا یک منطقه نسبتا توریستی است، اما نسبت به اولد کوارترز استانبول خلوت تر است. در اینجا رستوران های گران قیمت زیادی وجود دارند و فروشنده های خیابانی سوغاتی ها و بدلییجات را به قیمتی ارزان به شما می فروشند.

 

مسجد قوجاتپه

مسجد قوجاتپه، آنکارا

 

مسجد قوجاتپه، در محله ی قوجاتپه ی آنکارا واقع شده است، که ساخت آن در سال ۱۹۶۷ میلادی آغاز و در سال ۱۹۸۷ میلادی به پایان رسیده است.

مهندس ودات دالوکای برنده ی مسابقه طراحی این مسجد شد و زیربنای مسجد بر اساس طرح او آغاز شد، اما بعدها به دلیل آنکه آنرا بیش از حد مدرن می دانستند، طرح مهندس دالوکای نیمه کاره ماند. البته بعدها او توانست پروژه ی خود را با برخی تغییرات در معماری مسجد شاه فیصل پاکستان به کار برد.

در سال ۱۹۶۷ میلادی بنای این مسجد بر اساس طرحی از مهندس خسرو تایلا و فاتح اولواِنگین دوباره طراحی و اجرا گردید. این پروژه نیز به دلیل آنکه تقلیدی از معمار سنان بود، مورد انتقادهایی قرار گرفت، اما پروژه ادامه یافت.

مسجد قوجاتپه شامل یک گنبد مرکزی است که روی ۴ فیلپای قرار گرفته‌است و چهار نیم‌گنبد دور گنبد مرکزی قرار گرفته‌است. این مسجد چهار مناره ی ۸۸ متری دارد و خطاطی داخل مسجد نیز توسط خوشنویسان ترک حمید آیتاچ، محمود اؤنجو و امین بارین صورت گرفته‌است. تزئینات داخلی مسجد نیز به سبک تزئینات کلاسیک دوره عثمانی است.

 

مسجد قوجاتپه، آنکارا
این بنا یکی از بناهای دیدنی شهر آنکارا به شمار می‌رود که هر صفتی را که برای توصیف این مسجد انتخاب کنید، هنوز هم نمی تواند آن را به درستی وصف کند.

خیره کننده، با شکوه، قدرتمند، جذاب و فریبنده، با شکوه، درخشان.

مسجد قوجاتپه، بزرگترین و با شکوه ترین عبادتگاه آنکارا است. بازدید از این مسجد را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید.

 

برج آتاکوله

برج آتاکوله، آنکارا

 

مردم آنکارا بر ای باور هستند که برج آتاکوله، یکی از اماکن دیدنی آنکارا می باشد که هر توریست یا مسافر در سفر به آنکارا، می بایست از آن بازدید کند.

برج آتاکوله با ۱۲۵ متر ارتفاع و به عنوان نماد شهر آنکارا و بلندترین منظرگاه، در مرکز شهر و در منطقه ی کانکایا واقع شده است. منطقه ی کانکایا در بالای یک تپه می باشد، و بهمین دلیل در هرجایی از شهر که باشید، برج را می توانید ببینید. در تمامی ساعات شبانه روز، برج آتاکوله بهترین مکان برای تماشای شهر آنکارا است.

ساخت این برج، در سال ۱۹۸۷ میلادی آغاز و در ۱۹۸۹ میلادی به پایان رسید. این برج طراحی معمار Ragıp Buluç است و در سال ۱۹۹۰ میلادی توسط تورگوت اوزال، رئیس جمهور وقت ترکیه افتتاح شد.

 

برج آتاکوله، آنکارا

در بالای برج آتاکوله، یک رستوران گردان با تراس بزرگ قرار دارد، که علاوه بر صرف غذا به شما این امکان را می دهد که از مناظر زیبای شهر آنکارا لذت ببرید. خوردن غذا و چشم اندازی ۳۶۰ درجه از شهر، برای گردشگران تور آنکارا بسیار جذاب است. همچنین شما می توانید از تفریحات پر هیجانی مانند پرش با چتر از بالای برج لذت ببرید.

پارک گیاه شناسی آنکارا، که یکی از جاذبه های پرطرفدار این شهر بشمار می آید، در مجاورت برج آتاکوله می باشد.

اگر در سفرتان خودرو به همراه دارید، می توانید خودرو را در پارکینگ زیرزمینی گذاشته و با آسانسور به بالای برج بروید.

برای تماشای چشم انداز و مناظر پانورامای شهر آنکارا، حداکثر ۲۰ دقیقه زمان دارید.

 

چشم انداز شهر آنکارا از برج آتاکوله

دوربین های دوچشمی پانوراما برای بررسی دقیق تر مناظر وجود دارند، که برای استفاده از آنها به سکه احتیاج دارید. لازم به ذکر است که برای بالا رفتن از برج می بایست هزینه ی ورودی بپردازید.

شما می توانید از بالا (دیدگاه پرنده) شهری را که زمانی مهد تمدن عثمانی، امپراطوری روم شرقی، و روم بوده است تماشا کنید. اگر با دقت نگاه کنید، مسجد قوجاتپه را در تصویر تشخیص خواهید داد.

 

موزه تمدن آناتولی

موزه تمدن آناتولی؛ آنکارا

 

برای کسانی که به بناهای تاریخی و تاریخ ترکیه ی باستان علاقه دارند، موزه تمدن آناتولی از برترین جاذبه های آنکارا بشمار می رود.

این موزه در بازاری متعلق به قرن پانزدهم میلادی، که به خوبی بازسازی شده است، قرار گرفته و بهترین صنایع دستی به دست آمده ازحفاری های ترکیه را در این موزه نگهداری می کنند.

قدم زدن در این موزه مانند یک سفری تاریخی به گذشته ی آناتولی است. آثار تاریخی مختلفی متعلق به دوران آناتولی، از دوران پالئولاتیک تا تمدن لیدیا در این موزه به چشم می خورد. آثاری از یونان و روم نیز در موزه وجود دارد.

موزه از یک نیم طبقه ی کوچک در پایین، یک طبقه ی بزرگ و کامل در همکف، سالن بزرگی در مرکز، و راهروهای اطراف تشکیل شده است. در کنار درب ورود و خروج، یک فروشگاه و کافی شاپ به چشم می خورد. حیاط موزه نیز پر از مجسمه های سنگی است.

موزه تمدن آناتولی به ورودی ارگ آنکارا نیز نزدیک است.

موزه ی تمدن آناتولی، در طول تابستان هر روز، و در دیگر فصول سال  به غیر از دوشنبه ها، هر روز به روی بازدید کنندگان باز می باشد.

 

موزه تمدن آناتولی؛ آنکارا
بی شک، مهم ترین موزه در مرکز آناتولی، همین موزه ی تمدن است که آثار گرانبهایی از دوران پارینه ‌سنگی یا پالئولیتیک، نئولیتیک، حتیان، هتیت، فريجيه‌، اورارتو، و تمدن روم در خود جای داده است.

بسیاری از گردشگران تنها برای بازدید از این موزه و مجموعه های بی نظیر آن به آنکارا سفر می کنند.

این موزه در میان دو ساختمان زیبای عثمانی در ضلع جنوبی قلعه آنکارا قرار دارد، بنابراین بازدید کنندگان می توانند به راحتی از ارگ آنکارا، قلعه ی آنکارا، اولد کوارترز، و موزه ی تمدن آناتولی یکجا بازدید کنند.

 

کباب های خیابانی

دونر کباب

 

چیزی که در آخر لازم می دانم تا به شما یادآور شوم، لذت خوردن غذاهای خیابانی در آنکارا است، که هرگز نباید آن را از دست بدهید.

غذاهای ترکی بسیار متنوع هستند، و شامل غذاهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، غذاهای بالکان، و … می باشند، و بهر حال برای هر سلیقه ای یک پیشنهاد ارائه می دهند.

به افراد گیاهخوار می بایست این هشدار را داد که غذاهای ترکیه، همگی از گوشت هستند. اگر به عکس بالا دقت کنید، متوجه این موضوع خواهید شد. یک سیخ چرخشی بزرگ از گوشت، یادآور کباب دونر است.

شما معروف ترین دونر کباب را می توانید در نزدیکی ایستگاه اتوبوس (Otogar) در کیزلای میل کنید.

دونر کباب یک غذای فوق العاده خوشمزه است که می توان گفت برای همه بسیار معروف و شناخته شده است. در واقع، آنکارا رکورد دار بزرگترین دونر کباب، به وزن حدود ۱۱۹۸ کیلوگرم می باشد!

 

امیدوارم این مقاله برای شما جالب و مفید باشه.
نظرات و پیشنهادات خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید و از خاطرات و تجربیات سفرهاتون بگید.
از همراهی شما با تورلند سپاسگذاریم.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

جاذبه های گردشگری آنکارا
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *