مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

جنگل جهان نما : بام استان گلستان کجاست ؟

جنگل جهان نما یا همان بام استان گلستان که می توان بر فراز آن یک دید خوبی به شهرهای کردکوی، گرگان و بندر ترکمن داشته باشیم که بهشتی ترین منتطقه ی ایران شناخته شده است .  جنگل جهان نما  بکرترین ، کوهستانی ترین و دهکده ای پر از رمز و راز  طبیعت و گونه های گیاهی و حیوانی می باشد که در وسط دشت وسیعی از جنگل های چند میلیون ساله هیرکانی و کوه های البرز قرار گرفته است. این منطقه حفاظت شده به وسعت تقریبا سی هکتار است و در ارتفاع بین ۶۰۰ تا ۳۰۸۶ از سطح دریا واقع شده است . این منطقه ی هیجان انگیز از قدیمی ترین جنگل های دنیا است و به اندازه ای وجود آرامش و راحتی در این منطقه حس می شود که حتی ببرها در اینجا به سکونت می پذیرند.

دیدنی های جنگل جهان نما را از دست ندهیم

میل تاریخی رادکان کوردکوی

اگر گشت و گذار خود را از سمت روستای رادکان کوردکوی شروع کردید  بعد از این که نیمی از راه را پیمودید بر فراز تپه ای یک سازه ی آجری و قدیمی به شکل مخروطی مشاهده میکنید که تاریخچه ی میل رادکان در سال ۴۰۷ هجری به منظور راهنمایی رهگذران و مسافران شکل گرفته است. ساخت این سازه حدودا چهار سال طول گشیده است و به زیبای هر چه تمام آن را بنا کردند دیدنی ترین قسمت آن بخش فوقانی آن است که  بعد از جنگ با روسیه تنها یک کتیبه ی آن سالم و دست خورده مانده است و حال آنجا به آرامگاه تبدیل شده است .

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

میل تاریخی رادکان کوردکوی در جنگل جهان نما
میل تاریخی رادکان کوردکوی در جنگل جهان نما

چشمه های پر آب و رودخانه ها 

آیا فکر میکنید جنگل جهان نما تنها خود را با هوای خوب و طبیعت سرسبزش مشهور کرده است ؟ باید بدانید که اصلا اینطور نیست. جهاننما دارای پرآب ترین چشمه ها از جمله نخود چشمه ، سرخ چشمه، پیرزن چشمه ،شربت ،  تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا و رودخانه هایی مثل رود چهارباغ، مغزی ترکت و سفید رود را دارد  و جای دادن این همه سرزندگی در  دل طبیعت اش بیشتر به علت کوهستانی بودن این منطقه است .

چشمه های جنگل جهان نما
چشمه های جنگل جهان نما

کوه نوردی، جنگل نوردی و دره نوردی

فقط کافیست که یکبار در هوای کوهستان هایش نفس بکشید تا با آن اونس بگیرید و دلتان بخواد ساعت ها پیادرویی را در آنجا شروع کنید ، شاید زیاد منصفانه بنظر نیاید که حتما با کوهنوردی کردن در آن میشود ساعت ها خود را غرق در آن کرد پس بهتر است که لازم به ذکر بشیم که در آنجا شما میتوانید با وسیله ی نقلیه هم راه را بپیمایید تا به نقطهبرفراز ابرها برسید .قرار گرفتن دهکده در میان کوه های دوکالی، شاه پسند، کالت، چلستان، زبله، تلمبار و لنده کوه فرصت خوبی در اختیارتان قرار می دهد تا قله های این اطراف را زیر پا بگذارید و استان زیبای گلستان را از ارتفاعات آن به تماشا بنشینید.حالا که تا بالاترین نقطه های جهان نما صعود کردیم بد نیست به پایین ترین قسمت های آن هم سری بزنیم. سراغ بسیاری از رودخانه ها، چشمه ها و دشت ها را در دره ها می توان گرفت. پس راهی دره های مغزی، جلینک بلینگ، سفید دره و ترکت شوید و از دره نوردی و تماشای زیبایی های منطقه جهان نما لذت ببرید.

مسیرهای کوه نوردی در جهان نما به دوسته عموما تبدیل میشود :

۱ )  مسیر جنگلی در جهان نما ، جنگل شصت کلا 
این مسیر هم با وسیله نقلیه و هم با پیادهرویی امکام پذیر است . برای رسیدن به نقطه آغازین این مسیر کوه نوردی می توانید راهی جنگل ناهارخوران گرگان شوید. (می توانید این مسیر را با ماشین یا مینی بوس طی کنید) از آنجا راه تان را به سمت روستا و جنگل شصت کلا و جاده باران کوه ادامه دهید. حال که به اینجا رسیدید به روستای شصت کلا مسیری جنگلی و سنگلاخی را در پیش می گیریم تا به منطقه کندوداران برسیم. از اینجا به بعد دیگر جاده برای ماشین های غیر شاسی غیرقابل عبور می شود؛ در این قسمت راه رودخانه ای وجود دارد که بدون ماشین های شاسی بلند گذر از آن امکان پذیر نیست. مسیر از این به بعد شیب ملایمی پیدا می کند و تا رسیدن به تخت میرزا بر شیب آن اضافه می شود. راه به دلیل وجود پاکوب های قدیمی به خوبی مشخص است و می توان به راحتی جاده را تا تخت میرزا ادامه داد. اینجا اما آخرین نقطه ای ست که ماشین امکان بالا آمدن را دارد. از اینجا به بعد نیز دیگر آب نوشیدنی در دسترس نیست و بهتر است از چشمه ای که در نزدیکی تخت میرزا قرار دارد بطری ها را پر کنید. می توانید جنگل نوردی تان را در همین منطقه به پایان برسانید یا اینکه راه را ادامه دهید تا به کلبه مش صفر و دشت جهان نما برسید. کلبه مش صفر سه اتاق و یک آشپزخانه دارد که فقط در فصل های گرم سال سرویس می دهد. البته در کلبه در زمستان ها نیز باز است اما هیزمی برای سوزاندن در آن پیدا نمی شود. راه را ادامه دهید تا بعد از حدود یک ساعت به دشت و دهکده جهان نما برسید.
۲) مسیر روستای در جنگل جهن نما ، درازنو و تخت میرزا
نقطه آغازین این جنگل نوردی و کوه نوردی روستای درازنوست. برای رفتن به جهان نما باید به سمت ارتفاعات شمالی درازنو بروید و با استفاده از مسیری که یال های این منطقه پیش پای تان می گذارد راه تان را به سمت دشت جهان نما ادامه دهید. پس از گشت و گذار در جهان نما مسیر را به سمت کلبه مش صفر در پیش بگیرید و از آنجا جاده را تا رسیدن به منطقه تخت میرزا بپیمایید. از اینجا به بعد هم راه مشخص است، مسیر پاکوب را ادامه دهید تا در نهایت به روستای مقصدی که برای آن برنامه ریزی کرده اید برسید.

اقامت و وقت گذرانی

به جنگل جهان نما که سفر کنید ، شما را ذر خود ماندگار میکند زیرا هیچ کس از زندگی در میان مه و دشت احساس ناراحتی نمیکند ، البته بهتر است بدانیم که به قدری زندگی کردن در آنجا ساده و بی آلایش است که هیچ خبری از لوله کشی های آب و گاز و حتی تلفن همراه نیست و میتوانید خود را در دامن طبیعت رها کنید و از شیروانی های رنگی ، دشت پهناور ، آب و هوای تمیز و سالم به مدت طولانی انرژی بگیرید.

روستای جنگل جهان نما در استان ییلاقی گلستان
روستای جنگل جهان نما در استان ییلاقی گلستان

عکس و ثبت خاطرات 

عکس گرفتن را در جنگل جهان نما فراموش نکنید! البته موضوعی لازم به ذکری نیست زیرا برای ثبت بهترین سفر خود حتما دست به این کار خواهید زد تا جنگل جهان نما را همیشه و در هر جایی که هستید به یاد بیاورید و یا حتی سلیقه ی انتخاب سفرتان را به دیگران نشان دهید.

برفراز ابر ها در جنگل جهان نما در استان ییلاقی گلستان
برفراز ابر ها در جنگل جهان نما در استان ییلاقی گلستان

بهترین زمان سفر 

به دلیل کوهستانی بودن این منطقه آب و هوای آن حتی در شب های فصل تابستان هم سرد می باشد.اما در بهار و تابستان بهترین زمان ها برای سفر به جهان نما محسوب می شوند و ارتفاع زیاد دهکده در زمان های پاییز و زمستان و همچنین نبود امکانات مناسب ، شب های بسیار سردی پیش رو دارد.

مسیر و مسافت 

اگر آغاز سفر شما  از تهران است  دو جاده هراز و فیروزکوه پیش پای شما قرار دارد. از آنجایی که دهکده در منطقه ای حفاظت شده قرار دارد و بعد از شهر کردکوی و دامغان دسترسی به پمپ بنزین ندارید توصیه ما این است که باک خودروی تان را در پمپ بنزین یکی از این دو شهر به طور کامل پر کنید .
مسافت بیشتری در مسیر رسیدن به جهان نما جاده شن ریزی شده و خاکی است .
اگر از سمت کردکوی به جهان نما می روید حتما در مسیر  برج تاریخی رادکان کردکوی را خوایید دید.
تا جایی که امکان دارد حتما زنجیر چرخ با خود داشته باشید. اگر هم در فصل های گرم به جهان نما سفر می کنید از کارکردن درست برف پاک کن ها مطمئن شوید چرا که احتمال بارش های شدید و ناگهانی باران در این منطقه زیاد است.
در راه رسیدن به جهان نما هتل آپارتمانی وجود دارد که آخرین جایی است که می توانید به خوراکی هایی ساده مانند نان و آب معدنی و … دسترسی داشته باشید. اگر هم نیاز دارید تا وسایل دیگری بخرید، می توانید به روستای درازنو در نزدیکی این هتل آپارتمان مراجعه کنید. درازنو یک بقالی و نانوایی دارد و تا اندازه ای می تواند مایحتاج تان را برطرف کند. البته سوپرمارکت و قصابی هم در دهکده جهان نما مانند روستای درازنو وجود دارد.
اگر نیاز دارید تا در سفر به دهکده جهان نما با کسی تماس بگیرید آخرین نقطه ای که می توانید شانس تان را امتحان کنید همین هتل آپارتمان و روستای درازنوست. البته ممکن است در ارتفاعات هر از گاهی و به طور شانسی آنتن موبایل داشته باشید اما به هیچ وجه روی آن برای تماس های ضروری و مهم حساب باز نکنید.

برای خرید تور جنگل جهان نما  و یا سایر تور های طبیعت گردی و مکان های دیدنی بیشتر به تورلند مراجعه کنید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

جنگل جهان نما : بام استان گلستان کجاست ؟
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *