مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

جواهر دشت یا عروس سبز پوش استان گیلان

جواهر دشت انگشتر جواهریه استان گیلان  شهرستان رودسر از توابع دهستان سیاهکلرود بخش چابکسر، است که به زبان شیرین گیلکی آن را جئوَردشت صدا میزنند. کاملا می توانیم به داشتن این سرمایه در شمال ایران بر خود ببالیم و وجود آب وهوا ییلاقی اش را با غرور وصف کنیم چون حتی رنگ طبیعت اش هم می توانند آن را از همه جای شمال متفاوت سازد و بر اساس این امر است که حالا خود سالیانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر و طبیعت گردان است.
این قطعه ی بهشتی حدودا ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و تقریبا ۱۰۰ هکتار است که دارای اقلیم کوهستانی و مرطوب است و در دل دامانش گیاهان «میش گوش» و انواع گل‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت را در خود جای داده.
اگر رامسر هستیم برای آن که خود را از سیاهکلرود به جواهر دشت یا عروس سبز پوش برسانیم دو الا سه ساعتی بیشتر طول نمیکشد و بعد از رسید به این بهشت رویایی میتوان در هوایش هوایی تازه کرد و حس اشتیاق و سرزندگی را در خود به وجود آوریم و در میان ابرهایش راه برویم و لمسش کنیم و آن موقع تازه حس پرنده ای را داریم که برای استراحت و خوابیدن به این توده ابرهای در هم رفته خیلی وقت هست که نیازمند است .

جاذبه های گردشگری جواهر دشت

طبیعت مسیر جاده

فکر کنم از جاده ای که خواهید گذشت زیباترین مسیری باشد که تا حالا سفر کرده اید زیرا کل اطرافش را پوششی از درختان تنومند پرتقال و مرکبات احاطه کرده و تا خود  روستا همجا سبز،سبزو سبزتر خواهد شد.
از اهالی جواهر دشت حتما خرید کنید و سری به مغازه ها و بازارش بزنید و از گوشت و لبنیات تازه و سالمش خریداری کنید تا لذت سفر را برای خود دوچندان کنید.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

عکس مسیر جواهردشت در استان گیلان
عکس مسیر جواهردشت

میراث فرهنگی

قبل از ورود به روستای جواهر دشت خوش آب و هوا میتوانید به آستانه ی متبرکه  «نقره عباس» در دشتی زیبا و وسیع نگاهی انداخت و مشغول رازو نیاز شوید و چشم اندازه مهیجی هم داشته باشید.
به گفته ی برخی از روستاییان جواهردشت بیش از ۴۰۰ سال است که محل زندگی ییلاقی نشینان شده  اما مشاهدات عینی و بررسی‌های لازم آن زیاد به این حرف دلالتی ندارد، زیرا نه آثار تاریخی و ملاک و دلایل مستندی وجود دارد و نه بزرگان علم و ادب و محققان اندیشمند چیزی درباره جواهر دشتنوشته‌اند.به هر حال عمر آبادی جواهر دشت از ۳۰۰ سال نباید بیشتر باشد.

عکس مقبره نقره عباس در جواهر دشت استان گیلان
عکس مقبره نقره عباس در جواهر دشت استان گیلان

طبیعت و آب و هوا

جواهردشت در دل کوه سماس خود دره هایی جای داده که مملو از آب های معدنی گازدار است پوشش گیاهی منطقه سرولات را پهن برگان تشکیل می دهند به این صورت که در بخش پایین منطقه شمشاد ، وسکا و خرمندی ، ممرز ، بخش میان را پوشش جنگلی از نوع ممرز ، افرا ، انجیلی ، توسکا ، خرمالوی وحشی ، لیلکی ، ازگیل ، آزاد و بلوط و بخش بالا را بلوط ، آزاد ، راش ، ون ، زالزالک و گلابی وحشی دیده می شود .
گیاهانی چون تمشک ، گزنه ، پامچال ، بنفشه … نیز در این منطقه وجود دارد .
جانورانی نظیر مرال،شوکا،کل و بز ،پلنگ ،خرس ،گراز  و پرنده قرقاول و… در محیط زیست حفاظت شده سرولات زندگی می کنند .
در سراشیب سبزه زاران دشت و زمین‌هایی که زیر کشت سیب زمینی‌اند.
بیشتر اهلی روستاهای سیاهکل‌رود ، قاسم‌آباد علیا و سفلا ، گاوماست و روستاهای دیگر هستند که در فصل تابستان منطقه جواهر دشت را به عنوان محل اقامتشان انتخاب می کنند .
 در طبیعت جواهر دشت همچنان زندگی سنتی نشین دیده می شود .در این روستا آب لوله کشی وجود ندارد و مردم منطقه آب شرب،خود را از چشمه‌های داخل محله تأمین می‌کنند.قابل ذکر است آب زلال و همیشه سرد، سفید آب رحیم آباد که جهت آب آشامیدنی بخش‌های مرکزی و دیگر بخشهای شهرستان رودسر استفاده می‌شود از قله‌های سماموس سرچشمه می‌گیرد.

عکس جواهر دشت در استان گیلان
عکس جواهر دشت در استان گیلان

تفریحات ، سرگرمی ها و جشنواره ها

در حین رسیدن به این روستا همه دوستداران کوهنوردی ، برای رسیدن به قله ۳۶۷۸ متری سماموس در جبهه جنوبی روستا را خواهید دید. بیشتر اوقات در فصل زمستان و سرد  به صورت حرفه ای و مجهز برای صعود به این قله میروند.
بهترین زمان برای سفر کردن به جواهر دشت وقتی است که جشنواره ی  همه
 ساله ی آن اعم از  مسابقات کشتی گیله‌مردی و طناب کشی و اسب دوانی و…  برگزار می‌شود، که در آن بازده زمانی سیر زیادی از مسافران و گردشگران را در خود جای میکند.
هنرمندان عکاس و علاقه مندان به این رشته هنری در فصل های مختلف سال برای برداشت تصاویری بی نظیر از طبیعت بکر ، اسب ها ، دام های درحال چرا در دشتی سبز ، آسمان مه گرفته و … به این منطقه سفر می کنند .

عکس جشنواره محلی جواهردشت در استان گیلان
عکس جشنواره محلی جواهردشت در استان گیلان

مسیر دسترسی 

اگر قصد سفر به این منطقه ی بهشتی را کرده اید،مسیر جواهردشتبه طور خلاصه اینگونه است : گیلان ، رودسر ، بخش کلاچای ، دهستان سیاهکلرود ، روستای جواهر دشت .
اما در ابتدا باید به شهر کلاچای یا چابکسر در شهرستان رودسر استان گیلان بروید، برای ورود به چابکسر از استان مازندران و پس از گذر ازرامسر، در فاصله ۵ کیلومتری از رامسر به چابکسر وارد می‌شوید. از چابکسر به سمت غرب و به سوی کلاچای و با طی مسیری به مسافت ۷ کیلومتر به جاده سیاهکل رود بروید . برای ورود از مسیر کلاجای نیز بعد از شهرستان رودسر به سمت شرق و با طی مسیر ۹ کیلومتر به شهر کلاچای رسیده، سپس با طی مسیری به طول چند کیلومتری به جاده سیاهکل رود میرسید.
البته جاده ورودی به این روستا تا اوایل جنگل و بعد از منطقه چاشت خورلات آسفالت است. ولی اکثر مسیر که در جنگل قرار دارد خاکی است. بعد از اتمام جنگل مراتع شروع شده و با گذشت ازامامزاده‌ی نقر عباس و در رأس قله که امامزاده واقع است، منطقه زیبای جواهر دشت نمایان می‌شود.

عکس جواهردشت در استان گیلان
عکس جواهردشت در استان گیلان

اقامت و استراحتگاه 

چه کسی دوست نداره که بعد از شلوغی و هیاهوی شهری حالا به جایی برسد به دور از آلودگی و سروصدا تا با یک دل قرص استراحت طولانی مدت با تمرکز بیشتر در میان ابرهای تو درتو و نزدیکتر به آسمان نکند ؟
بدون شک هیچ کس نمیتوانند تجربه ی اویل شب و دیدن اولین صبح را درجواهر دشت از ذهن شما پاک کند، در حالی که نون و عطر محلی و طبیعی بودن همه چیز فضای آنجا را پر کرده است.
برای دیدن تور ها و اقامت در جواهر دشت میتوانید به تورلند سری بزنید .

عکس جواهردشت در استان گیلان
عکس جواهردشت در استان گیلان

بهترین زمان سفر 

بهترین زمان سفر کردن به جواهردشت از اواخر فصل بهار تا اوایل پاییز، به ویژه در ماه‌های گرم تابستانی سفر به جواهر دشت حال و هوای دیگری دارد.یادتان باشد که در زمستان‌ها، جواهر دشت به دلیل بارش سنگین برف معمولاً مسدود می‌باشد و حتی میتوان توصیه کرد که در هر فصلی که راهی شدید یک لباس گرم  و  کفش مناسب کوهنوردی به همراه داشته باشید.

عکس از زمستان جواهردشت در استان گیلان
عکس از زمستان جواهردشت در استان گیلان

در صورتی که قصد سفر به جواهر دشت را دارید تورلند در قالب تورهای یک روزه و چند روزه تورهای طبیعت گردی با کیفیتی را برای شما فراهم کرده است. شما می توانید با مراجعه به بخش تورهای طبیعت گردی از سفر به دل طبیعت با تورلند لذت ببرید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

جواهر دشت یا عروس سبز پوش استان گیلان
3.9 (78.67%) 15 votes
۱ دیدگاه

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *