مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

دیدنی های کاشان : آشنایی با شهر کاشان

بوی گلاب ، خانه های تاریخی خانواده های بزرگ ، سهراب سپهری ، امیرکبیر و بسیار جمله های آشنای دیگر ما را یاد شهر کاشان می اندازد. شهری تاریخی ، فرهنگی هنری در استان اصفهان و در ۲۷۰ کیلومتری جنوب شهر تهران. فرهنگ و هنر در خون مردم کاشان است و در هر کجایی این شهر نمادی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران وجود دارد. در این مقاله شما را با دیدنی های کاشان  و مکان هایی که با سفر به این شهر می بایست به سراغ آن ها بروید را آشنا خواهیم کرد.

جاذبه های دیدنی کاشان

کاشان شهر کوچکی است که با سفری یک روزه به آن می توانید از تمامی جاذبه های آن دیدن نمایید. دیدنی های کاشان از مراسم گلاب گیری تا بناهای تاریخی سبب شده است که این شهر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد. نکته ای که شاید شما را متعجب کند تعداد زیاد گردشگران خارجی نسبت به وسعت شهر است. هر کجا که می روید یک گردشگر خارجی از کشورهای مختلف با لباس های گل گلی در حال عکاسی، خرید یا بازدید از دیدنی های کاشان هستند. در ادامه با دیدنی های شهر کاشان که با سفر به این شهر می باست از آن دیدن کنید، آشنا خواهیم شد :

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

حمام و باغ فین کاشان

مهمنرین جاذبه گردگری کاشان باغ فین است. باغ فین تنها اثر تاریخی این شهر است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قدمت باغ فین به دوره صفویه باز میگردد. ناصرالدین شاه در سال ۱۸۵۲ هجری شمسی صدرالعظم خود یعنی امیرکبیر را در این باغ و در حمام فین به قتل رساند. از این رو خیابان منتهی به باغ فین به همین نام (امیر کبیر) نام گذاری شده است. باغ فین کاشان جلوه ای از معماری ناب ایرانی است. درختان سر به فلک کشیده ، جوی آب و حوض های فیروزه ای در کنار معماری بی نظیر بناهای درون باغ هر گردشگری را محو تماشای آن خواهد کرد. حمام فین که در درون باغ قرار دارد تاریخ قاجار را مرور می کند. با ورود ب حمام فین می توانیم مجسمه هایی از صحنه قتل امیرکبیر را مشاهده کنید.

باغ و حمام فین کاشان
نمایی زیبا از باغ و حمام قین

مراسم گلاب گیری

مراسم گلاب گیری هر ساله در فصل بهار در این شهر و شهرهای اطرف از جمله قمصر و نیاسر برگزار می شود. گردشگران زیادی هر ساله برای بازدید از این مراسم از سراسر دنیا راهی کاشان می شوند. مراسم گلاب گیری هر ساله در کاشان از اواسط اردیبهشت شروع شده و تا اواسط خرداد ادامه می یابد. مراسم گلاب گیری در این شهر سابقه زیادی دارد. این مراسم به لتان نیر معروف است . در گذشته با شکفته شدن گل های محمدی، مردم شهر شروع به چیدن گل ها می کردند حتی آن ها که باغ نداشتند برای باغداران گل چینی می کردند. گل های چیده شده را در اختیار خانواده هایی که ابزار گلاب گیری داشته قرار می دادند و به این ترتیب علاوه بر امرار معاش از گلاب های بدست آمده برای خود نیز استفاده می کردند.

گلاب گیری کاشان
تصویری از مراسم سنتی گلاب گیری

خانه های تاریخی کاشان

اگر پیاده در شهر قدم بزنید خانه های تاریخی را در همه جای آن مشاهده خواهید کرد. بسیاری از این خانه ها بازسازی و مرمت شده و امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری قابل بازدید است. همچنین برخی از خانه های تاریخی کاشان به هتل برای اقامت گردشگران تبدیل شده است. از خانه های تاریخی معروف می توان به خانه طباطبایی ها ، خانه عامری ها ، مسجد و مدرسه آقا بزرگ، خانه بروجردی و بسیاری دیگر اشاره گرد. لازم به ذکر است خانه عامری یا سرای عامری به هتل ۵ ستاره در کاشان تبدیل شده است که اقامت گاهی لوکس را برای گردشگران علاقه مند به خانه های تاریخی فراهم می سازد.

خانه تاریخی طباطبایی
نمای داخلی خانه طباطبایی ها از جمله خانه های تاریخی

بازار کاشان

بازار کاشان مربوط به دوره صفویه بوده و در راستای بازار بزرگ قرار دارد. با ورود به بازار معماری زیبا آن جلب توجه می کند. البته خبری از مغازه های سنتی نیست که بیشتر مغازه های کالاهای مصرفی مردم را به فروش می رسانند. با گشت و گذار در بازار کاشان می توانید سوغات خود را از سفر به این شهر تهیه کنید. در گشت و گذار در بازار کاشان عطاری های سنتی را از دست ندهید. البته تعداد عطاری های سنتی کم است اما بوی عطر تولید آن ها که از گل های طبیعی تهیه می شود واقعا بی نظیر است.

بازار سنتی کاشان
نمایی زیبا از بازار سنتی کاشان

سوغاتی کاشان

شاید اولین چیزی که از سفر به کاشان به عنوان سوغات تهیه نمایید، گلاب و عرقیات باشد اما این ها تنها سوغات های این شهر نیستند. از سایر سوغاتی های مهم این شهر می توان به حاجی بادومی ، کلوچه سنتی و گلیم اشاره کرد. در ادامه شما را با برخی از سوغاتی های شهر کاشان آشنا می کنیم.

گلاب کاشان

مهمترین سوغاتی کاشان گلاب است. هر ساله در فصل گلاب گیری بسیاری از گردشگران برای تهیه گلاب ناب به این شهر یا شهر های اطراف از جمله قمصر و نیاسر سفر می کنند. لازم به ذکر است گلاب خالص طعم گس و تلخی دارد و شفاف و بدون رنگ است. لازم به ذکر است در فروشگاه های گلاب فروشی این شهر سایر عرقیات از جمله عرق نعنا ، عرق بیدمشک و بسیاری دیگر از عرقیات سنتی یافت می شود.

گل محمدی
گل های محمدی چیده شده آماده برای گلاب گیری در فصل بهار

حاجی بادومی

این شیرینی در اغلب مهمانی های کاشانی ها استفاده می شود. همانطور که از اسم آن پیدا است در داخل آن از بادام استفاده شده است.حاجی بادومی از جوز، آرد نخودچی، هل، پودر شکر یا پودر قند، زرده تخم مرغ، گلاب، زعفران و البته مقدار زیادی بادام تشکیل شده است و ارزش غذایی بالایی دارد. حاجی بادومی را در بازار این شهر یا در بشتر مراکز خرید می توانید پیدا کنید.

شیرینی سنتی حاجی بادومی
شیرینی سنتی حاجی بادومی

کلوچه

از دیگر سوغاتی های خوراکی ، کلوچه کاشان است که در نوروز در خانه کاشانی ها یافت می شود. این کلوچه  از آرد سبوس دار گندم، شکر،روغن نباتی یا حیوانی، هل، زعفران و مغز پسته برای تزئیین روی آن تهیه می‌شود. در صورت سفر به این شهر سوغاتی کلوچه را از بازار برزگ آن از دست ندهید.

فرش و گلیم

یکی از معروف ترین سوغاتی صنایع دستی فرش و گلیم کاشان است. فرش کاشام معمولا از نخ پنبه تهیه می شود لذا دارای ضخامت بیشتری نسبت به فرش های تبریز هستند اما در موارد نیز از نخ ابریشم استفاده می شود. جالب است بدانید در فرایند تولید فرش دستباف از ماده شیمیایی استفاده نمی شود و رنگ استفاده شده در نخ آن طبیعی است. در سفر به کاشان حتما از بازار فرش این شهر نیز دیدن کنید.

در این مقاله درباره دیدنی های کاشان و سوغات این شهر صحبت شد. شما نیز می توانید تجربه خود را از سفر به این شهر از طریق دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. اگر قصد سفر به شهرهای ایران در قالب تور طبیعت گردی را دارید می توانید به بخش تور های طبیعت گردی در تورلند مراجعه نمایید. تورلند اولین و معتبرترین وبسایت فروش آنلاین تورهای خارجی و طبیعت گردی می باشد و با همراهی برگزار کنندگان بزرگ داخلی اقدام به فروش مطمین و با قیمت مناسب تورهای گردشگری داخلی و خارجی می نماید.

 

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

دیدنی های کاشان : آشنایی با شهر کاشان
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *