مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

ماسال کجاست ؟ راهنمای سفر به بام سبز گیلان

ماسال بهشتی است سبز رنگ که به نام شاخص سبز گیلان از آن یاد میشود که در دل خود انبوهی از کلبه ها چوبی و آبشارهای پر خروش را جای داده به روایتی دیگر اگر به نقشه ی این شهر نگاه کنیم ، خواهیم دید که ماسال در کنار رودخانه خالکایی شکل گرفته  که این کنار رودخانه از قله ی شاه معلم که حدود ۴۰ کیلومتر از دورن ماسال گذر می کند نقش مهمی را به خود اختصاص داده است.
این مکان رویایی از قدیمی ترین شهرستان ها می باشد که از دوره ی اشکانیان وجود داشته است ، که به نام «مازال»، «رودکنار»، «سر بازار» آن را صدا میزدند. ولی در حال این منطقه را در دهه ی هفتاد از بافت تالش سوا شده و به شهرستان ماسال معروف است ، و به همین مردمانش به زبان زیبای تالشی لب به سخن می گویند.
ماسال در لغت به معنی «کوه وار» ، «کنار کوه» یا «دارای کوه» است که از کلمات «مازال» ، «مسال» و… گرفته شده است.
در طیبعتش جای بکری به نام  اولسبلنگاه وجود دارد که مقصد اکثر طبیعت گردان و گردشگران است ، که در لا به لاهای ابر ها گمشده است ، ییلاقی مرتغع با ابرهای متمرکز هوای سالم و آب گوارا و صدها توصیف حیرت انگیز که تنها باید با چشم خود آنجا رو دید و ابرهایش را در صورت لمس کرد که متوجه این موضوع شوید که چرا استان گیلان با داشتن همچین گوهری در دامان خود حریف می طلبد تا آن را به رخ بکشد.
ماسال از دو بخش که بر اساس ناحیه جلگه ای بصورت نوار باریکی در امتداد به نزدیکی دریا کشیده شده و هم ناحیه کوهستانی شمال رشته کوه های البرز که پوشیده شده از جنگل انبوه است تشکیل شده ، که به نام های بخش مرکزی و شاندرمن است  که به هر دو آنها بهشتی دست نخورده می گویند و در کل دارای ۴ ده و حدود صد آبادی می باشد.

اقامت در ماسال اولسبلنگاه

اولسبلنگاه در زبان تالشی به معنای «درخت ممرز روی ارتفاع» است. روستای ییلاقی “اولسبلانگاه” در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
خود را به وقت نهار به آنجا برسانید و یک روز ماندن در اولسبلنگاه را بر خود اجباری کنید چرا که حتما باید در غروبش و هوای مه گرفته اش حضور داشته باشید که آن حس هیجان انگیز از این همه انرژی مثبت در آنجا بهره ببرید .در مسیر سفر خود قدم در جادهی پر پیچ و خمش خواهید گذاشت که هر چه جلوتر میروید نزد چشم هایتان منظره ها سبزتر میشوند و درختان پیر و خمیده ی آن به شما خوش آمد گویی میگویند.
فرصت اسب سواری را در آنجا از دست ندهید چرا که روستای اولسبلنگاه مملو از اسب های وحشی و اهلی است و محیط آموزشی برای اسب سوران در کوهستان ها میباشد که خود یک راه درآمدزایی اهالی آن منطقه است.
برای سفر کردن به روستای اولسبلنگاه باید ابتدا خودتان را به استان گیلان و بعد شهرماسال برسانید بعد از آن، جاده ی گیلوان را در پیش بگیرید.زمان سفر خود را بهتر است که در فصل گرم انتخاب کنید.
گاهی اوقات در ۹ کیلومتری ورودی اولسبلنگاه، ایستگاهی قرار دارد که به ازای هر ماشین مبلغ  حدودا ۵۰۰۰ هزار تومان برای نظافت جاده و روستا دریافت می کند.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

عکس ماسال در شهرستان استان گیلان

اقامت در  ماسال شاندرمن 

آیا دلتان برای غارها قندیل بسته و آبشارهای که در آن وجود دارد تنگ شده ؟ پس به بخش شاندرمن ماسال سفر کنید و سری به  غار آویشوی که مجاورت سنگ هایی قرار دارد که روی آنها آثار دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی پالئوتتیس است، دیدن کنید و این چیزی است که جاذبه های این غار را در مقایسه با غارهای دیگر، منحصر به فرد می کند. در این غار هفت آبشار و چند صد قندیل وجود دارد که تماشای آنها می تواند بهترین تجربه غار نوردی شما را رقم بزند.
ضمناً در  شهر ماسال بازار هفتگی در روز شنبه و در بخش شاندرمن روز پنج شنبه برگزار می گردد که دارای رونق فراوان است .
برای دیدن غار آویشوی باید راهی شهرستان ماسال در ۵۰ کیلومتری شمال غرب رشت یا به عبارتی در ۲۰ کیلومتری غرب فومن و صومعه سرا شوید و در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن، سراغ منطقه آویشوی را بگیرید.

عکس غار آویشوی در ماسال در شهرستان استان گیلان
عکس غار آویشوی در ماسال در شهرستان استان گیلان

مناطق دیدنی در ماسال

اگر تصمیم بر سفر به ماسال گرفته اید بهتر است این را بدانید که کله بار خود را باید برای چند روز ببندید،زیرا باز هم امکان دارد طی دو سه روز هم نتوانید به همه جای تاریخی آن سر بزنید و از آن دل بکنید.
به ماسال که رسیدید می توانید علاوه بر دیدن غار آویشوی، سری هم به منطقه جنگلی طاسکوه و آری دول ، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخره های بلند، گردشگاه جنگلی ریزه مندان، ییلاق شالماء، چسلی، بیلگاه دون، اسپی دشت، دشت النزه و ویرگاه، خندیله پشت، مارجونه، رشته پشت و شنه راه، واشیار، اولسه بلنگاه، صی فی، نم نمه پشت، خشکه دریا، تلارگاه ملومه بند، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا، وردم، منطقه یادمانی مشهد میرزا (محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی) و… بزنید و جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه را از نزدیک ببینید.
اگرچه که احتمالا فرصت دیدن این جاذبه ها را در یک سفر نخواهید داشت اما نزدیکی این اماکن به همدیگر، این شانس را به شما می دهد که در مدتی کوتاه، از بیشترین شگفتی ها بهره ببرید.
میتوان بعد از غار آیشو دیدنی ترین مکان را “دیواره سنگی اسبه ریسه ماسال” معرفی کردکه دارای یکی از صخره های بلند سنگ نوردی کشور است که اقداماتی برای آماده سازی این دیواره سنگی با هدف استفاده سنگ نوردی در حال اجرا است که با آماده سازی آن سنگ نوردان بتوانند از این مکان استفاده کنند، همچنین وجود رودخانه خروشان در دامنه این صخره که استعداد کایاک سواری در آب های خروشان را دارد.

عکس ماسال در شهرستان استان گیلان
عکس ماسال در شهرستان استان گیلان

آب و هوای ماسال

آب و هوای ماسال به دلیل کوهستانی بودن دارای زمستانهای سرد و با درصد رطوبت بیشتر از ۷۰ درصد می باشد . بیشترین رطوبت در شهریور ماه مشاهده می شود.بارندگی در شهر بسیار زیاداست و در تمام فصول سال به خصوص در پاییز و زمستان صورت می گیرد و اختلاف کم درجه حرارت در طول شبانه روز به دلیل وجود رطوبت آن است.
پوشش ابر مقداری از نور و حرارت آفتاب را به خارج از جو منعکس می‌کند و در طی شب مانند یک عایق حرارتی مانع تابش حرارت از زمین به آسمان می‌شود. در نتیجه نوسان درجه حرارت در روزهای ابری بسیار کمتر می‌شود.

عکس ماسال در شهرستان استان گیلان
عکس ماسال در شهرستان استان گیلان

راه دسترسی ماسال

نقشه ی شهرستان ماسال از شمال به رضوانشهر، از شرق به فومن و صومعه سرا، از غرب و جنوب به خلخال و در نهایت استان اردبیل کشیده می‌شود و در غرب رشت قرار گرفته است؛ از همین رو فاصله‌ی رشت تا ماسال از مسیر صومعه سرا در حدود ۵۵ کیلومتر است. از طرفی این منطقه با تالش تقریبا ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به ماسال از مرکز گیلان، مسافتی بیش از یک ساعت را باید طی کرد.
اگر میخواهید به مناطق جنگلی ماسال سفر کنید بد نیست که نام آنها را بدانید : منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخره‌های بلند – گردشگاه جنگلی ریزه مندان – ییلاق شالماء – چسلی – بیلگاه دون – اپسی دشت – دشت النزه – ویرگاه – خندیله پشت – مارجونه – رشت پشت – وشنه راه – واشیار – اولسته بلنگاه – صی فی مانم – نمه پشت – خشکه دریا – تلارگاه ملومه بند ـ سوچاله – غار خنده پشت.

عکس مسیر ماسال در شهرستان استان گیلان
عکس مسیر ماسال در شهرستان استان گیلان

جمعیت در ماسال 

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران،در بخش شاندرمن یکی از نکات مهم آن داشتن پهناورترین روستای استان گیلان است این روستا که سیاهمرد نام دارد دارای چهار هزار نفر جمعیت می‌باشد.
مردم ماسال از نظر اقتصادی به کشاورزی، دامپروری و همچنین صنایع وابسته به این دو تکیه کرده اند . زنبورداری و تولید عسل با کیفیت که حتی سوغات ماسال هم بشمار می آید نیز از دیگر فعالیت‌های ساکنین آنجا است .برنج، پنیر، عسل طبیعی و مرکبات از جمله محصولاتی است که می‌توان برای این منطقه نام برد. از طرفی تولیداتی مانند شال و صنایع چوبی از منابع درآمد مردم ماسال محسوب می‌شود.

عکس ماسال در شهرستان استان گیلان
عکس ماسال در شهرستان استان گیلان

جشنواره در ماسال

در این جشنواره که با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولین برگزار می شد، آیین های سنتی، بازی های محلی و فعالیت های کشاورزی قدیمی مردم منطقه به صورت نمادین اجرا شد.
در این آئین که با حضور مسئولان و مردم برگزار شد، تلاش بر این بوده تا با همکاری هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی شهرستان با تدارک برنامه‌ها و بازی‌های مختلف محلی فضایی شاد و مفرح را در کنار معرفی آداب و سنن و بازی‌های خاص محلی برای مردم فراهم آوریم.
در این مراسم از بازی های مانند لافند بازی ، دان پلان، قیش بازی و طناب‌کشیبرای مردم اجرا شد تا فضایی همراه با شادی و نشاط و خاطره‌ای خوش برای آنها فراهم آید.

عکس جشنواره ماسال در شهرستان استان گیلان
عکس جشنواره ماسال در شهرستان استان گیلان

 

برای اطلاعات بیشتر از تور طیبعت گردی ، گردشگردی و خرید تور ماسال به روی تورلند کلید کنید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

ماسال کجاست ؟ راهنمای سفر به بام سبز گیلان
5 (100%) 1 vote

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *