مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

راهنمای سفر به دریاچه سوها و آبشار لاتون

وقتی به موضوع سفر به دریاچه سوها تا آبشار لاتون فکر میکنید باید به این موضوع توجه کنید که پشت این حرف یک راز جالب نشسته که میگوید سفر در من یعنی از ابتدای جنگل گیلان شروع به پیاده رویی کن تا جای که رود خانه ای به دریای خزر میریزد ، مسیری که بین این دو نقطه است را برایت گل فرشی از بابونه های سفید کردم تا مرا هرگز از یاد نبری.

دریاچه سوها کجاست

کوله بار، نقشه منطقه و وسایل ماهیگیری خودتان را جمع کنید،تا به روستای سوها که در قدیم آن را سوآ یاد میکردند و از بکرترین و زیباترین مکان ها می باشد راهی شویم. از استان اردبیل حدود ۳۰ کیلومتر به سمت شرق که برانیم به روستای سوها خواهیم رسید.شگفت انگیزی این منطقه در میان محلیان مثال زدنی است و تا آنجای که آن را نگین آبی کوه های نمین می نامند.
این روستا با محیط سبز و آب و هوای خنک و معتدلی که دارد ابتدای جنگل گیلان است و بعد گذراندن ۵ کیلومتر در دل خود یک آبگیر زیبایی با رنگ آبی کدر جای داده است که به نام دریاچه سوها جای داده است.
این دریاچه را باید در تیرماه دید که چگونه مه روی آب نشسته است تا روحتان را تحت تاثیر خود قرار دهد. توصیه میشود که در آبش شنا نکنید اما ماهیگیری در دریاچه سوها آزاد است. در زمین ییلاقی و حاصلخیزش که دراز بکشید و از دویدن اسب های وحشی لذت ببرید.خاک این منطقه چنان است که حتی با فشار زیاد پا ممکن است آب از دل زمین بیرون بزند. پوشش جنگل های منطقه تنک است و بیشتر زمین های اطراف با چمن های سرسبز پوشیده شده اند.
در کنار دریاچه آلاچیق هایی بنا شده که، مردمان روستای سوها به فروش لبنیات تازه و محلی مشغول اند، حتی برای یکبارم که شده از دوغ آنجا نوش جان کنید .

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

عکس دریاچه سوها نگین آبی نمین
عکس دریاچه سوها نگین آبی نمین

مسیر از دریاچه سوها تا آبشار لاتون

مسیری که از دریاچه سوها تا آبشار لاتون می باشد ۱۶ کیلومتر است که از مسیر جاده اصلی خود ، سخت تر و طولانی تر است اما اصلا به از دست دادن این طبیعت نمی ارزد و همیشه طبیعت گردان و گردشگران مسیر دریاچه سوها را انتخاب می کنند زیرا با نفس کشیدن در هوای خنک آن در حال شارژ کردن خودشان هستد .
کفش های پیاد رویتان را پا کنید چند ساعتی پیاده رویی پیش رو داریم . نقشه ی مسیر به لاتون را در دست بگیرید و از سمت چپ تاج سد از کنار اتاقک بلوکی در مسیر جاده خاکی حرکت کنید و در ادامه به بالای تپه ای خاکی میرسیم که محل رویش گلهای بابونه میباشد.چه زیباست فرشی سپید زیر پایتان و انتخاب راهی که کمتر به آنها اسیب برسد.

عکس زمین ییلاقی سوها نگین آبی نمین
عکس زمین ییلاقی سوها نگین آبی نمین

مسیر پیاده روی این جنگل حدود ۱۵ ساعت بوده که ترکیبی از کوه نوردی و جنگل نوردی در مسیرهای سنگین و سبک می باشد. کل مسیر در ۲ روز با پیاده روی حدود ۸-۹ ساعت برای روز اول و ۵ تا ۶ ساعت برای روز دوم طی خواهد شد.لازم به ذکر است یکی از دشواری های این مسیر تغییر ارتفاع زیاد آن (حدود ۱۸۰۰ متر) در طی ۲ روز می باشد.
ابتدا به روستای کوته کومه میرسید و پس از پیمودن یک کیلومتر از مسیر جنگلی ، تابلو های راهنما را در سمت چپ خود خواهید دید به آن ها توجه کنید و باز هم از محیط بانان آنجا سوال کنید تا خیالتان راحت شود از مسیری که میخواهی بگذرانید در حین مسیر حتما چشمتان به کوه اسپیناس خواهد خورد.قله اسپیناس در دور دستها با نشان دکل مخابراتی بر بالای آن ، همچون فانوس دریایی راهنمای کوهنوردان در میان جنگلهای انبوه میباشد.
رد شدن از دل کوه ها و جنگل ها اینقدر دل چسب برایتان می شود که به کلی زمان را فراموش خواهید کرد، هنگام پیمودن مسیر ، پس از عبور از رود خانه کف سنگی به محلی میرسیم که پر از توت فرنگی های وحشی است و به وفور در آنجا دیده میشوند از آن غافل نشوید و مزه ی آن را به دندون بکشید ، آبتنی کردن در رودخانه های بین راهی که میبینید میتوانند خستگی را از تنتان بیرون ببرد .
هوا که رو به تاریکی رفت میتوانید میتوانید کلبه ای اجاره کنید یا کنار رودخانه ای چاذری بنا کنید و آتش کوچکی درست کنید اما حواستان به محیط باشد .

مسیر آبشار لاتون
مسیر آبشار لاتون

شبی خنک را در کنار آتش به صبح میرسانید و صبح زود ازسمت چپ سیم خاردار، در زیر کوهی سنگی مسیر پاکوب را ادامه دهید و پس از رسیدن به یک محوطه کوچک بدون درخت ، راهی سرازیری تندی میشوید و حدود نیم ساعت ارتفاع کم میکنیم تا به منطقه ای بزرگ و عاری از درخت و برکه ای باتلاقی میرسیم که کمی پایین تر در سمت چپمان کلبه های دامداران قرار دارد.
با عبور از پرچین چوبی ، دنیایی جدید را پیش چشممان می بینید ، جنگلهایی دست کاشت و فرشی از گلهای رنگارنگ در زیر پا و آسمان آبی و چهچهه پرندگان شما را مبهوت میکند.
کمی پایین تر به جنگل انبوه میرسیم و سپس در کنار جویباری که از قرار چشمه ای نیز وجود دارد برای خوردن صبحانه و کمی استراحت مینشینیم.
زمانی که از دل کوه ساعت ها گذر کردید ، صدای پرخروشی به گوشتان میرسد و پس از چند لحظه با آبشار لاتون مواجهه می شوید، که با دیدنش از عظمتش به شگفت در می آید و او هم با استقامت و با غرور ادعا میکند که بلندترین آبشار گیلان و جزو بلندترین آبشار های ایران است.
بعد از نهار خوردن در کنار آبشار لاتون میتوانید به پایین راهی شوید که پس از حدود سه ساعت راهپیمایی در مسیر جنگلی و پر شیب به روستای کوته کومه میرسید که دارای آبی گرم با سه دوش میباشد و میتوان غبار و خستگی راه را در آن زدود. ، ولی اگر خسته اید یا میخواهید در مدت زمان کوتاه تر به پایین برسید میتوانید با پرداخت هزینه سوار بر ماشین های آفرودی آنجا شوید ، اما توجه داشته باشید که در روز های بارانا فقط از کافه خشنود به سمت روستا میروند.

عکس آبشار لاتون
عکس آبشار لاتون

بهترین زمان سفر 

در دریاچه سوها که آب و هوای کوهستانی و رطوبت کمتر است در این منطقه هوا خنک تر از سایر مناطق اطرافش است و فصل گرم را به بهترین زمان برای سفر به آن تبدیل می کند ، ماه تیر بهترین زمان است زیرا هم با مه روی دریاچه رو به رو می شوید و هم روز های آفتابی و شب های خنک دارد. در مسیر جنگلی آبشار لاتون که وارد شدید هوا عموما دارای بارندگی است .

مسیر دریاچه سوها تا آبشار لاتون
مسیر دریاچه سوها تا آبشار لاتون

توصیه های مهم برای رفتن به دیاچه سوها تا آبشار لاتون 

  • حتما قبل از سفر کردن نقشه ی آنجا و یا جی پی اس  به همراه داشته باشید و یا فایل آن را اینترنت دانلود کنید.
  • وسایل ماهیگری به همراه داشته باشید.
  • کفش کوهنوردی و راحتی بپوشید.
  • پوشش آنتن دهی در همه جا وجود ندارد و گوشی خود را در هرجا که رسیدید به برق بزنید.
  • راه کوته کومه تا لوندویل آسفالته و دارای فروشگاه و امکانات اقامتی میباشد.
  • هنگام پایین آمدن سراشیبی تندی در انتظارتان است.
  •  با توجه به احتمال خیس بودن هیزم های منطقه، لطفا یک شعله مناسب همراه داشته باشید.
  • آب آشامیدنی با خود به همراه داشته باشید زیرا آب زیاد در دسترس نیست.

برای مشاهدهی تور طبیعت گردی و تور دریاچه ی سوها تا آبشار لاتون به سایت تورلند مراجعه کنید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

راهنمای سفر به دریاچه سوها و آبشار لاتون
5 (100%) 1 vote
۱ دیدگاه

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *