مشاهده تورهــــاتماس با تورلند : ۰۲۱۸۸۹۳۳۰۱۶

کویر مصر : راهنمای سفر جامع کویر مصر اصفهان

کویر مصر جایست در این کره ی خاکی که با غروب خورشید آن اولین ستاره در آنجا چشمک می زند و بعد تک به تک ستارگان همچو یک میزبان به استقبالت می آیند. کویر میخواهد تنها تو را به آسمان نزدیک تر کند تا آن را شفاف تر ببینی و لمسش کنی.کویر مصر بزرگترین کویر ایران است .
در آنجا که خورشیدش تو را آنگونه نوازش می کند که استوارتر بشوی ، قد غم نکنی و زیباتر به نظر برسی و با هیچ امکاناتی برای تو بهترین خاطره هارا بسازد ، پس این را فراموش نکن که کویر یک عاشق تمام عیارست و از هیچی برایت همه چیز را میسازد.
اگر یک شب را در آنجا بگذرانی ستاره ها را به وضوح نزدیکتر از هرجای دیگر می بینی گویی که ستارگان کویر برای آسمان پیراهن آبی با گل های سفید و درشت دوخته اند و ماه آن گوشه آن طرف تر فقط به تو خیره شده تا با آن هم اونس شویی و دست رفاقت به هم بدهید که همیشه دیدارتان در کویر باشد که از هر نقطه ای بهم نزدیکتر اید.

داستان کویر مصر

کویر مصر که در گذشته نه چندان دور (حدودا ۱۰۰ سال پش ) آن را چاه دراز ، کلاته یوسف و مزرعه ی یوسف آن را یاد می کردند ، کویریست رویایی که گویی خداند در آنجا مشتی پودر طلایی در آن پاچیده.
از هم جالب تر تاریچه ی نام کویر مصر است که به آن جذابیت بخشیده است ، ماجرا برای  بر این قرار بود که روزی آبادی که در کویر مصر است دچار کمبودی آب میشود طوری که دیگر چاه ها خشک می شود ، یوسف که یکی از اهالی این محله بود شروع به کنج و کاو میکند طوری که روز ها بر سر کندن چاه تلاش و زحمت میکشد و در آخر جواب زحماتش را میبیند و به آب میرسد ، اما طوی نمیکشد که باز آب نشست میکند و یوسف تلاش خود را ادامه میدهد تا به آب میرسد ، در همین راستا اسم آن روستا را چاه دراز میگذارند .
اما این حرف زیاد خوش آیند یوسف نبود و از مردم اهالی روستا که حدودا ۲۰۰ نفر بودند خواست که بنا به اتفاقی که آنجا رخ داده و این داستان در کویر برای حضرت یوسف هم افتاده بود آنجا را به نام روستای کویر مصر بنامند.

دنبال تور خارجی ارزان هستی؟ تورهای خارجی در سراسر جهان ....
تور خارجی لینک بالا را کلیک کن

اما تلاش های یوسف تنها به برای حفره چاه برای روستایش ختم نشد ، او روزی دست به احداث خیابان عریضی زد که حداقل ۵۰۰ متر طولش بود و آن را صاف و هموار کرد و زمانی که از او بابت این کارش می پرسیدند ، خدا را شاهد میگرفت که روزی روستای کویر مصر در رفت و آمد خیلیا قرار میگیرد و همه چی رونق به خود میگیرد و حال کویر مصر  یکی از جاذیه های گردشگری ایران است که همه ساله تعداد زیادی گددشگر و طبیعت گرد به خود جذب میکند.

عکس کویر مصر در اصفهان
عکس کویر مصر در اصفهان

روستاهای کویر مصر

با آنکه این روستا قدمت زیادی ندارد اما حال و هوای و فکر انسان را به زمان های قدیم می برد و با دیدن روستای کویر مصر این احساس را میکنید که در زمان های دور هستید و یک بازرگان که مسیرتان به آنجا خورده است چرا که اونجا بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.
برای رسیدن به این روستا ابتدا باید کویرش را کرد و به قسمتی جنوبی رانندگی کرد .
روستای کویردر ۵۵ کیلومتری شهرستان خور در اصفهان واقع شده و در کنارش دو روستای دیگر به نام های امیر آباد و فرحزاد وجود دارد.
آیا به یزد سفر کرده اید ؟خانه هایش را چور دیده اید؟ روستای کویر مصر هم به دلیل آبو هوای گرم و خشکی دارد خانه هایش کاه گلی، با بام های کنبدی شکل و در های چوبی با یک دستگیره ی بزرگ رویش است که بسیار نوستالژی می باشد.
چه دوست داشتنی هستند مردم کویر در مزرعه هایشان که نزدیک خانه هایشان است حیواناتی از قبیل بوقلمون ، بز، و شتر نگهداری می کنند که از گوشت و شیر آن تغذیه می کنند . نوشیدن دوغ شتر آنجا را فراموش نکنید !
حال که صحبت از خوراکی است باید بدانید که در آنجا میوه ی بهشتی انار هم به چشم میخورد و از درختان نخل تنومندش خرما برداشت میشود .
رونق کار مرمان روستای کویر مصر بعد از گردشگری می توتنیم به کشاورزی و دامداری اشاره کرد چرا که اغلب مردم آنجا در زمین های خود مشغول کشت زعفران و پرورش شتر ها هستند .
منطقه امیر آباد در فاصله ۲ کیلومتری روستا دارای تپه‌های شنی و پوشش گیاهای غنی از درختچه‌های گز، تاق و نخل‌های زیبا است که مناظر بسیار زیبایی را به ارمغان آورده است.
روستای فرحزاد در شمال روستای مصر نخلستان‌هایی قدیمی است که توسط شن‌های روان محصور شده است  در این روستا اقامتگاهی قرار دارد که به خانه طباطبایی (بارانداز) شهرت دارد و سبک معماری خانه‌ها به سبک معماری درونگرای خانه‌های محلی کویری بنا شده است
نیزار مصر در ۶ کیلومتری شرق مصر قرار دارد. این نیزار در اثر آب چشمه‌ای زیبا پدید آمده است. ارتفاع بعضی از نی‌های بلند این نیزار به ۴ متر می‌رسد. چشمه این نیزار آبشخور حیوانات منطقه است.

عکس روستای مصر در اصفهان
عکس روستای مصر در اصفهان

کویر مصر 

چه کسی می گوید که رنگ دریا همیشه آبی است گاهی رنگش تغییر میکند و طلایی میشود . از روستای کویر مصر که گذر کنیم بعد از طی مسافتی به دریای طلایی مصر می رسیم.
در نگاه اول تنها چیزی که خواهید دید دشت یک دست و صاف است که با وزیدن باد شنهای سطحی را بلند می کند و به رقصشان در هوا در می آورند و در آن سکوت مطلق انگاری برای همدیگر شعری با آهنگ خاصی می خوانند ، در همانجا شاید فکر کنید این تنها شمایید که متوجه ی این رابطه میشوید و آن را با دست به بقیه نشان میدهید و این اولین هدیه ی کویر مصر به شماست که عشق را به شما یادآوری میکند .
سرت را که بالا بگیری متوجه آن میشوی که خورشید چند دقیقه ای است که دارد نوازشت میکند و به زبان خود به تو خوش آمدگویی می کند. این را فراموش نکنید که اگر خورشید کویر همان رفتار خورشید دامنه ی کوه را با تو داشته باشد ، اسم کویر دیگر کویر نمی شد و این این خاص ترین حادثه در کویر است . باید برایش تن بسوزانی و صبوری پیشه کنی و این دومی هدیه کویر به تو می باشد .
حال کفش هایت را در بیاور و روی شن هایش چند قدی وردار خود را از کویر داغ تر نشان بده تا اولین بازی را باهم بکنید .
در دل کویر شادی پیدا می کنی که هیچ جای دیگر تجربه اش نکردی ، اما این همه زیبای تنها در روزش نیست بلکه تو باید منتظر تاریکی شب اش بمانی تا دیگر نخواهی از به این آسونی ها بگذری.

عکس کویر مصر در اصفهان
عکس کویر مصر در اصفهان

تفریحات کویر مصر

این طبیعت عریان و بی ادعا برای شما تجربه های میتواند ایجاد کند که هرگز دیگری نمیتوانید ببینید و یا امتحان کنید. به چند نمونه از تفریحات کویر مصر که آدرنالین شما را بیشتر میکند اشاره میکنیم اما این را در نظر داشته باشید که بعضی از تفریحات آن پولی می باشد

سندبوردینگ

اسکی کردن تنها مختص بر روی برف و چمن نیست بلکه این روزها در کویر و بر روی ماسه های داغ و رواناین کار را میکنند .صبح زود را برای انجام این ورزش پر هیجان پیشنهاد می کنیم، شن ها خنک هستند و آفتاب هنوز به وسط آسمان نرسیده و امیدوارم از آن لذت ببرید.لازم به ذکر است که بدانید چوب سندبوردینگ با بورد های خیابانی فرق داردو محکم تر است و باعث حفظ تعادل و سرعت شما میشود.

عکس سندبوردینگ کویر مصر در اصفهان
عکس سندبوردینگ کویر مصر در اصفهان

کویر نوردی

لذت آفرود را از دست ندهید و شیرینی این تجربه را با تکان خوردن در ماشین بدس آورید ، آفرود تنها یک تفریح نیست بلکه یک ورزش مهیج اسن که آدرنالین شما را به اوج میبرد پس همه جوره از ماشین سواری و راننده ی آن اطمینان داشته باشید و از تور لیدر خود حتما درخواست این برنامه رو داشته باشید.

عکس کویرنوردی کویر مصر در استان اصفهان
عکس کویرنوردی کویر مصر در استان اصفهان

به غیر از ماشین …

اگر بیشتر عاشق هیجان هستید و دلتان میخواهد خود تک سرنشین آن باشید از موتورهای چهار چرخ یا  ” ATV   ” و ” Dune Buggy ” برای سواری در کویر استفاده کنید.
خطر آن ها بیشتر است و استفاده از کلاه و دیگر وسایل ایمنی، شدیدا توصیه می شود.
این وسایل در کویر مصر اجاره داده میشود.
برخی ترجیح می دهند در قالب تورهای دوچرخه سواری وارد کویر مصر شوند و یا از آن عبور کنند. اگر مایل به دوچرخه سواری در کویر هستید و دوچرخه مناسبی دارید، می توانید راهی این منطقه شوید و تجربه ای تازه برای خودتان رقم بزنید. به یاد داشته باشید که در کویر مصر امکانات کرایه دوچرخه وجود ندارد و باید دوچرخه‌تان را به همراه ببرید.

عکس موتورسواری کویر مصر در استان اصفهان
عکس موتورسواری کویر مصر در استان اصفهان

شتر سواری

گردشگری در کویر تنها با شتر سواری کامل میشود ، در دل آفتاب سرخش سوار شوید و از بالای آن به دور ترین نقطه ای که چشم کار میکند نگاه بیندازیدو مسیری را بپیمایید . این گشتن میتواند با همه ی گشت و گذار های شما متفاوت باشد.

عکس شتر سواری کویر مصر در استان اصفهان
عکس شتر سواری کویر مصر در استان اصفهان

رصد ستارگان

عشق ستارگان باشید یا نباشید وقتی در شب ستارگان آنجا را ببینید دوست داری بیشتر راجبش بدانید و به آنها بیشتر نزدیک شوید. دانستن اسم ستارگانش و صورت فلکی آن ها شما را بلده نقشه در مسیر رسید به آسمان میکند .
این روزها حتی شاخه ای از گردشگری به نام ” استرونومیک توریسم ” شکل گرفته که به معنای مطالعه و شناخت ستارگان در حین سفر است.

عکس رصد ستارگان کویر مصر در استان اصفهان
عکس رصد ستارگان کویر مصر در استان اصفهان

آسمان شب

کویر یک سرزمین جادویست روز ها در زمینش دریا را تداعی میکند و شب ها در آسمانش ، تنها در کویر مصر است که زمانی که پلک میزنی خود را در دریای ستارگانش پیدا میکنی و آرام میگیری، زیر آسمان شبش با گرمی خاطرات آن روز دلتان را گرم میکنید و دوست دارید با چشم باز و چشم دوختن به آسمان به خواب بروید .

عکس شب کویر مصر در استان اصفهان
عکس شب کویر مصر در استان اصفهان

دیدنی هایی کویر مصر

دریاچه نمک سلکنون و چال سلکنون کویر مصر

منبع تامین آب نمک این دریاچه ،پسابهای کشاورزی روستای امیرآباد در جنوب روستای مصر است که در نزدیکی روستای مصر وارد زمین می شود و به صورت چشمه آب در نیزار مصر از زمین خارج شده و مجددا وارد زمین می شود و در نزدیکی دریاچه از زمین خارج شده و پس از عبور از خاکهای شور وارد این دریاچه می ریزد.
دلیل نام این منطقه هم بر اساس ایت است که در سلکنون سیل عظیمی آمده بود که در سال ۱۳۵۵ در منطقه مصر جاری شده و در این نقطه دریاچه بزرگی ایجاد کرده بود. در اصل این منطقه سیل کنون بوده است که در گذر زمان و برای سهولت در تلفظ به سلکنون تغییر یافته است.
در حاشیه شمالی این منطقه ماسه های روان با پوشش گیاهی غنی از گیاهان ماسه پسند به چشم میخورد. در این منطقه به دلیل بکر بودن و سختی دسترسی حیات جانوری غنی است. از جمله حیات وحش این منطقه میتوان به انواه آگاما و جکو، روباه شنی، گربه شنی، پا مسواکی، جرد، جربیل، بزمجه بیابانی و… اشاره کرد.

عکس دریاچه نمک سلکنون کویر مصر در استان اصفهان
عکس دریاچه نمک سلکنون کویر مصر در استان اصفهان

نیزار مصر

نیزار در کویر مصر اصفهان مکان مناسبی برای عکاسی از حیات وحش کویر است. دلیل اصلی پیدایش این نیزار و چشمه آن سیل ویرانگر روستای مصر در سال ۱۳۵۵ بوده که باعث ایجاد دریاچه بزرگی در مکان نیزار فعلی شده است. دریاچه مذکور به مرور زمان خشک شده ولی مسیر آب ایجاد شده در زیر ماسه ها و زمینهای این منطقه موجب شده که پساب کشاورزی روستای امیر آباد پس از نفوذ به لایه های زمین، در منطقه نیزار مجددا به سطح زمین بیاید و باعث ایجاد این نیزار گردد. مزه آب نیزار شور است ولی درصد شوری آن به حدی نیست که موجب کویری شدن منطقه گردد.
آب نیزار پس از آمدن به سطح و طی مسافتی در حدود ۲ کیلومتر مجددا در زیر لایه های ماسه فرو میرود و بار دگر در منطقه دریاچه نمک سلکنون به سطح می آید. با این تفاوت که به علت شور زمینهای دریاچه، آب بسیار شور گشته به نجوی که در پایین دست دریاچه مسیر نهر ایجاد شده کاملا پوشیده از نمک است.
در نیزارکه وارد شوید خواهی دید که دارای اجتماعات گیاهی فراوان از نوع ماسه پسند است. از جمله این گیاهان می توان به درختچه های تاغ، اسکنبیل، گز، نتر، نسی، دم گاوی و… اشاره کرد. حیات جانوری منطقه شامل گرگ، روباه شنی، گربه شنی، شغال، کاراکال، چکاوک کاکلی، مگس گیر، سبزقبا، شاهین، سارگپه بیابانی،تیر مار، مار جعفری، شتر مار، انواع عقرب و… است. به دلیل مرطوب بودن منطقه در صورت گرمی هوا انواع حشرات از قبیل پشه و مگس به وفور قابل مشاهده است.

عکس نیزار کویر مصر در استان اصفهان
عکس نیزار کویر مصر در استان اصفهان

منطقه امیر آباد

منطقه امیر آباد در فاصله ۲ کیلومتری جنوب روستای مصر دارای تپه های شنی و پوشش گیاهای غنی از درختچه های گز و تاق و درختهای کوره گز به همراه نخلهای زیبا می باشد که مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است . در این منطقه مزارع ساکنین روستا قرار دارد. از جاذبه های این منطقه میتوان به وجود بوته های فراوان و خود روی هندوانه های ابو جهل اشاره کرد که دارای مزه ای بسیار تلخ هستند. تخم این هندوانه  در درمان دیابت بسیار ماثر است.

عکس امیر اباد کویر مصر در استان اصفهان
عکس امیر اباد کویر مصر در استان اصفهان

تخت عروس

در گذشته از تختها به عنوان عوارض طبیعی راهنما استفاده می شده است. وجود علامتهای نشاندهنده مسیر بر بالای تخت عروس بیانگر این مطلب است. تختها به علت وسعت و ارتفاع قابل توجه در مناطق کویری عوارض طبیعی مناسبی برای جهت یابی و تعیین مسیر بوده اند.
وجه تسمیه تخت عروس بدلیل وجود مناظر زیبا بر بالای این تخت است. در فرهنگ کویر نشینان، عروس نماد زیبایی و وجاهت است. مردمان حاشیه کویر به مناطق زیبا لقب عروس میداده اند. نامهایی چون روستای عروسان در شرق مصر و تخت عروس از جمله این نامگذاری ها می باشند.

عکس تخت عروس کویر مصر در استان اصفهان
عکس تخت عروس کویر مصر در استان اصفهان

تل خاکستری

مرتفعترین تخت منطقه در ۱۲ کیلومتری شمال غربی روستاهای مصر و فرحزاد در کویر مصر اصفهان  قرار گرفته است. وجه تمایز تل خاکستری با سایر تخت ها در منطقه جنوب کویر مرکزی در ارتفاع بلند آن و قرار گرفتن در مرز زیست بوم کویر و بیابان است. این موقعیت باعث شده است در منظره شمالی زمینهای صاف و یکدیست کویر مرکزی قابل مشاهده باشند و در منظره شمالی تپه های ماسه ای نواری طولی (شمشیری) که  در مرز کویر پایان می یابند. در هنگام شب سو سوی نور خودروها در محور دامغان-جندق در فاصله ۵۰ تا ۸۰ کیلومتری  قابل رویت است که منظره ای شبیه به نوار مارپیچ روشنی در دل کویر ایجاد کرده است.
برای دسترسی به تل خاکستری باید از غرب روستای فرحزاد ۳ کیلومتر به سمت غرب بر روی یال چیل کنده حرکت کرد و سپس به سمت شمال غربی تغییر مسیر داد تا به تل خاکستری رسید. برای دسترسی به این منطقه حتما از راهنمای آشنا به منطقه استفاده نمایید.

عکس تل خاکستری کویر مصر در استان اصفهان
عکس تل خاکستری کویر مصر در استان اصفهان

کویر طبقه (دریاچه نمک خور)

ارتفاع این کویر از سطح آبهای آزاد به طور متوسط ۷۰۷ متر می باشد. و جزو کم ارتفاعترین نقاط در فلات ایران محسوب می شود .عمق نمک در این دریاچه بر خلاف سایر دریاچه های نمک مشابه در فلات مرکزی ایران بسیار نازک بوده که از ۵ سانتیمتر تا ۱۰ متر متغیر است . علت این تفاوت حرکت دائمی سفره های آبهای شور زیرزمینی و لجن های سیاه لایه های زیرین می باشد که از شکل گیری و تراکم پلتفرمهای نمکی جلوگیری میکند . زمینهای اطراف این دریاچه در مناطق غربی , شرقی و شمالی بشدت باتلاقی با درصد چسبندگی زیاد و در مناطق جنوبی به صورت زمینهای پفکی است .
این دریاچه در فصول بارش به صورت مخلوطی از گل رس و نمک و در فصول خشک به دریایی سفید از نمک تبدیل می شود . فشردگی نمک در لایه های زیرین رانندگی بر روی قسمتهایی از این دریاچه را بسیار سهل و آسان کرده است .

عکس دیاچه نمک کویر طبقه (دریاچه نمک خور) کویر مصر در استان اصفهان
عکس دیاچه نمک کویر طبقه (دریاچه نمک خور) کویر مصر در استان اصفهان

گله ریگ سرگردانی

این منطقه در ۱۲ کیلومتری غرب روستای فرحزاد قرار گرقته است. این منطقه چاله عزیمی است که پوشیده از نوارهای ماسه ای شمالی جنوبی است. مناظر این منطقه از حاشیه و بالای این نوارهای ماسه ای بسیار زیبا و خیره کننده است. وسعت دید در جهت شمالی منطقه،  پتانسیل مناسبی برای عکاسی از منظر زیبای کویری پدید آورده است. دلیل نامگذاری منطقه وجود نوارهای فراوان ماسه ای بوده که مسافران را گمراه می کرده و آنان را در این منطقه دچار سرگردانی میکرده است. بازدید از این منطقه بدون راهنمای آشنا به کویر توصیه نمیشود.

عکس گله ریگ کویر مصر در استان اصفهان
عکس گله ریگ کویر مصر در استان اصفهان

چیل کنده

چیل کنده به خط مرتفعی در غرب روستای فرحزاد اطلاق میگردد که به طول ۱۰ کیلومتر ادامه دارد. این حاشیه بدلیل قرار گرفتن در ارتفاع نسبت به کف بیابان و سعت دید بسیار زیادی را در اختیار بیننده قرار میدهد. چیل کنده از ۲ کیلومتری غرب فرح زاد آغاز و به منطقه گله ریگ سرگردانی ختم میشود. پوشش گیاهی عمدتا درمنه دشتی و پوشش زمین سنگریزه ای است. نامگذاری منطقه بدلیل قرار دادن کنده های نخل بر روی یکدیگر به عنوان علامت شناسایی مسیر توسط ساربانان بوده است.

عکس چیل کنده در کویر مصر استان اصفهان
عکس چیل کنده در کویر مصر استان اصفهان

ریگ کله

هنگامی که از روستای مصر به سمت جنوب در حرکت هستید در دید جنوبی مجموعه ای از تپه های ماسه ای در برابر شما قرار دارند که تا نزدیکی قله کوه  پیشروی کرده اند. این منطقه ریگ کله نام دارد. مرز بین کوهستان و رملهای ماسه ای کویر مناظر زیبایی را پدید آورده اند. در این مرز چشمه آبی دایمی وجود دارد که بر زیباییهای منطقه افزوده است. بر فراز ریگ کله  روستای مصر و تپه های ماسه ای اطراف آن قابل رویت است. برای دسترسی به این منطقه  محور مصر – خور را ادامه دهید تا تپه های ماسه ای به پایان برسند .

عکس ریگ کله در کویر مصر استان اصفهان
عکس ریگ کله در کویر مصر استان اصفهان

کویر (صاف) باقر دزدو، روستای مصر

مناظر کویر از بلندای تخت های شرق این کویر بسیار بدیع و زیبا است و مکان بسیار مناسبی برای عکاسی از طبیعت کویر محسوب میگردد. این منطقه مکان بسیار مناسبی برای کمپینگ در منطقه روستای مصر است. علت نامگذاری این منطقه سیل ویرانگر سال ۱۳۵۵ روستای مصر بوده است که کلیه وسایل روستاییان را به این منطقه هدایت کرده بود و از این رو به آن صافی باقر دزدو لقب داده اند.

عکس روستا در کویر مصر استان اصفهان
عکس روستا در کویر مصر استان اصفهان

سایر نقاط گردشگری

از آثار باستانی و تاریخی این منطقه قلعه روستای بیاضه (نارنج قلعه ) به سبک دوره ساسانی است . زیربنای این قلعه حدود هزار مترمربع است . داخل قلعه اتاقکها و راهروهای پیچ در پیچ در پنج طبقه دیده می شود که سابقاً انبار غله بوده است . در کنار دیوار قلعه مسجدی قرار دارد که در قرن هشتم استاد دهنوی آن را مرمت کرده است .
همچنین ساختمان مخروبه ای به نام «هفت برادران » و مقبره امامزاده ابراهیم ، منسوب به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) ، در این ناحیه قرار گرفته است .
در گرمه محلی مشهور به قبرستان کشته ها قرار دارد که به روایتی گورستان کسانی است که در جنگ علویان و قوای سهراب گبر در این محل کشته شده اند. در مهرجان مزار عارف و صوفی بیابانکی ، شمس الدین حاجی محمدشاه ، از قرن هشتم به جای مانده است.
در فرخی مسجدی قدیمی با گنبد و ایوانی بزرگ و ساختمانی به نام عمارت شیخ که بسیار قدیمی است وجود دارد. آثار چند چهارطاقی در گورستان فرخی دیده می شود که یکی از آنها به پیر معروف است و جنبه تقدس دارد. در اردیب زندانی معروف به دیوان خانه مسعود لشکر یاغی ، حاج ابراهیم بیک پسر قدرت الله نایب الحکومه جندق و بیابانک ، قرار دارد که بنای آن از ساروج است. همچنین در جندق خانه و مقبره شاعر یغمای جندقی از شعرای دوره قاجار قرار دارد.

عکس کویر مصر استان اصفهان
عکس کویر مصر استان اصفهان

اقامت در کویر مصر

در اقامتگاه روستای فرحزاد (خانه طباطبایی) سبک معماری خانه‌ها به سبک معماری درونگرای خانه‌های محلی کویری بنا شده است. اقامتگاه اول دارای ۳ اتاق بزرگ و ۲ اتاق کوچک و یک ایوان و اقامتگاه دوم دارای ۶ اتاق  و یک ایوان است که با سقف‌های هلالی یادآور معماری سنتی و فراموش شده این مرزو بوم است. اقامتگاه‌های طباطبایی دارای ظرفیتی در حدود ۱۰۰ نفر است. این اقامتگاه در حال حاضر به صورت بسیار زیبایی و به سبک سنتی ایرانی بازسازی شده است.
البته خودتان هم میتوانید در کویر چادر بزنید اما به شرطی که در آنجا به صورت گروهی کمپینی رو بنا کنید و کسی که با آن منطقه اشناییت دارد بین تان باشد .
بهتر است که نقشه ی کویر مصر را همراه داشته باشید .

عکس اقامت کویر مصر استان اصفهان
عکس اقامت کویر مصر استان اصفهان

لوازم سفر به کویر مصر

   لوازم ضـروری سفر کفش کوه پیاده رویی، کوله پشتی کوچک یک روزه، لباس مناسب طبیعت ،کویر دارای پشه است با خود حتما پماد مخصوص نیش حشرات داشته باشید ،قمقمه آب (پر شده)، چراغ قوه ،کلاه و عینک آفتابی،، لوازم استحمام، و دو عدد ملافه.

مسیرهای دسترسی به کویر مصر

اگر شما از تهران شروع به حریکت میکنید به سمنان بروید و در نهایت وارد استان اصفهان و کویر مصر ختم می شود. فاصله کویر تا تهران بر اساس این مسیر حدود ۶۳۰ کیلومتر می باشد و فاصله ی اصفهان تا کویر مصر ۴۴۰ کلیلومتر می باشد.
راه های ورود به منطقه :
مسیر اول مسیر جاده خاکی جندق به روستای مصر به طول ۴۵ کیلومتر می‌باشد
مسیر دوم مسیر جاده خاکی-آسفالته در ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان خور به طول ۳۵ کیلومتر تا روستای مصر است.

بهترین زمان سفر به کویر مصر

بهترین زمان برای سفر به کویر اوایل پاییز تا اواسط زمستان است و این پهنه خاکی با آب و هوای مطبوع از شما استقبال می کند.
بهار و تابستان هم هوا گرم میشود و تابش آفتاب در بهار و تابستان برای‌تان سخت خواهد بود. اگر در این دو فصل خواستید به کویر بروید اوایل بهار را انتخاب کنید که هنوز هوا خیلی گرم نشده است.در پاییز و زمستان فصول سرد و کاهش دما در سایر مناطق، کویر آب و هوایی معتدل پیدا می کند اما فراموش نکنید که در شب اختلاف دما بسیار است.

برای مشاهده ی تور طبیعت گردی و تور کویر مصر به سایت تورلند مراجعه کنید.

دنبال تور برای آخر این هفته هستی؟ تورهای طبیعت گردی یک روزه و چند روزه در سراسر ایران ....
تور طبیعت گردی لینک بالا را کلیک کن
در مورد سفر سوالی دارید؟ همکاران ما در تورلند آماده پاسخگویی به شما هستند...
۰۲۱-۸۸۹۳۳۰۱۶ مشاوره رایگان
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید! ارسال دیدگاه

کویر مصر : راهنمای سفر جامع کویر مصر اصفهان
5 (100%) 2 votes

ارسال یک دیدگاه :)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *